Jeg er nystartet, og har i forbindelse med en af mine allerførste fakturaer fået indbetalt 200kr. mere end fakturaen lød på.
Hvad kan det give af problemer i forhold til regnskab og bilag? Jeg tænker at mit regnskab jo skal stemme overens med den faktura, som ligger i bilagsmappen.
Det vil give dig en del problemer, da det jo i dette tilfælde ikke vil stemme overens med beløbene i dit regnskab, som du også selv nævner. Du kan skrive en kreditnota til dem som har indbetalt pengene på 200 kr., og derefter indbetale 200 kr. på deres konto.
Hvis der skrives en kreditnota på kr. 200 vil dette betyde at han skylder ham kr. 400. Så en kreditnota er ikke løsningen.
At der bliver indbetalt mere end fakturabeløbet betyder reelt kun, at du skylder din kunde kr. 200. Du skal bogføre beløbet som en gæld.
Du kan herefter for at være god mod din kunde, rette henvendelse til ham, og gøre ham opmærksom på at han har indbetalt for meget.
Når du tilbagebetaler beløbet udligner du gælden.
Ovenstående udløser ingen moms- eller skattemæssige problemer så længe du gør som ovenfor.
Vupti er det problem løst.
Godt spottet - jeg forstod det sådan at det var en kunde som havde indbetalt for meget til ham. Men det er egentlig blot at vende mit eksempel om, så ham du har indbetalt for meget til, skal lave en kreditnota til dig. Det er det nemmeste - det med blot at overføre frem og tilbage uden papirer kan nemt blive noget rod.
Bare bogfør det normalt på debitoren. (Så kan det i regnskabet ses at du skylder dem 200). Næste gang kunden betaler en faktura kan de trække 200 fra. Se på det som en forudbetaling.
Godt spottet - jeg forstod det sådan at det var en kunde som havde indbetalt for meget til ham. Men det er egentlig blot at vende mit eksempel om, så ham du har indbetalt for meget til, skal lave en kreditnota til dig. Det er det nemmeste - det med blot at overføre frem og tilbage uden papirer kan nemt blive noget rod.
Jeg tror du forstod hans problemstilling rigtigt nok, men en kreditnota er ikke løsningen - heller ikke hvis situationen var omvendt.
Hvis han ustedte en kreditnota og betalte kunden de 200 kr. tilbage, så ville han stadig skylde kunden 200 kr.