Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatnings af Konsulentvirksomhed IVS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Min kæreste har startet sin egen virksomhed op og laver noget konsulent arbejde for forskellige virksomheder. Hun er nu begyndt at tjene så meget at det går ud over SU'en. Vi tænkte blot at fravælge SU'en, men hun kommer til at tjene så meget at hun åbenbart også skal betale den SU, som hun allerede har modtaget, tilbage..

Derfor tænkte jeg at lave et IVS til hende. Men i den forbindelse har jeg et spørgsmål.

Skal virksomheden, altså hendes nye IVS, teknisk set ikke betale selskabsskat af de fakturaer hendes kunder betaler? - og hvis hun så efterfølgende vil trække penge ud til sig selv, så skal disse ydeligere beskattes? - Eller er løn fradragsberettiget?

Fx.

Hun sender en faktura til kunden på 100.000 kr. eksklusiv moms. som er det eneste hun tjener det år.
De 100.000 kr. skal der så betales selskabsskat af på 22% - Hvilket efterlader et overskud på 78.000 kr. i virksomheden.

Disse penge vil hun gerne udbetale til sig selv. Hun har oprettet selskabet som arbejdsgiver igennem Skat og alt det. 
Nu skal hun vel betale arbejdsmarkedsbidrag og alm. person skat af dette? 

8% af 78.000 kr. = 6.240 kr.

37% af 71.760 kr.  = 26.551 kr.

I alt til udbetaling 45.208 kr. Så i alt har kun betalt næsten 55% i Skat af de oprindelige 100.000 kr?

Jeg håber der er noget jeg har overset eller misforstået.

På forhånd mange tak for jeres hjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16

Hun skal ikke have IVS hvis det hun laver på nogen måde kan ses som lønmodtager arbejde, for det giver risiko for tripleskat - 
Hvis man har IVS og betaler sig selv løn med skatteindberetning så går det fra overskud og man betaler ikke både 22% og skat af løn

Hvis man lader noget stå (af hensyn til SU) så vil det få 22% selskabsskat og den vil man ikke få igen året efter (her kan man dog så tage udbytte op til en grænse) men ellers vil det blive "dobbelt"

Hendes svar lyder mere til at være personlig virksomhed og så bruge VSO hvor man betaler acontoskat på 22% af det man ikke hæver - og den modregnes senere år i alm skat OG det man ikke hæver tæller ikke med i SU tallet 
Her mere om det med SU og selvstændig https://johnhannover.blogspot.dk/2017/06/su-og-skat.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:32

Den med tripelskat havde jeg godt hørt lidt om. Er det også gældende hvis arbejdet varierer og hun selv betaler alt sin skat? så vidt jeg forstod blev det først aktuelt hvis det var hun ikke betalte sin egen skat ordentligt. 

Men ud fra det du siger med dobbelt beskatning, så kan jeg godt se at et IVS slet ikke er aktuelt.

VSO derimod, der lyder mere aktuelt. Især efter din udførlige beskrivelse på din hjemmeside
- dog er der et spørgsmål ifm. VSO, den overskud jeg lader blive tilbage i virksomheden, når jeg senere hen udbetaler det som løn, vil jeg så stadig kunne trække selskabsskatten fra året efter?

Du skal have tusind tak for hjælpen. Det var lige det svar jeg skulle bruge. :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46

Tripple skat er risiko i selskaber hvor ejer lader et selskab fakturere noget som skat kunne mene var lønmodtager. 
I personlig virksomhed er der ikke samme risiko, så længe man betaler sin skat.

Ja jeg ville klart se på VSO ud fra din beskrivelse - og ja 22% er en acontoskat som trækkes fra ved senere hævninger - men du skal ikke bruge VSO uden hjælp fra økonomiperson eller revisor - for hæverække følge er ikke helt let. Du kan dog altid bare lade være med at hæve i starten og så vente med at beslutte VSO til I ser om indtjeningen blev så stor at VSO giver mening

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)