Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende betaling for udført arbejde.

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Asgerjuul:
Jeg ka naturligvis bare sende dem til inkasso

Nej det kan du ikke bare gøre når de har gjort indsigelse mod din faktura. Jeg vil anbefale at du rykker  dem skriftligt for manglende betaling og giver den en frist på 10 dage til at betale.  Gør dem ligeledes dem det klar at såfremt betalingen ikke sker vil sagen blive overgivet retslig inkasso, Skriv følgende.

"Såfremt det skyldige beløb ikke betales senest 10 dage fra dato, vil kravet uden yderligere varsel blive overdraget til retslig inkasso, hvorved der påløber yderligere omkostninger, som skal betales af Dem. "

Betaler de ikke efter de 10 dage kan du sende sagen direkte i rette som en småsag, normalt vil der ikke skulle bruges advokat i sådanne sager.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/Pages/default.aspx

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Asgerjuul:

De har rost arbejdet og i første omgang sendte jeg en faktura til ham som lavede aftalen på vegne af modparten. Han afviste min faktura og jeg fik efterfølgende en mail hvor der står at de beder mig sende fakturaen til dem.

Jeg fremsender en faktura og efter lang tid kommer de så med en mail hvor der står at de ikke vil betale noget fordi de mener at jeg ikke har nogen aftal med dem.

Har du efterfølgende været i kontakt med ham, som du lavede aftalen med? I så fald, hvad er hans svar?

Du kan evt. føre din sag i by retten, og deri stævne kunden for ikke at betale din faktura, men uden en gyldig kontrakt, så er den svær at vinde, hvis de altså møder op til deres stævning. Et alternativ er, for.eks. at du kan melde dem til skat.

Du har et dokument der beviser, at du har udført et arbejde for dem (email, håber for dig, at det er en email der er tilknyttet firmaet), men de kan ikke dokumentere, at de har betalt for dette arbejde. Og dermed vil skat være meget interesseret, da dette vil virke som sort arbejde.

Brug evt. dette til at overbevise dem om at betale.

OBS:

Før du kan gå i fogedretten, så skal du have et såkaldt "fundament". Det kan enten være eksigibelt gældsbrev, forlig, betalingspåkrav eller at du har fået godkendt dit krav for beløbet ved byretten. På baggrund af et af disse fundamenter, så kan du gå i fogedretten.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Asgerjuul:
Jeg ka naturligvis bare sende dem til inkasso

Hvis det kører gennem inkasso, så sørger inkasso for at inddrive pengene, men de skal også have fundament. De kører så efter enten betalingspåkrav og eller retssag. Det er dog billigere, at du selv inddriver pengene.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Møller Rantaniemi:
Du kan evt. føre din sag i by retten, og deri stævne kunden for ikke at betale din faktura, men uden en gyldig kontrakt, så er den svær at vinde,

Læser du slet ikke hvad der blev skriver?  Firmaet har jo selv bedt om at få fremsendt en faktura, ligeledes var de tilstede da arbejdet blev udført.  Så det handler vist mere om at de er nogle fuskere. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ravn, jeg har læst, hvad jeg selv har svart på. Rigtigt nok, at jeg havde overset en detalje på den første besked.

Men som jeg sagde tidlige, vi to har ikke læst de pågældende emails, så måske personen der har hyret kunden, kan have taget fejl i emails?

Måske de forvekslede ham, som der lavede arbejdet (trådindehaveren), med ham der hyrede ham? Det er sket før....!

Men bare fordi de har bedt om en faktura, så er det ikke ensbetydende med, at dette er en gyldig dokumentation.

Vi to, vi ved ikke hvad slags arbejde der er lavet, vi har kun fået nogle basis oplysninger, nok til vi har en ide, om hvad trådindehavers dilemma er, og dermed forsøge at komme med råd.

Du har ret i, at det lyder som svinde fra kunden sidde. Dette er også min første tanke. Og min nuværende tanke, men kender ikke alle omstændighederne.

Mvh Allan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Asger

Hvis du har dokumentation i form af fx en mail fra Firmaet, hvor

de beder dig sende en faktura, er det juridiske grundlag for at

stævne firmaet klokkeklart og holdbart - også selv om firmaet

senere fragår sin betalingspligt.

Tilmeldt 10. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var også min oprindelige tanke men det har jeg forsøgt og det kan jeg ikke.

Han har alene formidlet kontakten og har derfor ikke noget ansvar.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Advokat Jacob Berner Rue:

Hvis du har dokumentation i form af fx en mail fra Firmaet, hvor

de beder dig sende en faktura,

Det er der tidligere jo svaret ja til!   

Tilmeldt 10. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

sådan en skrivelse har jeg sendt til dem og de svarer bare tilbage at de gerne vil se en kopi af den aftale vi har lavet og hvis de ikke kan få det så mener de ikke vi har en aftale og så er de ligeglade med fakturaen

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der foreligger både stiltiende accept i sagen ved at de lader dig udføre arbejdet uden at smide dig ud og skriftlig tilkendegivelse i form af mail hvor de beder dig om faktura.

Du skal gøre som Ravn siger, ryk og lad der gå 10 dage. Det er nemt nok selv at lave en stævning i en småsag, men føler du dig usikker, kan du overlade det til en advokat. Normalt bliver den tabende part pålagt betaling af sagens omkostninger.

Der er rigeligt til at du vinder sagen. De er jo dumme når de kræver at se en skriftlig aftale, som de ved ikke findes.

Da de beder om faktura, har de ikke været klar over hvor stort beløbet ville blive og er måske blevet overrasket over størrelsen.

Når prisen ikke er aftalt på forhånd, udføres arbejdet efter regning, hvilket vil sige at du kan fakturere anvendt tid til normal takst og pris på materialer. Køber må så bide i det sure æble og bare betale. Vægrer han sig, løber der bare flere omkostninger på i fogedretten.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)