Bortvisning af medarbejder (timeansat på fuldtid) - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg Hjælp & support til Amino services

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Information om & fra Amino "

Bortvisning af medarbejder (timeansat på fuldtid)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
Amino-karma 5
Tilmeldt 17. jul 17
Indlæg ialt: 1

Skrevet 17-07-2017 kl. 11:23

Hej, Jeg håber at der er nogen herinde der kan give mig et godt råd.

Jeg har bortvist en medarbejder pga. udeblivelse fra arbejdspladsen i fredags. Min tålmodighed er opbrugt da medarbejderen har fået flere mundlige advarsler igennem en længere periode for at komme for sent samt ikke at være klar i hovedet til at møde på arbejde. 

Jeg har selv måtte afbryde min ferie pga. denne bortvisning da min anden ansatte ikke har mulighed for at fuldføre sit arbejde hvis ikke der er to til stede og her vil jeg selvfølgelig mene at denne bortvisning medfører et større tab til min virksomhed.

Mit spørgsmål er: er der nogen der kender til erstatningsregler i forhold til tabt arbejdsfortjeneste i forhold til min situation ?

Hvor meget kan jeg trække fra hans løn og hvordan skal jeg lave en fair opgørelse ?

Amino-karma 36.502
Tilmeldt 3. feb 06
Indlæg ialt: 8.959

Ravn
Skrevet 17-07-2017 kl. 11:48

Majsenb:
Hvor meget kan jeg trække fra hans løn og hvordan skal jeg lave en fair opgørelse ?

Det er nok mere end tvivlsomt at du kan du kan få noget som helst erstatning.   Jeg vil anbefale at du kontakter en advokat med speciale i ansættelsesret inden du gør noget dumt.

Amino-karma 1.363
Tilmeldt 30. jan 12
Indlæg ialt: 363
Amino Plus
Boblekonvolut.dk
Fra HD Trading
Skrevet 17-07-2017 kl. 12:20

Hej

Du kan ikke gøre medarbejderen ansvarlig for tabt fortjeneste.

Hvis medarbejderen har arbejdet fuldtid, er vedkommen at regne som funktionær og skal en eventuel afskedigelse også være efter de regler.

Hvis medarbejderen har været ansat under 3 måneder, kan det betragtes (måske aftalt) som prøve periode, er ansættelsen udover de 3 måneder, har medarbejderen ret til løn i opsigelses perioden.

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Amino-karma 36.502
Tilmeldt 3. feb 06

Ravn
Skrevet 17-07-2017 kl. 14:12

Boblekonvolut.dk:
har medarbejderen ret til løn i opsigelses perioden.

Når en medarbejder bliver bortvist skal vedkommende vel ikke have løn, der er jo ikke tale om en opsigelsesperiode.

Amino-karma 1.363
Tilmeldt 30. jan 12
Indlæg ialt: 363
Amino Plus
Boblekonvolut.dk
Fra HD Trading
Skrevet 17-07-2017 kl. 14:20

Bortvisning...........det er rigtigt, men kan det begrundes i "Groft misligeholdelse" af aftalen? 

Er det så alvorligt at medarbejderen kan bortvises, skal vedkommende ikke have løn fra bortvisnings tidspunktet.

Jeg spørger bare, vi har 2 parter og vi kender vi kun den parts beskrivelse af omstændighederne.

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Amino-karma 2.007
Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. jul 11
Indlæg ialt: 435
Amino Plus
Lars Mikkelsen
Fra Move2 - Danmark
Skrevet 17-07-2017 kl. 14:42

Det er bare vigtigt at begge parter har styr på forløbet. Det dur ikke at bortvise en medarbejder, fordi man er sur. 

Det er dumt at det skal så langt ud, før der gøres noget. Man kan ikke smide en medarbejder på porten før medarbejderen har fået en skriftlig advarsel på et tidligere tidspunkt, som han har underskrevet.

Ring til medarbejderens fagforening spørg hvor du står som arbejdsgiver. Det er måske ikke helt rigtig at gøre det på den måde, men det virker normalt, så der kan laves nogle aftaler.

Lars Mikkelsen

a24.dk - Cykler, legetøj på hjul, reservedele og cykeludstyr. 
Legforalle er legetøj til børn og voksne legebørn

Amino-karma 36.502
Tilmeldt 3. feb 06

Ravn
Skrevet 17-07-2017 kl. 14:53

Lars Mikkelsen:
Man kan ikke smide en medarbejder på porten før medarbejderen har fået en skriftlig advarsel på et tidligere tidspunkt, som han har underskrevet.

Man kan altså godt bortvise en medarbejder uden forudgående advarsel, men det afhænger alvorligheden af sagen.

Det vil da være decideret tåbeligt at ringe til fagforeningen - i sådan en sag vil de jo altid " lugte blod". 

Amino-karma 150.436
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 32.070
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 17-07-2017 kl. 16:32

Jeg er enig i, at bortvisning uden foregående (skriftlig) advarsel og faktisk gerne mere end en - er en meget risikabel affære. Hvis den pågældende har en fagforening, så står man ofte med meget besvær. Det er klart, at det kan være så groft, at der bortvises uden advarsel - den ansatte har truet med vold o.l . men eller skal der meget til for, at man bare kan bortvise uden forudgående advarsel.

Kun hvis bortvisningen er helt korrekt udført, er der derefter ikke løn, ellers vil der kunne være tale om alt fra løn i opsigelsesperioden til både det og en erstatning

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)

RSS-feed

Information om & fra Amino
Besøg vores andre hjemmesider :
lll