Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mad fra årstiderne - firma betalt.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer :) 

Jeg arbejder tit om aften, og lader derfor nogle gange mit firma betale for noget mad.
Men nogle gange kan det godt blive for meget med alt det take away. 

Jeg tænker derfor om det er muligt/lovligt, at bestille en kasse ved årstiderne, som jeg får leveret dagligt? og lader min virksomhed betake for det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er ejerleder = eneste ansatte eller bare eneste ejer i dit selskab, kan du slet ikke trække mad fra ved at arbejde over som udgangspunkt, hverken fast food eller noget som helst andet, hverken om det så var morgenmad, frokost eller middag ved overarbejde. KUN ved enten rejse over 24 timer eller ved skiftende arbejdssted hvor du ikke kan forventes at have mad med.

Du skal som ejer betale din egen mad uanset hvad uden skats hjælp

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvis du er ejerleder = eneste ansatte eller bare eneste ejer i dit selskab, kan du slet ikke trække mad fra ved at arbejde over som udgangspunkt, hverken fast food eller noget som helst andet, hverken om det så var morgenmad, frokost eller middag ved overarbejde. KUN ved enten rejse over 24 timer eller ved skiftende arbejdssted hvor du ikke kan forventes at have mad med.

Du skal som ejer betale din egen mad uanset hvad uden skats hjælp

vh John Hannover

Hvordan er det i APS, John? 

Ejer af webshoppen Kildyr.dk, der blandt andet sælger dyreartikler

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kildyr:

Cookie - John Hannover:

Hvis du er ejerleder = eneste ansatte eller bare eneste ejer i dit selskab, kan du slet ikke trække mad fra ved at arbejde over som udgangspunkt, hverken fast food eller noget som helst andet, hverken om det så var morgenmad, frokost eller middag ved overarbejde. KUN ved enten rejse over 24 timer eller ved skiftende arbejdssted hvor du ikke kan forventes at have mad med.

Du skal som ejer betale din egen mad uanset hvad uden skats hjælp

vh John Hannover

Hvordan er det i APS, John? 

helt samme for ejerlederen i ApS og IVS osv helt lige som du ikke kan tildele dig selv nogen form for personalegoder - i enkeltmands, IVS, ApS osv

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Sep 16
Indlæg ialt: 3
Fra  MAST Engineering ApS Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John
Og hvis man er to fuldtids i eget ApS (mand og kone) hvordan stiller det sig så?
Mvh Jonas Madsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JM74:

Hej John
Og hvis man er to fuldtids i eget ApS (mand og kone) hvordan stiller det sig så?
Mvh Jonas Madsen

så kan man ikke anvende personalegoder - så er man ejer og skal ikke give sig mad - julegaver - fester osv for at holde på sig som personale - Ejere alene kan ikke give sig personalegoder - Kun hvis der er et egentligt personale kan ejere som udgangspunkt følge samme regel. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 04:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Det er et godt råd du giver for at være på den sikre side, men der foreligger ikke nogle retsafgørelser som underbygger, at du aldrig kan tage fradrag for disse ting som ejerleder. De afgørelser der foreligger er fordi at ejerleder har udnyttet fradraget til ikke erhvervsmæssige omkostninger.

Dette er noget som jeg har haft drøftet med skatteadvokater fra et af de større advokathuse. Deres fortolkning af loven og de domme der foreligger er at man skal kunne retfærdiggøre at disse goder stilles til rådighed. Dvs. Hvis du havde fået tilbudt tilsvarende goder i en almindelig ansættelse, så står der ikke noget i vejen for at tage fradraget. Du skal dog være i stand til at dokumentere hvorfor godet er stillet til rådighed.

I forhold til det første indlæg, så er der ikke noget i vejen med at tage fradrag for aftensmad, når du reelt arbejder over, hvis du kan dokumentere at du har over i sådan en grad at det kan anses for at være retfærdigt at selskabet betaler, så er det i orden. Du skal være i stand til at dokumentere det, hvilket mange små virksomheder ikke er. Men hvis man anvender en form for timeregistering til brug for fakturering kan det ligge til grund for det.

Dog er det min personlige holdning at det er for ekstremt hvis du bestiller mad hos måltiderne til aftensmad hver dag. Så vidt jeg husker er der også en beløbsmæssig grænse for hvor disse goder. Det kan du sikkert google dig til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil gerne bare fastholde den klare skelnen mellem ejerleder alene og så personale - også når det drejer sig om overarbejde-  specielt hvis det er ejerleder der arbejder fra hjemmet. Kan det sandsynliggøres at der arbejdes ude - allerbedst fremmed arbejdsplads er det andet 


Der er ikke en facitliste - men ejerleder alene skal være ganske varsom med at betale sin aftenmad med abonnement fra årstider - det ville jeg aldrig tilråde.

For medarbejdere - som jo beordres til overarbejde - er det langt lettere - end for ejer selv - og igen helt speciel hvis der arbejdes i hjemmet

Beordret ovearbejde er heller ikke så alm for ejerleder der som udgangtpunkt ofte kan tilrettelægge selv og tilpasse til mad

Skat skriver om overarbejde og MEDARBEJDERE som krav for fradrag https://tax.dk/jv/ca/C_A_4_3_1_2.htm
 

  • er udført uden varsel
  • har varet mindst tre timer ud over den normale daglige arbejdstid
  • er sket i tilslutning til den normale arbejdsdag.

Jeg synes også denne tekst fra samme link - går det vanskeligt for ejerleder der er eneste i firmaet at overveje måltidskasse - trådstarter taler netop om, at det er hans normale arbejdsmønster som ejerleder

En lønmodtager kan ikke få fradrag, hvis vedkommende selv har mulighed for at tilrettelægge sit arbejde, eller overarbejdet er en følge af rådighedspligt eller rådighedstjeneste eller på anden måde er led i det normale arbejdsmønster.

Jeg vil også gerne fastholde at alm. personale goder (julegave - julefrokost osv) heller ikke kan gives til ejerleder der er sig selv alene

Enig i der ikke er facitliste men vigtigt at skilne her efter min opfattelse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Sep 16
Indlæg ialt: 3
Fra  MAST Engineering ApS Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, John

Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 06:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad betyder det det egentligt helt præcist at man "ikke kan trække mad fra"?

Kan man faktisk godt kan betale for maden med firmaets penge så eller hvordan?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)