Hej Amino. |
For det første skal man være momsregistreret, det gøres med et cvrnr. inde på virk.dk, når du opretter virksomheden.
Du får en faktura fra der hvor du køber materialer.
Den hedder f.eks.
Beløb eksl. moms - 10.000 kr.
Moms - 2.500 kr.
Beløb inkl. moms. 12.500 kr.
Bruger man et bogføringsprogram, og får lavet det rigtigt, så kan programmet selv finde ud af, at de 2.500 kr. kommer om på kontoen for Købsmoms.
Når du så skal sælge noget, skal der jo også moms på.
Du sælger derfor noget til en kunde.
Beløb eksl. moms - 20.000 kr.
Moms - 5.000 kr.
Beløb inkl. moms - 25.000 kr.
De 5.000 kr. er salgsmoms og kommer om på kontoen for salgsmoms.
På din momsangivelse du skal lave på skat.dk, enten halvårs eller kvartalsmoms, skal du så skrive de 5.000 kr. i salgsmoms, og de 2.500 kr. i købsmoms.
Det betyder så at du samlet skal betale 5.000 - 2.500 = 2.500 kr. til Skat.
Sælger du ikke noget, og kun har køb af materialer, så får du således 0 - 2.500 kr. = 2.500 kr. tilbage.
Jeg håber at det giver mening.