Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsinket betaling af skat mm.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

For noget tid siden, under mit studieforløb, begyndte jeg som en hobby at benytte en hjemmeside der udstillede et stykke software til fri afbenyttelse. Dette software fungerede på en sådan måde, at man selv kunne skrive 'plugin' programmer til det, benytte 'plugins' skrevet af andre, og dele sine egne 'plugins'. Ejerne drev derudover også en mindre webshop på dette site, hvor plugins kunne gøres tilgængelige mod betaling.

Efter noget tid fik jeg så sat et plugin ind i denne webshop; og det fungerede så på den måde, at man gav program koden til site ejerne, og de så kompilerede det og satte det til salg. Derefter sendte de så ugentligt en procentdel af salgene til en paypal konto jeg havde angivet. Ingen officiel kontrakt var involveret.

Dette startede ud som en så minimal indtægt, at jeg ikke gjorde nogen form for tanker om skat, virksomhedsoprettelse eller lignende. Vi snakker måske 50 kr. om måneden, så inden længe gik dette projekt i glemmebogen. Spoler vi så lidt over et år frem i tiden, er indtægten fra dette langsomt steget, og der står nu en lidt større mængde penge på den paypal konto, end jeg lige tør røre ved uden at søge noget rådgivning først. Jeg ved desværre ikke ret meget om skat, virksomheder eller det der ligner; så her kommer nogle muligvis dumme spørgsmål..:

1. Er det nødvendigt for mig at oprette en virksomhed, for at kunne betale skat af disse penge?
2. Kan jeg uden problemer på nuværende tidspunkt betale skat af indtægter fra sidste år?
3. Hvis ja; skal jeg også betale moms af pengene? Og hvordan?
4. Giver det nogen komplikationer, at pengene står i USD på Paypal?

På forhånd tak.

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor meget har du omsat for? 

Har du omsat for mere end 50.000 kroner året, skal du mig bekendt have været momsregistreret

Hvis ikke, kan du blot skrive det ind i din selvangivelse som b-indkomst.

Ejer af webshoppen Kildyr.dk, der blandt andet sælger dyreartikler

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

FBM:
1. Er det nødvendigt for mig at oprette en virksomhed, for at kunne betale skat af disse penge?
2. Kan jeg uden problemer på nuværende tidspunkt betale skat af indtægter fra sidste år?
3. Hvis ja; skal jeg også betale moms af pengene? Og hvordan?
4. Giver det nogen komplikationer, at pengene står i USD på Paypal?

1 ja hvis din omsætning overstiger 50.000  kr på enhver 12 mdr periode set frem og tilbage

2 Du vil jo skulle have fat i skat og få åbnet selvangivelsen for 2016 og lave ændring og så går det fint nok

3 Ja hvis du ikke har momsregistreret dig når det stod klart du ville overstige 50.000 kr på en hver 12 mdr periode f.eks. da du ramte 4000 per måned, så vil der kunne være moms på alt + en bod

4 Nej ikke ud over at du jo skal bogføre i en fast valuta formentlig nok Danske kroner som lettest men du kan bogføre i USD så længe du skattemæssigt angiver i DKK

Kontakt evt en online bogholder eller revisor så du får alt ret på plads

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene begge to. Som opfølgning har jeg nogle ekstra spørgsmål

Det står relativt klart nu, at jeg skal oprette en virksomhed og derudover også momsregistreres.

Så vidt jeg kan læse mig frem til på virk.dk, så kan jeg vælge 'Enkeltmandsvirksomhed' eller 'Personligt ejet mindre virksomhed'. Er der fordele og ulemper ved disse, i forhold til situationen?

Mht. moms, så bliver jeg lidt forvirret over, hvordan det kommer til at fungere. Af hvad jeg kan læse mig frem til, er moms noget jeg skal pålægge salgsprisen for mit 'produkt', dvs. groft sagt noget kunderne skal betale. Men i mit tilfælde er jeg ikke ejer af noget konkret produkt (det er site ejerne, der ejer produktet), og kan heller ikke manipulere salgsprisen. Betyder det at hele momsen går ud af min 'fortjeneste'? Derudover står der at det typisk er positivt, i og med at købsmomsen ofte er større end salgsmomsen i starten; men jeg har jo som sådan ingen købsmoms.
Det er rimelig klart, at jeg skulle have været momsregistreret i det øjeblik jeg på en given måned modtog 4.000 kr.; så jeg er allerede for sent ude. Dvs. at jeg derved skal betale en 'bod'. Hvordan vil moms (og evt. bod) blive afregnet i dette tilfælde?
Jeg regner med at beløbet i forvejen vil ryge på topskatten, da jeg nu har et fuldtidsjob ved siden af. Så jeg er selvfølgelig interesseret i at regne på, om jeg ved at oprette virksomheden pludselig skal betale mere i skat/moms/bod end jeg har tjent.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

FBM:
Så vidt jeg kan læse mig frem til på virk.dk, så kan jeg vælge 'Enkeltmandsvirksomhed' eller 'Personligt ejet mindre virksomhed'. Er der fordele og ulemper ved disse, i forhold til situationen?

