Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån eller investor

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Særslev 5471 Søndersø
Tilmeldt 12. Jun 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer jeg er startet som iværksætter og har derfor også behov for kapital

jeg vil så høre om der er nogen af jer der har en liste over private eller firmaer

der er mulige investor/långivere

Jeg ved ikke hvad er bedst lån eller medejer ?  behøver  1 mill

min ide vil efter det første år give  et overskud på 15 mill  selvfølgelig  hvis det går som planlag

 så vil det være dyrt at give en investor/45 % af firmaet 

men en investor / medejer  der vil have interesse i og arbejde sammen for at alt lykkes

og 2 hoveder er bedere end 1

lad mig høre og få hjælp fra jer 

m.v.h Bent Jorgensen

Fra Brønshøj
Tilmeldt 19. Dec 16
Indlæg ialt: 154
Fra  Winity Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent

Som du selv siger, så er det mange penge at give væk, hvis du kan følge det du mener er realistisk.

Uanset om du vælger A eller B, så skal du jo overbevise en investor eller banken om at det kan lade sig gøre.

Personligt vil jeg sige, du skal ikke tænke helt så meget over om 45 % er mange penge at give væk, personligt ville jeg selv hellere have 7 millioner af 15 millioner, end en gæld på 1 million, hvis det går galt.

Og som du selv skriver, så er 2 hoveder bedre end et - og hvis du kan få den rigtige investor ind, så er det meget mere værd end penge, hvis du brænder for projektet.

https://www.smartbanker.me/dk/ - Sammenlign lånemuligheder for 50+ lånepartnere på et sted.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Bent,

Jeg er investor - men dine budgetfremskrivninger skræmmer mig. Det virker absurd urealistisk!

Få en professionel advisory board i første omgang. De kan sagtens hjælpe dig gratis. Find nogle med branchekendskab samt er stærk på økonomien og få sat et realistisk billede af din ide. Så er det langt nemmere for dig at få et overblik over finansieringen.



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

bent jorgensen:

Jeg ved ikke hvad er bedst lån eller medejer ?  behøver  1 mill

min ide vil efter det første år give  et overskud på 15 mill  selvfølgelig  hvis det går som planlag

HVIS alt går som planlagt OG nogen vil låne dig en mio så er det da klart bedst. Omvendt skal der altså meget præcise tal til for at nogen låner dig en mio uden sikkerhed. For at være præcis - tror jeg ikke du får det uden fuld sikkerhed

Investor - skal så også findes først, og her skal du virkeligt have en forretningplan og et budget der virker realistisk. Antallet af de som har en ide der kan afkaste overskud på 15 mio allerede efter første år, er voldsomt meget højere end, end antallet som rent faktisk når frem til disse 15 mio

HVIS tallet virkeligt kan sandsynliggøres, så skal du heller ikke af med halvdelen hvert år. Det ville jo koste dig 7,5 mio overskud hvert år for evigt (eller måske meget mere) - så HVIS det kan sandsynliggøres, kan du sikkert få en med for mindre

Enige med trusted partner i, at du skal ud i netværket og finde advisory board. OM du kan finde det gratis eller skal af med noget, afhænger mest af forbindelser og hvad der evt kan stilles i udsigt.

Læs lidt råd om at finde investor http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/rad-til-investerings-ansgning.html 

Start evt i banken - Hvis du har en troværdig plan og de mod forventning skulle overveje et lån (og du har noget sikkerhed) så er det jo en god ting at vide, også for en evt investor

 vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

bent jorgensen:

Jeg ved ikke hvad er bedst lån eller medejer ?  behøver  1 mill

min ide vil efter det første år give  et overskud på 15 mill  selvfølgelig  hvis det går som planlag

 så vil det være dyrt at give en investor/45 % af firmaet 

Det er umuligt at svare dig ordenligt uden, at have den viden du selv har angående din virksomheds plan, og måske din privat økonomi.

Og kommer også an på hvilken virksomheds form du har planlagt, at tage en medejer eller lån under. Ligger lånet privat eller i firmaet?

Hvis du kan låne pengene, så er det måske at fortrække, hvis du altså ved, at du kan betale det evt. månedlig afdrag på lånet tilbage til tiden, også imens du er i gang med start fasen. Dette er du jo nødt til at have økonomien til. Ellers risikere du en konkurs.

Hvad hvis det ikke går som planlagt, hvor står du så? Hvad regner du så med, din virksomhed er værd? Hvis det ikke går som planlagt, hvad har du at tilbyde kreditorerne? Planner går sjældent efter hensigten, men uden en plan så famler man i blinde. Så det er nødvendigt for dig, at lave en udregning for alle senarier, inden du præsentere din plan for en mulig investorer/bank/medejer. Det med kun at præsentere det bedste udkom,  lyder bare som en form for utopisk ønsketanke.

Og hvad kan du tilbyde en mulig medejer?  (Andet end din ide) Sæt dig selv i dennes sko, ville du selv syntes, din ide er 1 million kroner værd, modsætning til den økonomiske risiko? I bytte mod 45% af firmaet. Hvad smider du selv ind i firmaet? Arbejdstid, penge, maskiner, lokale osv.? Og hvad forventer du af en mulig medejer? Hvor meget arbejdstid ligger der i det for ham/hende?

bent jorgensen:
og 2 hoveder er bedere end 1

Ikke nødvendigvis, hvad hvis medejeren har en anden forretnings plan for fremtiden end dig? Så er der drama forude. Og har medejeren nogle kvaliteter at tilføje til firmaet? (andet end penge)

Hvis ideen er så god som du spår, så er dette mange procenter.

