Hvis jeg ansætter min samlever i min enkeltmandsvirksomhed, kan det så gøres ud fra antal arbejdstimer, der er meget varieret. Skal der indberettes og tilbageholdes A-skat, ATP m.v.? |
hejn:Hvis jeg ansætter min samlever i min enkeltmandsvirksomhed, kan det så gøres ud fra antal arbejdstimer, der er meget varieret. Skal der indberettes og tilbageholdes A-skat, ATP m.v.?
Kan jeg alternativt udbetale B-indkomst til hende? og hvad kræver det af indberetninger?
Hvis det er som B-indkomst skal hun så være registreret med egen virksomhed (bogholder)
At det er din samlever ændrer som sådan ikke på den grundlæggende problemstilling.
Under hvilke vilkår er hun ansat? http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048529&chk=214126
Hvis hun er ansat på timeløn, herunder aflønnes for de timer hun arbejder) og ikke selv har nogen videre økonomisk risiko, så skal hun registreres som ansat og du skal indeholde ATP, AM, A-skat m.m.
Så start med vilkårene! Der er ingen grund til at risikere en diskussion med Skat omkring du ikke har indeholdt korrekt A-skat eller de ikke vil anerkende det som fradrag da de mener hun de-facto er virksomhedsdeltager osv.