Dette er mit første indlæg her på debatten. Jeg har uden held søgt efter svar på mine spørgsmål i tidligere indlæg, så jeg håber at nogle kan herinde kan hjælpe. Jeg udviklet en software-applikation, som jeg vil sælge via nettet. Brugerene vil kunne downloade programmet fra nettet og køre det med begrænset funktionalitet indtil en licens købes. Mit produkt er internationalt orienteret, og mine kunder vil primært være private. Efter som alt foregår elektronisk, vil jeg meget gerne slippe for at sende papir-fakturaer ud til mine kunder. Mit første spørgsmål går på, hvordan jeg nemmest opfylder de krav der stilles til fakturaer sent pr. e-mail. I følge SKAT.dk (se her) skal ægtheden af en elektronisk faktura kunne verificeres. Men kan det virkelig være rigtigt, at elektroniske fakturaer skal forsynes med en elektronisk signatur? Hvad gør I andre, der sælger over nettet? Mit andet spørgsmål går på moms. Jeg kan forstå, jeg skal opkræve dansk salgsmoms fra kunder inden for EU. Så langt så godt. Jeg ville gerne kunne opkræve betaling i andre valutaer end EUR og DKK, fx GBP og SEK. Som jeg læser det her skal skal momsen på fakturaen anføres i enten DKK eller EUR. Men kan det virkelig være rigtigt? Det ville jo skabe en masse bøvl med vekselkurs mv. - Morten |
Hej
En måde at gøre det på, er salg via en webshop. Når kunden har købt,får kunden en email,med link til en elektronisk faktura. kunden ka herefter logge ing logge ind på sin brugerkonto, og udprinte fakturaen derfra. Min shop er certificeret til e-mærket, så det skulle være ok.
En shopløsning kan også tilrettes til download efter betaling, hvis du vil give kunden den mulighed.
Med en shopløsning sættes shoppen nemt op til salg i andre lande, fakturaen tilrettes de enkelte lande.
håber det er svar på dit spørgsmål