Jeg sidder i øjeblikket og er i gang med at stifte et ApS. I den forbindelse vil jeg gerne lige være helt sikker på at jeg gør det hele korrekt, og jeg har også et enkelt spørgsmål eller to i den forbindelse: Der er oprettet en bankkonto hvor der i morgen står kr. 125.000. På webreg.dk har jeg indsat stiftelsesdokument med vedtægter m.m. og registreret alt andet så det er klar til at blive sendt. Det eneste der mangler er siden med kapitalforhold. Ud fra teksten her ser det ud til at banken skal ind på sitet og "skrive under" på at vi har pengene stående (vha. digital signatur). Dette kender de blot ikke til og vil hellere blot faxe os et kontoudtog. Kan vi gøre det sådan? (Jeg har skrevet til VIRK, men har ikke modtaget svar endnu). Efter stiftelsen på webreg.dk får jeg tilsendt et CVR-nr, hvorefter jeg momsregistrerer selskabet. Datoen for momsregistreringen sætter jeg til selskabets stiftelsesdato. (Eller dags dato?) Jeg er dog lidt i tvivl om hvilken stiftelsesdato jeg skal vælge. Så vidt jeg forstår, så er grænsen 8 uger? (jf. §8 i Lov om anpartsselskaber). Men giver det mening at ligge datoen længere tilbage? Det skal hertil bemærkes at vi har været i gang med at opbygge virksomheden de sidste 6-7 måneder hvor vi fra denne periode også har nogle mindre udgifter som vi gerne vil trække fra. Jeg aner ikke hvordan reglerne er omkring dette? (Men vil selvfølgelig også lige spørge min revisor i morgen). Er der ellers noget jeg mangler i ovenstående? Håber der er nogen der kan give mig lidt feedback på ovenstående. PS: Jeg ved godt at der er mange herinde der mener at man bør lade en advokat klare stiftelsen. Men nu har vi valgt selv at gøre det, så lad det ikke blive til en diskussion om dette. Mvh. Martin |
Stiftelse af ApS
|
Ja, det er nu kun nødvendigt med en registreret, og sådan en har vi tilknyttet :) Mvh. Martin |
Hej Martin Det er erhvervs- og selskabsstyrelsen, der håndterer din anmeldelse, så prøv lige at ringe til dem og spørg. De er faktisk ganske flinke og hjælpsomme.
Jeg har ikke selv brugt webreg til ApS anmeldelse, men der står et eller andet sted på siden, hvordan man gør det selv. Jeg har kun erfaring med at indlevere alle papirer til Erhvervs- og selskabsstyrelsen i fysisk form. Og så kan du bare vedlægge en kopi af kontoudskrift fra banken som dokumentation.
Når du indsender anmeldelse til ApS kan du samtidig vedlægge blanket til oprettelse af momsregistrering (og arbejdsgiverregistrering, hvis du altså skal udbetale løn fra selskabet). Du behøver ikke at vente på CVR nummer i den forbindelse.
Med stiftelsesdatoen er det en god ide lige at spørge revisoren.
Selvom du ikke vil have kommentar til valg faglig bistand så kan det være praktisk at have enten advokat eller revisor til hjælp første gang, men det er ikke nødvendigt. Jeg synes selv at revisor er bedst, da han ved mest om de økonomiske i det - og når selskabet er ejet 100% af dig selv, mener jeg ikke at det er vigtigt med en advokat. Hvis der skal udarbejdes samarbejdsaftale mellem flere anpartshavere er en advokat klart at anbefale. For mit vedkommende fik jeg nogle fif til hvordan jeg skal forholde mig til nogle af de oplysninger, der vedrører stiftelsen, så jeg fik de fleste fordele. Det er jeg glad for i dag.
God fornøjelse med dit nye selskab !!!
Hilsen fra Jakob
|
Tak for dit svar. Jeg glemte helt at skrive efter jeg faktisk fik afsendt anmeldelsen i torsdags. Jeg havde ellers indtastet al data på webreg.dk og var klar til at trykke "go". Der manglede blot lige én ting, en digital underskrift fra vores bank om at vi havde kapitalen. Men det viste sig at de ingen digital signatur havde. Det havde jeg godt nok ikke lige regnet med. Well, efter en snak med erhvervs- og selskabsstyrelsen gik jeg i gang med Den store anmeldelsesblanket, og fik sendt det hele ind. Nu håber jeg bare jeg har gjort det hele rigtigt. Men ja, erhvervs- og selskabsstyrelsen har været meget behjælpelige. Jeg tror jeg nåede at ringe til dem 5 gange den dag. Men der er godt nok også nogle lidt "tricky" ting i den blanket. Ja, fandt også ud af at jeg kunne vedlægge momsregistreringen med det samme. Mht. stiftelsesdatoen satte jeg den blot til d.d. efter en snak med min revisor og vores skattecenter. Det meste kan trækkes fra selvom det ligger før stiftelsesdatoen. Selskabet er forresten ikke ejet 100% af mig selv. Vi er 5 om det, og i den forbindelse er det rimelig vigtigt med rådgivning fra en advokat. Vi er i øjeblikket ved at snakke anpartshaversoverenskomst og har møde med vores advokat næste uge. Mvh. Martin |
Det er en rar fornemmelse, når papirerne er udarbejdet, underskrevet og indleveret. Og så går man bare og venter spændt. Jeg er bosiddende i København, så jeg kunne selv lige smutte ind hos EogS med dokumenterne
Hvis du sendte det torsdag, og de har det fredag kan du faktisk allerede i morgen mandag få oplyst CVR-nr pr. telefon (det fik jeg i hvert fald). Du kan også spørge om, hvornår registreringen forventes at være ok. Så kan man se på CVR.dk en gang imellem for om registreringen går igennem.
Du får naturligvis også udskrifter m.m. fra EogS og SKAT. Læs det godt igennem og kontakt de enkelte, hvis du er det mindste i tvivl. Jeg kunne ikke af mine registreringer se, at min momsregistrering var gået igennem og det viste sig også at EogS lige havde overset det - så det fiksede de i en fart.
Jeg skulle også bruge mit CVR-nr, så jeg kunne få sendt original til brevpapir til trykkeriet hurtigst muligt.
I dit indlæg stod der ikke noget om hvor mange I er, men hvis I er 5, så er en overenskomst den eneste vej at gå.
Hilsen Jakob |
3 arbejdsdage efter indsendelsen fik jeg et brev fra E&S, hvor de skrev at selskabet ikke kunne registreres pga: 1. Datoen angivet ved underskrifterne var ikke identiske med stiftelsesdatoen. 2. På bankens kontoudskrift manglede der bankens stempel og underskrift. Jeg ringede til dem og løste pkt. 1 ved blot at gøre hende opmærksom på at det nu var et 2-tal og ikke et 7-tal som hun læste det. Pkt. 2 blev også løst hurtigt ved et opkald til banken. Det mærkelige var dog at jeg fra E&S samt fra banken havde fået oplyst (før jeg sendte det hele ind) at det ikke var nødvendigt med underskrift på kontoudskriften. Men ja, det var det så alligevel. 3 arbejdsdage senere var der problemer igen. Vores tegningsregel i vedtægterne kunne de ikke acceptere. Den lød på at samtlige anpartshavere alene kunne tegne selskabet. Det kunne ikke lade sig gøre da de i E&S ikke registrerer anpartshavere. Vi blev derfor nød til at sende et helt nyt stiftelsesdokument ind med en ny tegningsregel. Ca. 3 arbejdsdage herefter gik det hele igennem og vi fik vores CPR nr. Man kan sige at vi sikkert begik nogle typiske begynderfejl, men ikke nogen som har haft nogle reelle konsekvenser andet end at det har taget et par dage ekstra. Men det ikke noget som jeg anser som et stort problem. Alt i alt er jeg egentlig positivt overrasket over den gode service jeg har fået hos E&S. Det har uden tvivl taget længere tid end hvis jeg havde en advokat til at gøre det. Men næste gang så skulle det gerne gå hurtigere. Og når man endnu ikke er mangemillionær, så må man forsøge at spare hvor man kan. |
EogS kan selv have problemer med deres egne regler (jeg tænker på at du skulle aflevere et underskrevet kontoudskrift). Jeg fik fra EogS også oplyst, at jeg manglede at vedlægge et kontoudskrift. Jeg forklarede, at de havde fået en §14-erklæring fra min revisor, så det var ikke nødvendigt. Men de holdte fast ved at det skulle de. Jeg fik min revisor til at ringe og det endte med at de blev overbevist om at §14-erklæringen var nok (§14-erklæring er en revisorerklæring, der fortæller, at kronerne er tilstede på stiftelsestidspunktet).
Men jeg kan forestille mig at I (også) synes at det er dejligt at det er i orden nu. Hjertelig tillykke med selskabet - og god vind fremover.
Hilsen Jakob |
Hej Martin
Mange gange tillykke med jers virksomhed.
Jeg ved præcis hvilken fornemmelse, som I har haft i maven, og den er bare god.
Vi er selv ved at stifte et ApS, og har faktisk det sidste afklarende møde med advokat i dag.
Jeg synes arbejdet med at få lavet vedtægter (for holding og drift) og anpartshaveroverenskomst har været rigtig spændende. Det er vigtigt at komme i detaljerne, da dette er grundloven for virksomheden.
Det føles nok lidt ligesom at blive far.
Knæk og bræk
Tjarls |
|
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.