Hej alle sammen, Min kæreste har startet sin egen virksomhed op og laver noget konsulent arbejde for forskellige virksomheder. Hun er nu begyndt at tjene så meget at det går ud over SU'en. Vi tænkte blot at fravælge SU'en, men hun kommer til at tjene så meget at hun åbenbart også skal betale den SU, som hun allerede har modtaget, tilbage.. Derfor tænkte jeg at lave et IVS til hende. Men i den forbindelse har jeg et spørgsmål. Skal virksomheden, altså hendes nye IVS, teknisk set ikke betale selskabsskat af de fakturaer hendes kunder betaler? - og hvis hun så efterfølgende vil trække penge ud til sig selv, så skal disse ydeligere beskattes? - Eller er løn fradragsberettiget? Fx. Hun sender en faktura til kunden på 100.000 kr. eksklusiv moms. som er det eneste hun tjener det år. Disse penge vil hun gerne udbetale til sig selv. Hun har oprettet selskabet som arbejdsgiver igennem Skat og alt det. 37% af 71.760 kr. = 26.551 kr. I alt til udbetaling 45.208 kr. Så i alt har kun betalt næsten 55% i Skat af de oprindelige 100.000 kr? Jeg håber der er noget jeg har overset eller misforstået. På forhånd mange tak for jeres hjælp. |
Hun skal ikke have IVS hvis det hun laver på nogen måde kan ses som lønmodtager arbejde, for det giver risiko for tripleskat -
Hvis man har IVS og betaler sig selv løn med skatteindberetning så går det fra overskud og man betaler ikke både 22% og skat af løn
Hvis man lader noget stå (af hensyn til SU) så vil det få 22% selskabsskat og den vil man ikke få igen året efter (her kan man dog så tage udbytte op til en grænse) men ellers vil det blive "dobbelt"
Hendes svar lyder mere til at være personlig virksomhed og så bruge VSO hvor man betaler acontoskat på 22% af det man ikke hæver - og den modregnes senere år i alm skat OG det man ikke hæver tæller ikke med i SU tallet
Her mere om det med SU og selvstændig https://johnhannover.blogspot.dk/2017/06/su-og-skat.html
vh John Hannover