Jeg starter som freelancer efter sommerferien og har oprettet et ApS til formålet. Selvom jeg ikke skal køre ret meget får jeg brug for en bil og spekulerer på om jeg skal købe den privat eller i selskabet. Her er lidt fakta: * Jeg er ikke meget for at lease og ville foretrække at købe en bil som er 2-3 år gammel * Forventet købspris for bilen er omkring 250.000 * Jeg har anpartskapital på 50.000 i selskabet som kan bruges til udbetaling på bilen og forventer at låne resten til ca. 5% over 8 år (jeg er OK med at kautionere personligt) Jeg er bekendt med reglerne for beskatning af "fri bil", men synes alligevel det er ret kompliceret at regne ud hvad der er billigst. Jeg spekulerer bl.a. på følgende: * Hvis jeg køber bilen privat kan jeg så udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til mig selv selvom det jeg laver minder rigtig meget om kørsel mellem hjem og arbejdsplads? Jeg kommer ikke til at køre så meget, men det betyder alligevel noget. * Jeg går ud fra at selskabet kan trække renter og andre låneomkostninger samt værditab på bilen fra? I så fald tænker jeg der er mindst 20.000 kr at hente på låneomkostningerne ved en firmabil, men også det sidste forekommer mig at være en fordel da jeg som privatperson ikke får noget fradrag for værditab? * Hvordan fungerer det med moms hvis selskabet køber bilen af hhv. en forhandler eller en privat person? |
Start med at være klar over - at hvis skat mener du fakturerer lønmodtager arbejde via et ApS kan skatten bliver over 100% -Det er helt afgørende hvis man fakturerer arbejde fra et selskab, at der er tale om helt reel selvstændig virksomhedRasmus:Hvis jeg køber bilen privat kan jeg så udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til mig selv selvom det jeg laver minder rigtig meget om kørsel mellem hjem og arbejdsplads?Hvordan fungerer det med moms hvis selskabet køber bilen af hhv. en forhandler eller en privat person?
Hvis IKKE det kan siges at være lønmodtager arbejde du bare fakturerer men er 100% selvstændig virksomhed - så er der kørselsfradrag hvis du køber bilen privat og fører omhyggelig kørebog
Forskel lønmodtager og selvstændig med mere her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html
Værdi af fri bil: Du skal huske at ikke alene betaler du skat af værdi af fri bil - du betaler selv bilen og alle omkostninger i selskabet - godt nok med fradrag i selskabet for udgifterne, men du betaler jo selv som ejer der ellers havde fået samme i løn hvis du ville - Ofte er egen bil og kørepenge bedst - kræver så du har en helt reel løn for du må tage skattefri kørselsgodtgørelse
Moms afhænger helt af om der er moms på regningen - det er ikke noget du skal regne på men en privat har jo næppe moms på
Mit råd, for du lyder som om du ved for lidt om skat, moms, bil, ApS osv er at finde en revisor og bruge lidt penge på at blive holdt lidt i hånden i starten (og nej ikke reklame for mig for jeg yder ikke den slags)
Check du har overholdt disse 12 punkter med flueben i hver for ApS til en start :) http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html
god vind med det i alle fald
venligst John Hannover
vh John Hannover