Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af varer købt i udlandet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Nu har jeg i et par pår kørt lidt traditional handelsvirksomhed hvor jeg køber en del varer i udlandet med omvendt betalingspligt, altså uden påført moms da det er køb af produkter og ydelser i andre EU lande.

Nu slog det mig pludselig da jeg så den kommende momsopgørelse angående "Moms af varer købt i udlandet". Her fremgår et ganske anseligt beløb udover den almindelige Salgsmoms (udgående moms) og jeg tænker, da lige om det egentlig er meningen at jeg skal betale den moms. Eller om den på anden vis kan kræves tilbagebetalt.

Sådan er det ihvertfald sat op i Billys Billing som jeg blindt har stolet på i nu snart 5 år. 

Her er et eksempel på en opgørelse i Billys Billing:

Salgsmoms (udgående moms) 200.000
Moms af varer købt i udlandet 100.00
Moms af ydelser købt i udlandet 10.000

Fradrag
Købsmoms (indgående moms) 200.000

Moms i alt (positivt beløb = betale, negativt beløb = penge til gode) 110.000
Dvs. at du skal betale 110.000 DKK i moms til Skat.

Min mistanke er altså at jeg i eksemplet betaler 110.000 for meget i moms.

Og hvis det er tilfældet så er det jo noget jeg har gjort i flere år...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt vil der skulle ske det, at du ved bogføring af moms på korrekt konto bogfører så programmet ved EU erhvervelsesmoms lægger 25% af værdien under erhvervelsesmoms EU - her 100.000 og så ydelser 10.000 kr og BEGGE lægger sig i de rubrikker - moms af køb i EU. 

Samtidigt lægger programmet de samme 110.000 kr ind under helt almindelig købsmoms - her dine 200.000 kr som altså er både alm købsmoms i DK OG de 110.000 kr modregnet moms fra køb i EU
Du kan givet i momsspecifikationen checke hvad din købsmoms består af

Eneste forudsætning er så, at alt købet går til momspligtig aktivitet

Var det køb fra uden for EU, så skulle du med varer derudover selv lægge den helt korrekt importmoms ind så den stemte med fortoldningspapiret

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 05:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder lige lidt over mine evner at gå ned i detaljen med. Kan det evt. være en ide fra tid til anden at få en regnskabskyndig til at se ens bogholderi efter om alt er som det skal være og om noget evt. kan optimeres. Hvad kaldes en sådan service?

Indtil nu har vi bare kørt bogholderi selv og en gang om året betaler vi så en revisor for at indberette vores årsopgørelse så det bliver gjort korrekt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Online bogholder - enten kan din revisor henvise til en eller du kan bruge amino søsteren www.agera.dk og søge en der

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)