Men selvfølgelig, hvis ideen er solid, og den ene million, er det der holder dig fra at starte, så er det jo bedre at starte op end aldrig at komme i gang. Selv hvis det betyder du skal afskrive en del af virksomheden til en medejer/investorer.

Men regn også med risikoen for at det ikke lykkes. For det vil dem, der måske overvejer at smider penge til din side, nemlig også gøre.

Mvh Allan

Fra Særslev 5471 Søndersø
Tilmeldt 12. Jun 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus tak for dit brev  ja jeg har tænkt det samme  som du selv skriver  men nu hvor  jeg står  og mangler pengene  er det svært ikke  og tænke på det er meget dyrt  og låne på den måde

Det var måske bedre og låne  pengene på 2 år afdragsfri  og til kurs 100

m.v.h Bent Jorgensen

Fra Særslev 5471 Søndersø
Tilmeldt 12. Jun 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trusted Partner

Ja det lyder måske vild, men der er  1.5   mill potensielle købere  og disse køber alt hvad der har med dem og gøre så jeg satser bare på en lille %  om året og går så videre til næste land jeg har i May og Juni  brugt tiden på at få lavet prototype  og derefter har jeg spurgt utroligt mange dels i Danmark og her i Spanien hvor jeg bor

selv i min  egen bank hvor der er 8 ansatte  ville 4 købe denne ting  

men jeg vil gøre som du skriver kan du anbefale  nogen

m.v.h Bent Jorgensen

Fra Særslev 5471 Søndersø
Tilmeldt 12. Jun 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan 

Tusind tak for dit brev/svar  ja det er ikke let at være nybegynder jeg har selvfølgelig været i min bank og i 2 andre banker  men de vil alle have 200 % sikkerhed jeg har haft den samme bank  i mange år og skal man låne 1 mill skal det til hovedkontoret for vudering og de ser ikke på det som  afdelingsdirektøren men mit problem er jeg bor i spanien

Jeg ville selvfølgelig hæfte personligt for lånet og sætter mit hus som pant der er friværdi i det  der kunne dække helt og er ved at få vurderet det på ny  har haft det 12 år men banken her beregner det med 85 % af købsværdien og ikke vurderer  vædien i dag har renoveret for over 1 mill på disse år

ja det er netop det med medejer det er som et ægteskab og skulle gerne følges ad med samme ideer for fremtiden og ikke være magtsyg men tale om det hele

og selvfølgelig kunne det være dejligt med  prof   hjælp men på den rigtige måde men kan også give  problemer

Risikoen det er der banken ser på det med andre øjne  og investorer også jeg ville jo ikke starte dette op hvis jeg vidste jeg skulle forlade mit hjem  efter ½ år 

jeg tror fuldt og fast på denne ide som jeg har haft i mange år men først vil tage springet nu

m.v.h  Bent Jorgensen

  

Fra Særslev 5471 Søndersø
Tilmeldt 12. Jun 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for dit svar hjælp du ved jo mere man snakker om det  jo mere hjælp giver det mange gange nye ideer også for nu tænker jeg om en evt. investor/låner

ville kunne låne penge ud mod sikkerhed i mit hus der er ved at blive vurderet  inden for 14 dage

Jeg føler jeg har en forretningsplan alt ligger klart  med diverse tilbud udgifter og plan for køre det på markedet men mangler så kun en ting og det vil jeg ikke ordne uden jeg ved  lånet er i hus for ellers er de penge spildt

Jeg har været i banken som jeg har haft i mange år  bor i spanien  og ja det lyder dumt men for 10 år siden havde mange banker problemer og da fik banken mig overtalt til at sætte 60.000 € ind på en investering i banken og var spærret i 5 år

Nu hvor jeg så har brug for hjælp er der ingen og få til dette projekt

Jeg har haft kontaktet 4 investorer  2 af dem meget store men de har takket nej  2 af dem sagde det ikke var deres boldgade og investere i dette men 

fælles for alle er de ikke ser på forretningsplanen og jeg har ikke skrevet det vil give 15 mill i overskud første år  for jeg selv synes det lyder som pral  men jeg er ikke den type  jeg er en arbejdertype der knokler r....  ud af bukserne  men vil nu kontakte  et firma for markedsannalyse 

og selvfølgelig vil jeg lede videre og skal også søge i flere banker  ja men ikke let jeg bor i spanien taler sproget og min ide skal langseres her først

men endnu engang tusind tak 

m.v.h Bent Jorgensen

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Bent,

Se evt. her: http://www.vf.dk/saadan-goer-vi/vaekstkaution.aspx

Det var klogt af dig ikke at udmelde det voldsomme overskud! Intet er pral, men jeg har personligt en kæmpe tvivl om du kan nå det. Det lyder på mig lidt som om, at du satser på at sælge til hele dit segment det første år. Her tror jeg du bliver overrasket. Som jeg forstår dig, så er det et fysisk produkt? Her er jeg også bange for, at du kommer til at sidde med en flaskehals likviditetsmæssigt, hvis du kan sælge så meget på et år. Produktion, lager, distribution. Alle led i værdikæden koster dig. Lav et MEGET konservativt budget, hvor du gerne er i underskud det første år og bevis så, at du kan sælge og få din værdikæde til at fungere omptimal. Har du lavet dig en forretningsplan? Og har du et realistisk markedsføringsbudget og er der styr på samtlige leverandører?

Det er meget nemmere at låne 2 mio. første gang end 1 mio. nu og så satse over evne, hvor du skal bruge 1 mio. igen om 12 mrd. Det vil blive voldsomt svært for dig. 

Jeg er ganske uenig med John i, at det skal koste penge med et stærkt advisory board. Der findes adskillige mentorordninger for folk som dig. Spørg dig frem i den kommunale erhvervsudvikling eller hos de regionale væksthuse

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)