Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyttelse af kildekode

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer.

Jeg er sikker på mange af jer før har siddet med demme problemstilling.

Jeg har udviklet et modul til musiker hjemmesider, som jeg nu er klar til at sælge videre til flere kunder. Nu sidder jeg så med en fornemmelse af at jeg vel er nødt til at beskytte mit modul for at det ikke bare bliver kopieret fra den ene hjemmeside til den næste.

Modulet er lavet i ASP, så "truslen" ligger kun i at folk selv henter det ned via ftp, og giver det videre til kammeraterne.

Hvilke muligheder har jeg for at beskytte mine rettigheder?

Jeg har selv overvejet følgende muligheder. Er de lovlige?:

1: Lave en slags "ping" funktion i login sektionen der sender dato og url til mit eget website, så jeg kan se hvilke websites der benytter det.

2: Tvinge kunder til at hoste løsningen hos mig selv.

3: Stole på at mine kunder ikke bare lige giver det videre.

4: Tilbyde en uundværlig service til registrerede brugere.

Lige pt. regner jeg med prisen på modulet bliver omkring 2000 kr, hvilket de fleste jo har råd til, så hvis det bare bliver kopieret, så mister jeg potentielle kunder.

Hvordan sikrer I at jeres software ikke bliver misbrugt?
Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 10:57
Du kan jo lægge nogle af de vitale dele af komponenten ind i en ASP/COM komponent, som du kan lave i Visual Basic, mener jeg. Den kan ikke dekompileres, og så kan du sende den med sammen med resten af koden...
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 11:46
Hvordan fungerer det sådan helt præcist? Har du et link?

Som jeg forstår det, så skulle man lægge nogle kunde-specifikke data ind i denne komponent? F.eks. en absolut URL til systemet, så komponenten kun fungerer på én placering?
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 17:47
Det Kaliebe mener er:
At du skal ligge al den kode, som du ikke vil have folk skal kunne downloade og dermed læse, ind i en komponent.

Komponenten bliver registeret på en server, så der er ikke umiddelbart adgang til denne fra eks. ftp. Selvfølgelig alt afhængigt af dem der hoster løsningen.

Men det kunne være en god ide at bygge noget sikkerhed ind i komponenten, da du jo så også kunne sælge selve komponenten.

Alt om både i Danmark

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 19:44
Jeg ved ikke helt om det løser mit problem.

Mit modul skal kunne uploades til forskellige webhoteller hvor de eksisterende websites nu engang findes. Så duer det ikke rigtigt at jeg skal til at registrere komponenter på de servere...

Men er det tilladt for mig at lægge en tracker ind i systemet, der fortæller mig på hvilke adresser systemet anvendes?

Er min bekymring overdrevet?

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Skrevet kl. 19:56

Dato: 3/1/2006 7:44:20 PM Forfatter: Morten Bock Jeg ved ikke helt om det løser mit problem. Mit modul skal kunne uploades til forskellige webhoteller hvor de eksisterende websites nu engang findes. Så duer det ikke rigtigt at jeg skal til at registrere komponenter på de servere... Men er det tilladt for mig at lægge en tracker ind i systemet, der fortæller mig på hvilke adresser systemet anvendes? Er min bekymring overdrevet?

Du har ret i at det kan være et problem med at få registreret komponenter på webhoteller.

Jeg kan ikke se hvordan du ellers skal kunne beskytte din kildekode, da asp jo er et scripting-sprog, som kan læse af alle.

Vedr. tracker, så må du vel gøre som du vil, da det er din kode. Men det kan man jo let fjerne igen, når det ikke er i en kompenent.

Alternativt kan du overveje at benytte webservices til det kildekode som du vil beskytte, og selv hoste disse.
Så kan du rimelig nemt holde øje med hvor meget de bliver brugt.
Eller skrive det om til ASP.NET som jo kompileres til en dll.

Alt om både i Danmark

Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 19:57
Kaliebe er inde på noget af det rigtige...

Ved at lave en COM (dll) fætter, kan du skjule noget kode inde i den. ASP siden kan så ikke køre uden at kalde funktioner i denne COM fætter. Den kunne som opstart så læse en license.dat fil hvor du har nogen krypteret kunde og system data liggende, hvis der ellers er behov for dette...

Dette er en velkendt løsning på diverse WEB componenter...

Der er masser af eksempler på nettet omkring disse COM komponenter...
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 23:16
Pkt. 3 og 4 i det oprindelige oplæg er nok vejen frem.

Et modul til Kr. 2000,- skal kunne en del eller være ret unik. Det kan ikke være privatkunder du går efter med den pris.

Og langt størstedelen af erhverskunderne skal nok betale, hvis produktet er i orden. Nogle få vil sk.. højt og flot på licensreglerne - og dem får du alligevel aldrig penge ud af.

Men begynder du, at gøre det besværligt, at benytte dit produkt eller ligger skjulte trackere ind så dør dit produkt.

Alene det, at skulle installerer "ting" på en webserver vil få en del til at bakke ud - med mindre man bare ikke kan leve uden dit modul.

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 10:58
Jeg er enig i at det lugter lidt af fisk hvis man ikke stoler på sine brugere. Jeg blev da også selv sur da Microsoft forsøgte at snige en "windows authenticity test" ind som en automatisk opdatering, selvom jeg er helt lovligt licenceret.

Mht. pris og målgruppe, så er det den dejlige blanding af firma og privatperson der hedder Musiker. Det er et modul som musik grupper kan benytte sig af, og dermed er der flere til at betale gildet. Flere af dem jeg har talt med synes endda det er en billig løsning, så helt i skoven er jeg da ikke :-)
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Skrevet kl. 11:12

Dato: 3/2/2006 10:58:07 AM Forfatter: Morten Bock Jeg er enig i at det lugter lidt af fisk hvis man ikke stoler på sine brugere.

Ulempen ligger jo også i, at en bruger som måske har et tæt forhold til en anden "leverandør" af lign. moduler, ret nemt kan kopiere det og sælge det til ½pris, da de jo ikke har brugt tid på.

Ikke sagt at dermed SKAL beskytte din kode, men bare en ekstra ting som du lige skal overveje.

Alt om både i Danmark

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)