På den ene side vil jeg gerne beskytte min kode, og så placere dette modul på min egen server, og så udelukkende tilbyde det som en webservice. På den anden side, så tror jeg det er sværere at sælge produktet hvis kunden ikke kan tage det i hånden og lægge på sin egen server, da jeg jo ér nystartet og de så tænker "Hvad nu hvis det firma ikke eksisterer om et år?". Hvor bliver alle mine data så af? Er det en mulighed at lave en aftale med mit eget webhotel, at hvis mit firma f.eks. går i opløsning, at de så kan overtage hosting opgaven, og fakturere direkte til kunderne? Det kunne jo arrangeres ved at tilbyde servicen som en abonnements løsning frem for et éngangs køb, og så kan abonnements "kontrakten" overdrages til et firma i tilfælde af konkurs. Jeg ved der er nogle af de små CMS systemer der bruger den type løsning, da de ellers har svært ved at garantere kunden at produktet fungerer om 5 år f.eks. Det ville trods alt være ærgerligt at blive overhalet indenom af sin egen kode.... |
Hvorfor ikke tilbyde 2 produkter - et hosted produkt (hos dig) på abonnementsvilkår - og et stand alone på licens til en højere pris? Så kan kunden selv vælge betalings- og installationsmodel.
For den hostede version hos dig taler i øvrigt, at det er langt nemmere at yde support og fixe bug-issues, hvilket der også skal tages hensyn til, hvis kunden vælger at købe licens og installere hos sig selv.
/Claus