Du kan slet ikke momsregistrer en Personlig ejet mindre virksomhed PMV så af de to er kun enkeltmands mulig. Du kan læse om enkeltmands, PMV og alt det du bør vide om moms, skat og en masse andet "begynder stof" i min bog om Personlig virksomhed som link.

Registrer hurtigt og håb moms ikke reagerer - ellers afregnes via en besked/opkrævning fra moms

Ja salgsmoms lægges på kunderne og hvis det er private kunder så mister du jo fortjeneste, det er derfor mange fra starten momsregistrerer så det ikke kommer som en stigning. Jeg ved ikke hvad du sælger  er det privates brugte ting, så kan du bruge brugtmoms netop fordi der ikke er købsmoms og så er det kun på fortjenesten der lægges moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det hurtige svar!

Okay, så må det jo blive en enkeltmandsvirksomhed. Tak for denne afklaring.

Jeg tror ikke umiddelbart at der kan være tale om brugtmoms, da jeg ikke som sådan handler med, eller har købt, en vare.
Der er måske nærmere tale om en serviceydelse udført for ejerne af sitet, i og med at jeg for længe siden gav dem noget programkode, og siden da har løbende vedligeholdt det. Betyder det ikke, at det modtagne beløb kan betragtes som værende hele 'salgsprisen' for ydelsen?

Jeg fik øje på dette inde på SKAT.dk, som fangede min opmærksomhed:

"Fra 1. januar 2015 gælder der nye momsregler, hvis din virksomhed sælger teleydelser, elektroniske ydelser eller radio- og tv-spredningstjenester.

Momsen skal afregnes i det land, hvor dine kunder bor eller sædvanligvis opholder sig."

"Hvis" det antages at jeg leverer en ydelse til deres site/virksomhed (virksomheden er oprettet i holland), så vil dette betyde at jeg skal betale moms i holland?
Er det noget jeg bare skal angive ved momsregistrering; eller er det mere kompliceret end som sådan?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

FBM:

"Fra 1. januar 2015 gælder der nye momsregler, hvis din virksomhed sælger teleydelser, elektroniske ydelser eller radio- og tv-spredningstjenester.

Momsen skal afregnes i det land, hvor dine kunder bor eller sædvanligvis opholder sig."

Ja ved salg til private i EU skal man være momsregistreret i hvert EU land for at sikre alle sælger ydelser med samme momssats i det land (inden lå den type ofte i Luxemburg som en periode havde 5% moms på den type) Det er dog ikke så slemt med registrering og indberetning, da det sker via skat.dk i onestopshop

Du kan læse meget mere om det her. Dit problem er mere at indrette regnskabsprogrammet til det, men jeg ved mange har løst og der er måske standard API plug in til det http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html 

FBM:
Der er måske nærmere tale om en serviceydelse udført for ejerne af sitet, i og med at jeg for længe siden gav dem noget programkode, og siden da har løbende vedligeholdt det. Betyder det ikke, at det modtagne beløb kan betragtes som værende hele 'salgsprisen' for ydelsen?
jo det synes jeg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra at "Salg til private" også inkluderer private virksomheder; og ikke kun privatpersoner?

Mange tak for hjælpen, så tror jeg at jeg fik svar på det hele. SKAT/regnskabsprogrammerne må kunne assistere mig med bogholderiet, så det er fint.

Så må jeg bare få det gjort, og krydse fingre for, at der ikke bliver problemer med den forsinkede moms registrering. Det lyder dog som om at jeg skulle have været endnu tidligere ude med det, ifm. denne One-Stop-Shop (Registrering FØR den første krone er omsat, i modsætning til "når man kan se at omsætning vil overskride 50.000 per 12 måneder").. Men nu må vi se

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

FBM:
Jeg går ud fra at "Salg til private" også inkluderer private virksomheder; og ikke kun privatpersoner?
det omfatter IKKE momsregistrede og du skal checke det i skat vies hvis du er i tvivl

Ja onestopshop er fra krone 1

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, jeg undersøger om de er momsregistreret før jeg går videre så.

Men vil det sige, at hvis de ER momsregistreret, så skal jeg se bort fra One-Stop-Moms, og bare betale dansk moms på normal vis?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)