|
Uden at have regnet på det, så tvivler jeg på at det kan betale sig at lease så billig en bil.
|
Uden at have regnet på det, så tvivler jeg på at det kan betale sig at lease så billig en bil. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Det er ikke et spm. om det kan betale sig rent finansielt, mere om der er en momsmæssig idé i det, hvis vi købte bilen til ren erhverskørsel og trak momsen ud ville vi købe kontant |
Om du køber en bil til erhvervsmæssig brug og løfter momsen af den, eller leaser en bil og løfter momsen af den giver vel samme resultat i sidste ende? |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Kan netop ikke løfte momsen af den ved køb, da den skal bruges delvist privat, men mener der er mulighed for at løfte noget af momsen af ved leasing, selv hvis den bruges privat. |
Hej Thomas! Det er korrekt, at du ved leasing kan løfte momsen delvis. Følgende betingelser gælder: Leasingperiode på mindst 6 måneder Mindst 10% erhvervsmæssig kørsel. Momsbeløbet beregnes som 25% af 2% af registreringsafgiften pr. påbegyndt måned i bilens 3 første leveår. Herefter 25% af 1% af registreringsafgiften pr. påbegyndt måned. |
Hej Peter, Tak for svaret, betingelserne er overholdt, bilen fra 02 eller 03. Er de angivne momsbeløb, mit udgangspunkt, og kan jeg så løfte en del af dette af, eller kan jeg løfte det hele af. Det skal siges at bilen købes af ApS, men skal bruges delvist privat af den ene af murerne. Mvh. Thomas |
Hej Thomas! Du kan løfte det hele af. |
Hej Thomas, Peters svar er for så vidt korrekt, men kun hvis der er tale om en hvidpladebil, der leases. Efter at have læst dit indlæg igen føler jeg mig ikke overbevist om, at der er tale om en hvidpladebil. Hvis der er tale om en gulpladebil på under 3 tons, der anvendes både til erhverv og privat er reglerne i stedet således rent momsmæssigt, at du får momsfradrag for 1/3 af momsen på leasingydelserne, men fuldt momsfradrag på diesel og værkstedsregninger. Hvis der er tale om en gulpladebil på over 3 tons, der anvendes både til erhverv og privat er reglerne, at du får et forholdsmæssigt momsfradrag ud fra anvendelsen, dvs. anvendes bilen 90 % erhverv og 10 % privat, vil du kunne hjemtage 90 % af momsen på leasingydelserne (samt på diesel og værkstedsregninger). Du skriver at bilen skal anvendes af en af jeres folk til privat benyttelse og at din virksomhed er organiseret i selskabsform. Det vil medføre, at din medarbejder skal beskattes af 40.000 kr. årligt for at have bil til rådighed for privat kørsel. Overvej om ikke det var bedre at lave en aftale med ham om at han leaser bilen og du betaler skattefrie kørepenge til ham. Derved mister du godt nok momsfradraget men jeg har på fornemmelsen at det er den billigste løsning for jer tilsammen. Få evt. din revisor til at regne på det for dig. Mvh. Ole |
Hej!
Ja...det vil nok kræve en nærmere beregning så! |