Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig eller ledig

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tænker at starte fødevare virksomhed op. 

Er der nogle, der kender reglerne for, hvornår man er ledig og kan modtage dagpenge med god samvittighed og hvornår man kan sige man er selvstændig. Jeg har job, men det kan jo hurtigt ændre sig.

Jeg tænker selv, man er vel ledig sålænge man ikke har anden indkomst eller har et CVR nummer.

På forhånd tak for råd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Så firkantet kan man ikke svare. Hvis du rent faktisk ikke er 100% til rådighed for arbejdsmarkedet, så er du ikke dagpengeberettiget - med eller uden CVR. Det betyder jo i praksis mest, at hvis a kassen kan se - via nettet-  eller får info det ene eller andet sted om, at du driver virksomhed uden at være CVR registreret, så kan det koste dagpenge, MEN - som udgangspunkt sker det sjældent - så CVR er nok ofte det som afgør det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du starter virksomhed op, er du ikke 100% til rådighed. (nat eller dag). Du kommer jo ingen veje uden at lade dig registrere med CVR. Hvis du bare ringer lidt rundt uden at starte et salg er det helt ok. Du må gerne gøre tiltag for at komme i arbejde. Men første gang du sælger noget falder hammeren.

Så ved salg eller oprettelse er du selvstændig i A-kassens øjne. Du må ikke lade dig oprette med CVR uden at have en aftale med A-kassen.

Bliver du godkendt, så skal du trække tid fra på dagpengene. Du bruger en time i din virksomhed og du får en times dagpenge mindre. Hvad tid du laver dit arbejde er ligegyldigt, og om du tjener penge er også ligegyldigt her.

Det er møg-besværligt og din dagpengeperiode sættes ned med et halvt år, med mindre du lukker dit CVR.

Du skal for øvrigt stadig stå til rådighed for job og andet. Du skal også søge job lige som alle andre på Jobnet.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 19. Dec 16
Indlæg ialt: 154
Fra  Winity Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens have et cvr nummer som ledig, du rammes dog af en masse regler, der gør, at det ikke kan betale sig at være selvstændig imens du er ledig, med mindre du ved det fører til noget.

Din dagpengeret bliver forkortet fra 2 år til 1½ år, derudover får du ike feriepenge, samtidig med at du selvfølgelig skal registrere dit timeforbrug, der så modregnes i dine dagpenge.

https://www.smartbanker.me/dk/ - Sammenlign lånemuligheder for 50+ lånepartnere på et sted.

Tilmeldt 3. Aug 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle jeres svar. 

Det lyder til, jeg heller må beholde mit job, hvis/mens jeg opstarter virksomhed.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 19. Dec 16
Indlæg ialt: 154
Fra  Winity Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tankebobler:

Mange tak for alle jeres svar. 

Det lyder til, jeg heller må beholde mit job, hvis/mens jeg opstarter virksomhed.

Husk på, hvis det er indstillingen til det, så er det ikke sikkert du brænder nok for det, at være selvstændig er mere end et job, det er en livsstil amn skal være parat til at leve.

https://www.smartbanker.me/dk/ - Sammenlign lånemuligheder for 50+ lånepartnere på et sted.

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Mikkelsen:
Hvis du starter virksomhed op, er du ikke 100% til rådighed. (nat eller dag).
Det handler blot om at være til rådighed indenfor normal arbejdstid, med sit CVR.  Man må derfor ikke have en kontortid indenfor dette tidsrum og at alt arbejde skal kunne løses, udenfor normal kontortid.

/ Henrik

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har selv været gennem det 1½ år. Nogle ting kan ikke klares om natten, og det er i mit tilfælde godkendt at det løses på andre tidspunkter. Bare jeg kommer hvis de kalder.

Det vil være smart at have fast arbejde ved siden af en opstart af eget firma. Men pas på at din arbejdsgiver ikke bliver sur.

Feriepenge på dagpenge er bare dagpenge i din ferie. Du må gerne holde ferie. Også som selvstændig, bare du stadig skriver forbrug af timer fra.

Jeg har arbejdet i en periode i nogle få timer for et firma, og det kan man jo også gøre for at supplere indtjeningen.

Du kommer alligevel ikke til at kunne leve af din egen butik fra dag 1.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)