Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra ansatte til freelancere

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg omlægger af forskelige årsager min virksomhed fra at have ansatte til kun at benytte freelancere til efteråret. Jeg har mange opgaver og de vil blive tilbud til mine nuværende ansatte, men til den tid som freelance opgaver. Vi forventer at en stor del af deres tid vil blive fyldt med opgaverne men de har også mulighed for selv at tage opgaver ind.

Det viser sig nu at HK mener der kan blive problemer med den løsning fx. i forhold til Skat og sygeforsikring. 

Er der nogen der ved noget om det??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort beskrevet må man ikke bare bede sine ansatte om at være freelancere eller selvstændige

Det hele ligger i arbejdets karakter. Er der en egentlig risiko i det (ud over du ikke betaler dem) har de flere kunder, reklamerer de,og meget mere. Man kan ikke bare veksle ansatte til selvstændige

Så er der også forskel freelancer mod honorar - (skatteindberetning) eller selvstændig med CVR og evt moms og en række andre pligter.

Skat ville også kunne se skævt til at de "ansatte" nu tog kørselsgodtgørelse med det store fradrag for det de hidtil havde befordringsfradrag for mm

Skulle skat f.eks. mene, at du stadigt bare havde medarbejdere du nu krævede faktura af, så ville du hænge på deres evt manglende skat og en mulig bod


Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html for mere om emnet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)