Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat i eget firma ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

For ca. 18 måneder siden blev jeg fyret fra mit job, da webbutikken jeg var ansat i blev solgt.

Det var dengang en cykelbutik som jeg havde ansvaret for på websiden. Vi havde godt med salg og det gik bedre og bedre for omsætningen. Chefen og lærerdrengen var i butik og på værksted og som sagt havde jeg ansvar for alt til webbutikken, Salg. pakkeri, indkøb, lager, logistik, opdatering webshop og reklamer samt kundekontakt m.m. og alt det andet der hører med.

Det hele blev solgt til en der havde sine egne folk, så jeg var i overskud. Min gamle chef så muligheden for at komme ud af sin gæld, og det var så det.

Tak for lort... (tænkte jeg den gang).

Selvfølgelig prøvede jeg at starte for mig selv, da jeg havde et CVR. nummer allerede. Nu hvor jeg kendte fejlene og leverandørerne, ville en ny webshop være lige til højrebenet. Desværre er det ikke så nemt når der er en fagforening med ind over. De gav mig heldigvis lov til at forsøge springet, og nu har jeg fået supplerende dagpenge ved siden af. Tidsforbrug i min webshop skal selvfølgelig trækkes fra på dagpengesedlen.

Når man er selvstændig ved siden af dagpengene, gøres perioden et halvt år kortere for modtagelse af dagpenge, og der skal stadig være mulighed for at hoppe til et job hvis det kommer. Jeg har søgt 200-300 jobs men har ikke været heldig med det. Jeg har haft et job på nogle få timer, men det måtte jeg ikke for fagforeningen.

Lige om lidt ryger jeg ud af dagpengesystemet og skal forsørge mig selv helt. Det er der ikke penge til endnu, men måske kommer det.

Det var en meget lang baggrundshistorie og mit spørgsmål lyder: 

Bør jeg ansætte mig selv på en månedsløn eller hvordan skal jeg gøre. Jeg bliver jo nødt til at bruge en masse tid for at få det til at fungere. Det vil helt sikkert give underskud i en periode at have mig ansat i eget firma, men forhåbentlig ikke på lang sigt. Er det rigtig eller forkert at gøre det på den måde, eller hvad er normalt ? Jeg vil jo ikke have ballade fordi jeg gør noget der ikke er gennemtænkt. Jeg kan jo også lukke firmaet, men uden et job, er det jo tåbeligt og så er der lagt mange penge i. Jeg er IKKE berettiget til at få kontanthjælp, og det er jo i virkeligheden heller ikke det jeg ønsker. Men uden indkomst, bliver det et langt år :-)

Forøvrigt er der fremgang i firmaet, men der mangler lidt endnu... og det er ikke bare en hobby mere.

Jeg vil hellere klare mig selv end at få hjælp af det offentlige, men det er svært med alle de regler som hele tiden laves om af vores skiftende regeringer. Jeg har taget springet for forhåbentlig at kunne bidrage positivt til samfundet senere, men det er altså ikke helt nemt hver gang.

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 15:13

Slet ingen der er ansat i eget firma ?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12873
Skrevet kl. 15:26

Hvad skulle du opnå ved at blive ansat i dit eget selskab?

Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 15:45

Jeg kan ikke give dig et kvalificeret svar, men du bør nok nævne om det er enkeltmandsvirksomhed eller APS
Ud fra linket i din profil, går jeg dog ud fra der er tale om en enkeltmands virksomhed.

I enkeltmandsvirksomhed tror jeg dog ikke umiddelbart det giver nogen mening at lønne sig selv.
Du må jo have kapital stående, når du har råd til at lønne dig selv med mere end firmaet tjener.
Så det er vel bare at lave en intern overførsel til dig selv fra denne kapital og til din nemkonto, og så ellers holde beløbet til et absolut minimum du kan klare dig for, indtil virksomheden giver stort nok overskud til at dække dine leveomkostninger.

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 15:50

Problemet med at have et firma der sælger mest i bestemte måneder er, at man ikke ved på forhånd om der er penge i overskud.

Og nej desværre har jeg ikke en formue stående. ØV :-)

Det er et enkeltmandsfirma.

Tilmeldt 23. Apr 07
Skrevet kl. 16:14

Du må som skrevet ikke taget mit svar for pålydende, da jeg ikke slet ikke er hundrede procent inde i reglerne :)

Du kan muligvis godt lønne dig selv, jeg har bare svært ved at se fordelen.
Ansættelse af sig selv tvivler jeg dog på kan lade sig gøre.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:35

Kaminski:
tvivler jeg dog på

Kaminski:
Du kan muligvis godt

Kaminski:
Du må som skrevet ikke taget mit svar for pålydende

Hmm...

Nej, du er ikke ansat i dit eget enkelmandsfirma. Du betaler skat af indtægter minus udgifter. Bum.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:37

Skat godkender, at du i opstarten har flere udgifter end indtægter, når blot forretningen ser ud til at være reel og realistisk. Du bør derfor også straks blive momsregistreret, idet jeg går ud fra, at du senere kommer over 50.000-kronersgrænsen. God vind.

Tilmeldt 23. Apr 07
Skrevet kl. 17:45

Ingen grund til at stille de to første sætninger overfor hinanden, da de berører to forskellige ting :)
Og jeg er selv kun ved at forsøge at sætte mig ind i virksomhedsformernes vilkår.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du har personlig virksomhed - enkeltmands, så ansætter man ikke sig selv. Så er man ejer og betaler skat af overskud, uanset hvad man hæver

Hvis du har et selskab, som f.eks IVS, så skal du ansættes lønmæssigt og have løn udbetalt med skatte indberning

Min erfaring er, at de ikke gør nogen forskel, i horhold til supplerende dagpenge, om du er personlig virksomhed eller ansat i eget selskab. Udgangspunktet vil normalt være, at dagpengene forsvinder. Det kan naturligvis virke underligt, men du har haft en periode med supplerende dagpenge og med mindre du nu kan overbevise a-kassen om, at du er 100% fuldt til rådighed som jobsøgende, trods dit CVR, så kan dagpenge ikke bruges som supplement til at løbe noget selvstændigt i gang

Der er ikke som sådan ændret noget i dagpenge regler i forhold til de punkter vil jeg sige - På mange andre - til en vis fordel for selvstændige, men den med dagpenge og samtidigt CVR har været ret "no go" i mange år.

Du kommer ikke videre uden at tale med a-kassen for det er den som skal svare ud fra det helt konkrete - TROR den på du er 100% fuldt til rådighed for jobsøgning

Jeg ville blive i det CVR du er, indtil du skal lukke det, og ikke spekulere over om det skal være personlig virksomhed eller et selskab og spørgsmålet om LØN er ret irrelevant i A-kassens beslutning

Kunne du kombinere noget deltids job - som gav dig lige det du behøvedes, med dit CVR?

God vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)