Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing F
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har en hobby jeg har dyrket det sidste års tid, men nu ønsker jeg at producere produkter indenfor den genre og skal starte en virksomhed op. Derfor søger jeg vejledning til moms, da jeg er lidt grøn på det område.

For at producere nogle af de ting jeg vil sælge, skal jeg købe materialer fra andre virksomheder, men hvordan foregår dette? F.eks at jeg køber noget og derefter trække momsen fra i regnskabet til skat og når det så er tid til at anmelde til skat hvor meget man skylder, er det så først der man får gevinst ved moms eller hvordan?

Er nemlig i opstarts fasen og 25% er en del, da mine produkter skal testes før de er færdig udviklet, dvs der skal en del penge ind til materialer før der er gevinst.

Håber i kan give en forklaring

Mvh.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 13:25

For det første skal man være momsregistreret, det gøres med et cvrnr. inde på virk.dk, når du opretter virksomheden.

Du får en faktura fra der hvor du køber materialer.
Den hedder f.eks.
Beløb eksl. moms - 10.000 kr.
Moms - 2.500 kr.
Beløb inkl. moms. 12.500 kr. 

Bruger man et bogføringsprogram, og får lavet det rigtigt, så kan programmet selv finde ud af, at de 2.500 kr. kommer om på kontoen for Købsmoms.

Når du så skal sælge noget, skal der jo også moms på.
Du sælger derfor noget til en kunde.
Beløb eksl. moms - 20.000 kr.
Moms - 5.000 kr.
Beløb inkl. moms - 25.000 kr.

De 5.000 kr. er salgsmoms og kommer om på kontoen for salgsmoms.

På din momsangivelse du skal lave på skat.dk, enten halvårs eller kvartalsmoms, skal du så skrive de 5.000 kr. i salgsmoms, og de 2.500 kr. i købsmoms.
Det betyder så at du samlet skal betale 5.000 - 2.500 = 2.500 kr. til Skat.

Sælger du ikke noget, og kun har køb af materialer, så får du således 0 - 2.500 kr. = 2.500 kr. tilbage.

Jeg håber at det giver mening.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 13:29

Hej Frederik. Tak for svar og det gav mening :)

Når man skal inberette sin moms osv, så synes jeg kun at have set at man kun skal skrive det man skylder osv. Skal man slet ikke sende dokumentation ind til skat?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)