Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat, moms og fradrag som tandlæge

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, min kone er ansat tandlæge og nu overgået til en slags konsulentordning, som eftersigende er meget almindeligt inden for branchen. Det betyder at hun har oprettet sit eget ApS og får så så bare overført penge af klinikejeren hver måned. Hun skal jo så give sig selv løn, og mit ene spørgsmål går på, hvordan det gøres således at man giver sig selv det rigtige ifht skat.

Mit andet spørgsmål går på, at der vist ikke er moms for tandlæger, men hvad betyder det i praksis? Der skal vel stadig afleveres momsregnskab eller...? Og hvordan med fradrag for hvad der købes i virksomheden? Kan det heller ikke trækkes fra?

pft,

jesper

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Lykkegaard:

Hejsa, min kone er ansat tandlæge og nu overgået til en slags konsulentordning, som eftersigende er meget almindeligt inden for branchen. Det betyder at hun har oprettet sit eget ApS og får så så bare overført penge af klinikejeren hver måned. Hun skal jo så give sig selv løn, og mit ene spørgsmål går på, hvordan det gøres således at man giver sig selv det rigtige ifht skat.

Mit andet spørgsmål går på, at der vist ikke er moms for tandlæger, men hvad betyder det i praksis? Der skal vel stadig afleveres momsregnskab eller...? Og hvordan med fradrag for hvad der købes i virksomheden? Kan det heller ikke trækkes fra?

pft,

jesper

Hej Jesper,

Meget aktuel problemstilling, med tanke på JP's dækning af kontraktforholdene i dentist.dk

Jeg vil helt klart anbefale dig at tage kontakt til en registreret/statsautoriseret revisor. Årsagen er at risikoen for fejlrådgivning ikke er uvæsentlig, og det vil (min holdning) til fulde kunne betale sig at betale lidt ekstra for kyndig rådgivning, hvor rådgiver tilmed er erstatningsansvarlig for sin rådgivning.

Spørgsmålet er om den omtalte model for konstruktion af ejerskab i tandlægeklinikker er i strid med de skattemæssige regler for hvornår man er selvstændig og hvornår man er ansat. Træder man forkert i dette spørgsmål er der overhængende risiko for man skal betale skat to gange af samme indtægt.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)