Det bliver klart en gråzone - du sælger eller markedsfører ikke noget direkte. Du skal passe på med at beskrive din service for så er det branding hvilket du ikke må, du må ikke have logo på, billeder af hjemmesiden... men du er nok der hvor der er hundredevis af overtrædelser som Forbrugerombudsmanden hellere vil gå efter Hvis du sendte det som en text mail ville det sandsynligvis gå! |
Det er vist mere komplekst end jeg lige havde regnet med.
Jeg formoder, at jeg skal gå til en advokat for at få skriftlig og endegyldigt korrekt svar på spørgsmålet.
Men hvem går man til? Findes der start-up venlige advokater eller IT-kyndige advokater? Og kan advokaten tage fejl? Lidt naivt spørgsmål, men jeg er ny i det her game, så spørger hellere en gang for meget :)
Kulturministeriet skriver dette på deres hjemmeside:
"Linking
Der er ingen specifikke regler i ophavsretsloven, der handler om linking. I Danmark har domstolene tidligere slået fast, at det var ulovligt at linke til en række musiknumre, der var lagt ud på en anden hjemmeside uden samtykke fra rettighedshaverne. Det har endvidere været omdiskuteret, om det har været lovligt at linke til hjemmesiders undersider (såkaldt deep link) uden at spørge rettighedshaverne om tilladelse først.
EU-Domstolen har i februar 2014 taget stilling til, om der lovligt kunne linkes til artikler på hjemmesiden for en svensk avis. Domstolen kom frem til at den konkrete form for linking var lovlig, da artiklerne var lovligt gjort tilgængelig for alle med rettighedshavernes samtykke. EU-Domstolen kom herudover frem til, at det ikke er tilladt at linke til materiale på internettet, hvis linket omgår restriktive foranstaltninger og dermed giver en adgang, som ellers ikke var mulig.
Hvis en hjemmeside selv opfordrer til, at du deler linket til en underside med andre, f.eks. en virksomhedsprofil på Facebook eller Twitter kan dette ofte betragtes som en tilladelse fra rettighedshaveren."
http://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/ophavsret-paa-internettet/
Det giver mig lidt håb trods alt :) Det vilel bare være et mareridt, hvis man lige fik et par retssager på nakken
Bliv gratis medlem