Jeg har gennem tiden læst og fået mange gode tips til min virksomhed og økonomi herinde, men NU er jeg kommet i en situation hvor jeg har brug for et godt råd fra jer.
Jeg har haft virksomhed i 2 år og i efterårret blev jeg kontaktet af en konkurrerende virksomhed som ønskede at opkøbe mig. Snak og priser gik frem og tilbage men vi blev enige om pris for salg af varelager, alt aktivitet og mig som personligt fulgte med og blev ansat i det nye firma. Salgskontrakten udarbejdes i december og underskrives d. 20/12 2016 - Selve overdragelsen sker dog først d. 1/1 hvor også penge for salg modtages.
Det er besluttet at jeg beholder CVR nummeret, og ændre navnet. Jeg vil i 2017 gerne købe fast ejendom med henblik på boligudlejning for pengene.
MEN efter besøg ved revisoren i forbindelse med regnskab 2016 er han kommet til den konklussion der skal betales 22% af total salgs beløb til skat. Jeg havde først regnet med at blive beskattet i 2017 eftersom penge først er tilgængelig 2017, men iflg. ham skal salg beskattes i 2016 eftersom selve handel er fortaget der... ( korrekt ???? )
Jeg kan vælge at køre med udskudt skat og kun betale ca 50% af det beløb jeg kommer til at skylde til skat NU og engang senere betale det resterende. MEN er der slet ikke andre muligheder ? - Jeg ønsker jo ikke at trække penge ud af firmaet og bruge til mig selv, tværtimod ønsker jeg at geninvestere og er derfor forundret over den høje beskatning af salget som mildest talt ændre lidt i ellers planlagte investeringer i ejendomme.
Det lyder til at du bruger VSO skattemæssigt hvis det med 22% skat skal give mening. Det er så en acontoskat. Den betales af det overskud du ikke hæver - modsat hvis du hæver ca 42% skat
Når du nu har en revisor på, så skal du da gerne kunne stole på ham
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for svar. Ja, det er korrekt med VSO. Det tog jeg allerede i brug i 2015
Jeg stoler skam også på min revisor - jeg var/er blot i tvivl om der fandtes en måde at undgå den høje beskatning SÅ LÆNGE PENGENE GENINVESTERES måske nogle kloge aminoer havde et fif eller trick der var værd at overveje.
De 22% i VSO (og samme i selskab) er jo netop under forudsætning der geninvesteres så umiddelbart er VSO aconto eller selskabsskat ikke til at undgå ved en "gevinst" ud fra dit scenario
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER