Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejemål med forkert m2 opgivet

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 18. Mar 11
Indlæg ialt: 54
Fra  Flairshare.dk Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Vores virksomhed har lejet et kontor på Frederiksberg, hvor vi har opdaget at udlejer har opgivet det større end det er. Grunden til vi opdagede det var rent tilfældig. Det skete da udlejer havde sendt os et påkrav d. 3 juli fordi der var gået kuks med betalingen i vores bank (husleje og påkrav blev betalt dagen efter). Jeg synes han var lidt streng at sende et påkrav fordi vi havde misset 1 betaling, så derfor kiggede jeg i kontrakten. Her så jeg, at det var opgivet at vand, varme og strøm blev delt pr. m2 i ejdmommen, hvor der står følgende i kontrakten"..130m2 ud af 250 m2 svarende til halvdelen". Vores kontor er opgivet til 130 m2 og optager hele 1 salen i en 2 etagers firkantet ejendom. Nu er jeg ingeniør, så jeg kunne lige overskue at 130 m2 ikke svarede til halvdelen af 250 m2, men at vores kontor rigtig nok svarer til halvdelen af ejendommen, da det jo fylder en hel etage ud af 2. Jeg slog derfor op i BBR for at se, hvad de siger ejendommen er. Her skriver de at grundplanen er 125 m2 og huset totalt er 250 m2. Så faktum er, at vi har 5 m2 mindre en opgivet i lejekontraken.

 Som det ofte forholder sig med hvervslejemål, er huslejen udregnet som m2 x en årligt m2 pris. I vores tilfælde 130 m2 x 1350 kr/m2/år. Vi har boet her siden januar så selvom de 5 m2 ikke svare til så meget om måneden, så har vi betalt mere end 5000 kr. for meget siden indflytning. 

Mit spørgsmål er nu: hvordan håndterer man dette? Skal vi acceptere at vi betaler for mere end vi har? Skal vi kræve at få ændret huslejen og skal det ske med tilbagevendede kraft? Skal depositum også reguleres?

Ekstra: hvis udlejer ikke vil betale os penge tilbage, eller ændre i den månedlige leje, kan vi så selv bare lade være med at betale, til vi har fået vores penge retur og kan vi selv fremadrettet ændre huslejen? 

Vi har en for begge partner uopsigelig kontrakt i 2 år. 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Theis,

Det er en rigtig dum situation I er kommet i, men det er udlejer, der startede balladen.

Faktum er følgende: Du/I indgår en aftale om et lejemål på x kvm til 1350,-. 

Du skal ikke betale for kvm, som du ikke har til rådighed. Mit forslag er klart at konsultere en advokat, som kan hjælpe med dette. Det bliver jo til mange penge på 2 år.

I mellemtiden ville jeg straks og uden ophold gøre udlejer opmærksom på, at du har indgået lejekontrakt på 130 kvm, men kun har fået 125 kvm iht BBR og spørge, hvad udlejer har tænkt sig at gøre ved det. Husk, at det både i al almindelighed og i retten altid er en fordel at have taget første skridt for at imødekomme og løse problemer. Hvem ved om udlejer bøjer sig og svarer: Det kan jeg godt se - det er min fejl. Problem solved.

Hvis udlejer står stejlt på de 130 kvm, så må det over fogedretten formentligt, men det skal din kommende advokatven afgøre.

Mvh Flemming

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Nu er der jo en mulighed, at der er fejl i BBR, det ville ikke være førstegang. Så start med at måle ejendommen længde og bredde, så kan du som ingeniør jo nok beregne arealet. Wink

Tænk hvis ejendommen nu var større end oplyst i BBR, så ender du med regningen.

Har du adgang til kælderrum eller lign. andre arealer.

Som udlejer, ville jeg positivt over veje en henvendelse i en venlig tone, men et krav ville blive mødt med blank afvisning. Så undlad at starte med kritik...husk du satte den dårlige stemning, ved at glemme betaling til tiden.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 18. Mar 11
Indlæg ialt: 54
Fra  Flairshare.dk Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, det er udlejer selv der har opdateret BBR. Jeg har ikke adgang eller råderum over andet areal. Opmåling af en ejendom er ikke noget man bare lige selv kan gøre. Det kræver en landmåler med forstand på sådan noget. 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ingeniør kan sagtens selv måle længde og bredde af bygningens ydervægge Wink, dermed kan du se om BBR er nogenlunde korrekt eller helt i skoven.

Ja jeg har prøvet det sidste på mit første hus, grundplan var i BBR opgivet til 90 m2 dertil kælder og 1.sal, men grundplan var kun 64m2 + 26 m2 garage, garagen dog uden kælder og 1. sal

Fra København Ø
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Theis Jensen:

Mit spørgsmål er nu: hvordan håndterer man dette? Skal vi acceptere at vi betaler for mere end vi har? Skal vi kræve at få ændret huslejen og skal det ske med tilbagevendede kraft? Skal depositum også reguleres?

Ekstra: hvis udlejer ikke vil betale os penge tilbage, eller ændre i den månedlige leje, kan vi så selv bare lade være med at betale, til vi har fået vores penge retur og kan vi selv fremadrettet ændre huslejen? 

Du skal ikke bare acceptere det. Du skal lave en indsigelse (med et screendump fra BBR), og en anmodning og rettelse af kontrakten og han tilbagebetaler det for meget husleje og depositum.

Hvis han ikke reagere på det, så må du ikke "bare" betale mindre, det det går mod kontrakten (selv om den så viser sig at være fejl behæftet). I stedet ville jeg kikke på muligheden for at køre det som en "småsag" (http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/Pages/default.aspx) på den måder kan du komme uden om advokatomkostninger i første omgang.

En småsag foregår oftest ved at parterne sender en redegørelse ind til domstolen, og på baggrund af dette vurderes sagen, og der afsiges en afgørelse. Hvis det ikke virker eller går mod dig, så kan du begynde at involvere advokater.

En småsag er billigere og hurtigere :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)