Lad os antage, at jeg opretter en enkeltmandsvirksomhed pr 1/10 med regnskabsår januar - december. Jeg køber nu et stykke elektronik til 10.000 excl. moms (12.500 incl. moms), som udelukkende skal bruges i virksomheden (det er ikke en computer)... Her opstår der så lidt uklarheder for mig... Jeg er med på, at jeg skattemæssigt skal straksafskrive det, da værdien er under 13.200. Men hvad gør jeg, hvis jeg ikke når at omsætte nok i det indeværende regnskabsår til at udnytte fradraget på de 10.000? Der er jo trods alt ikke lang tid tilbage af hverken regnskabsår eller skatteår - og omsætningen vil jo være stærkt begrænset eller måske ikke eksisterende det første stykke tid. På samme måde, hvad gør jeg da mht momsafregning? Hvis jeg ikke når at omsætte nok til at udligne de 2.500, får jeg så de penge tilbage af skat? Hvordan behandler jeg posten i regnskabet? Skattemæssigt er det helt udskrevet med det samme, men i firmaets regnskab er det vel nærmere et aktiv, der falder med en procentsats om året? Hvis virksomheden lukker og jeg skal købe aktivet tilbage, hvad gør jeg da? Jeg skal jo købe det af mig selv? Og hvordan med moms og til hvilken sats? |
Og lige endnu et opfølgende spørgsmål:
Er det korrekt forstået, at min private indboforsikring eksempelvis ikke vil dække ovenstående, da jeg jo netop ikke ejer den selv?