Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp! - Fjernelse af varemærke ved parallelimport?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Ligger og roder med et nyt projekt som jeg har brug for lidt juridisk hjælp til.

Har mulighed for at parallel importere et bestemt varemærke indenfor Hobbybranchen. Lad os kalde det varemærke "x". Jeg kan hente det hjem fra HongKong - og nej det er ikke kopier, det er en anerkendt distributør.

Problemet (og muligheden) ligger i at der selvfølgelig er en større dansk virksomhed som har "exclusive license for distribution" dvs. Agentur på det. Kan ikke umiddelbart finde gode priser på parallelimport indenfor EU hvor det jo ville være lovligt.

Har dog snakket med den mulige leverandør fra Hongkong og de tilbyder at fjerne alle varemærker på produktet (i denne specifikke branche er selve varemærket ikke nødvendigvis så vigtigt at beholde som det ville være for f.eks. tøj).

Mit spørgsmål er så: Hvis min leverandør fjerner alle varemærker fra selve produktet - er det så lovligt at importere? Hvis ja - hvor meget skal så fjernes? Også på selve emballagen, manualer osv, eller er det nok med mærker på selve varen?

Hvis man må importere det hvis man fjerner alle varemærker og på den måde ikke bruger producentens identitet som der er agentur på - hvordan skal man så forholde sig ifht. markedsføring. Må man gøre kunder opmærksom på at produktet er produceret af varemærkeproducent "x" men at varemærket er fjernet af xxx årsager. Altså simpelthen forklare kunden hvad det er man gør. Og måtte man i givet fald åbne en webshop og kalde den "x"-shop (f.eks. Sony-shop.dk)

Ville virkelig værdsætte noget hjælp her, da jeg ikke har lyst til at få en retssag på halsen. Og når vi nu snakker om det, er det så korrekt forstået at udover at tvinge mig til ikke længere at sælge produktet, så kan en Agenturhaver kræve erstatning for tabt fortjeneste baseret på det man har solgt? Altså hvis denne vinder en retssag..

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 23:57

Spørgsmål af den art som du stiller her bør du søge rådgivning fra advokat med speciale i immaterielle rettigheder. Det er for farligt at basere en sådan import, på andres lomme jura.

Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:26

Håber du poster dit svar herinde, jeg syntes personligt det er direkte usmageligt når nogen parallel importere og dumper priserner, men omvendt er det sku endnu værere når man kan se producenter fra udlandet sælge produkter på webbutikker til omkring min indkøbspris fordi jeg bruger en dansk importør, men man må jo tilpasse sig, eller blive kørt over.

B.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)