Hejsa Jeg har et spørgsmål ang. en alternativ måde til den traditionelle underskrift. Hvis jeg eksempelvis sender en kontrakt som vedhæftet pdf-fil, og modtager returnerer denne, og skriver "Jeg accepterer kontraktens indhold" i mailen, gælder dette så? Eller skal modtager printe, underskrive og dernæst sende billede/kopi af den underskrevne kontrakt? Jeg ved gennem min ansættelse hos et stort teleselskab i Danmark, at denne metode bliver brugt. Men holder den i retten? Tak på forhånd. Vh |
En mail er juridisk bindende lissom en fax er det. Det er f.eks. ok at sende en mail med ordlyden og bede om bekræftelse via mail - det gør jeg oftest. Mange ønsker sig dog en 'rigtig' underskrift. Begge dine fremgangsmåder er i høj grad ok og bindende. Man kan også sikre sig endnu mere, f.eks. ved at kræve vitterlighedsvidner, CPR-validering, billed-legitimation, tro-og-love på, at underskriver er tegningsberettiget vedlagt udskrift fra virk.dk, som dokumenterer det - evt. to underskrifter. I den anden ende findes mundtlige aftaler, der som bekendt er gyldige, men svære at bevise.