Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejer er flyttet men ikke opgivet ny adresse?!

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft en lejer som er flyttet.

Vi har haft flyttesyn 3.7 og det var aftalt at lejer skulle sende os sin nye adresse.  Det har lejer dog ikke gjort. 

Hun opsagde sin lejlighed 1.6 og har normaltvis 3 mdr opsigelse.  Der er dog ført i lejekontrakten at den er uopsigelig for begge parter de første 12 mdr fra dens indgåelse som var 1.1.17.   Så hun hæfter egentlig til 1.1.18 såfremt den ikke kan udlejes inden.

Nu er det så sådan at hun allerede nu har valgt ikke at betale sin husleje, så der mangler for juli måned. Men da jeg ikke har fået hendes nye adresse kan jeg ikke sende hende en rykker.  jeg har lavet en cpr søgning men hun står fortsat til at have adresse i vores lejemål.  Jeg ved dog at hun jo selvfølgelig ikke har adgang til den postkasse længere så kan ikke bare sende en rykker dertil jo.

Hvad gør jeg lige her for at kræve restancen korrekt?

Fra København Ø
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke får fat i hendes oplysninger, måå du jo sende regningen videre til inkasso, så må de finde hende.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Min inkassopartner siger at kan jeg ikke finde hende kan de heller ikke.  

De foretager samme CPR søgning på hende som jeg gør jo.  

Jeg burde jo egentlig kunne sende rykkere til hende hver 14. dag med gebyr på for for sen betaling. Men det skal jo starte et sted.

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Mar 08
Indlæg ialt: 131
Fra  Coldit Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke inde i lejeloven, men jeg mener ikke du må binde en privat i 12 mdr. på den måde. Så vidt jeg ved, så må man som udlejer pr. lov ikke binde lejer I mere end 3 mdr. Eller så ville alle udlejere jo bare skrive i kontrakten, at lejer binder for lejemålet i 985 månder, såfremt det ikke kan lejes ud til anden part.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppe: Du kan godt aftale uopsigelighed i mere end måneder. Som du selv siger, er du ikke inde i lejeloven.

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Mar 08
Indlæg ialt: 131
Fra  Coldit Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg nemlig ikke. Men jeg kan ikke forstille mig at udlejer, står vildt godt, hvis jeg skal være helt ærlig, vi har en lovgivning der fokusere på at hjælpe den svage, så jeg kan ikke forstille mig  at lejer ikke kan komme ud af de 12 mdr. For mig lyder som det lidt som om, at udlejer er i ond tro.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Lejeloven indeholder ikke noget decideret direkte paragraf til uopsigelighed, men 12 måneder er på ingen måde "ond tro". Et almindeligt lejeforhold vil desuden typisk også bare over 12 måneder.

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Mar 08
Indlæg ialt: 131
Fra  Coldit Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du lejer ved en boligforening så har du typisk en opsigelse periode på 3 mdr. så 12 mdr. kan sagtens antages for at være ond tro, når man snakker udlejning til private, det må jo ikke være urimeligt og det er 12 mdr. det kan ikke passe der ikke er lovgivning på området, det nægter jeg at tro. Hvor lang tid et typisk lejeforhold er, spiller ingen rolle i det givende spørgsmål. Det er jo heller ikke lovligt at køre for stærk et bestemt sted, bare fordi man altid har gjort det, og alle andre også gør det.

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er på ingen måde ekspert i reglerne om udlejning, men som udgangspunkt er man som lejer i Danmark pakket ind i 10 lag stødabsorberende bobleplast, med det ene formål at beskytte lejeren mod den onde og urimelige udlejer. Om 12 måneders binding er lovligt eller ej ved jeg ikke, men der skal altså to til tango. Hvis lejeren ikke vil binde sig for 12 måneder, står det ham/hende jo frit for at forhandle en anden kontrakt, eller slet og ret at finde et andet lejemål.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppe det er super fint, at du har en holdning til hvorvidt lovgivningen burde være. Jeg må dog, som jurist, henholde mig til hvad lovens udgangspunkt er, samt at det er de de faktiske omstændigheder og ikke personlige holdninger som er afgørende. Jeg vil anbefale at skrive til rette minister eller det parti du (forhåbentligt) stemte på til sidste folketingsvalg

Med det være sagt, vil jeg citere lejelovens § 80, stk. 1: 

"Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen."

Det er, jf. stk. 3, boligretten som kan tilsidesætte eventuelle tidsbestemmelser, som ikke er tilbørlige. 

I § 92, stk. 1, slås fast: 

"Reglerne i §§ 83-90 kan, for så vidt angår opsigelse fra udlejerens side, ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren, så længe udlejeren ikke har opsagt ham.". 

§ 80, stk. 1, kan således fraviges til skade for lejeren ved aftale, såfremt dette naturligvis ikke medfører en overtrædelse af lejelovens andre bestemmelser. Det kan også aftales, at lejeforholdet blot løber videre uden videre efter tidsbestemmelsens ophør. 

Ligeledes vil jeg henvise til følgende læsestof: http://dk.delacour.dk/nyheder/2012/oktober/landsretsdom-fastslaar,-at-lejer-kan-opsige-tidsbegraenset-lejemaal/ 

Og Jeppe, bare for at slå det fast (folk kan blive så fornærmede), så respekterer jeg din holdning - den holder bare ikke juridisk :)

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)