Hvorom alting er, så er det aldrig særlig optimalt at have mange requests, jo færre, jo bedre.
Det er så ikke helt rigtigt, rettere meget forkert 
Det er korrekt at i http1.0 og 1.1, at der er en begrænsning på hvor mange samtidige forbindelser du kan have på domæne - så det er korrekt hvis du bruger http 1.0 eller http 1.1, så kan det (oftest) betale sig at sammenlægge en del filer til et mindre antal.
Dog er det ikke rigtigt at det gælder om at have så få filer som overhovedet muligt, der er nemlig en balance mellem hvad din TCP forbindelser kan få at effektiv båndbredde (Læst lidt op omkring BDP), hvis du har valget mellem lad os sige 1, 4 eller 30 javascript filer på din side, vil den mest optimale oftest være 4 filer, fordi du selvom du har et større TCP overhead ved at lave de ekstra forbindelser (som du åbner anyway), kan du faktisk øge din generelle throughput for din side, selvom du øger mængden af requests.
Dette samtidig med din browsers render-engine (som er single-threaded), kan du opnå først og fremmest en bedre generel hastighed i form af antal sekunder det tager at downloade alle dine filer, men også at din perceived performance (så hvordan folk oplever hastigheden) kan ændres utrolig meget, selv ved at øge mængden af requests.
Så i http 1.0 og http 1.1, nej - det handler ikke om at have færre requests, fordi så var det så simpelt som bare at base64 encode billeder ind i siden, samt inline sin html og css.
Der er en balance du skal følge.
Nu til den sjove del:
bruger du http2.0 så anbefaler de faktisk at du har flere requests, de anbefaler at du *ikke* laver sprite af dine billeder, og de anbefaler at du *ikke* sammenlægger dine CSS og javascript filer, og at du *ikke* laver domain-sharding som man brugte meget i http 1.0 og 1.1.
Hele protokollen er bygget op af at fikse mange af de ting som gik galt i http 1.0 og 1.1, så man har bygget den ved at bruge TCP streams istedet, dvs. du åbner én (til tider 2) TCP streams for hvert domæne, og inde i denne stream kan du lave multiplexing af dine data, så antallet af requests *ikke* er begrænset mere.
Fordelen ved netop at have mange filer som er mindre, er at de bliver hentet hurtigere, og browseren kan starte med at rendere siden før (så du øger din perceived performance utrolig meget).
Har du 10 css filer på 100 kilobyte, eller 1 CSS fil på 1 megabyte, hvis du via http 2.0 henter de 10 filer, vil din browser allerede kunne starte med at rendere CSS'en for den første fil, så snart den kommer ind, hvor hvis du har den 1 megabyte fil, skal du vente indtil hele filen er hentet.
Samtidig med det har du andre ting i protokollen som gør at du kan give prioritet til en række filer, og derved selvom de bliver sendt senere, måske få dem leveret før.
God dag 