Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

lukke ivs uden gæld og med aktiver

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en lille hobbyvirksomhed sammen med en kammerat (IVS)

På mange måder er det gået godt, ja faktisk er det gået så godt at vi ikke rigtig har tid til virksomheden når vi også skal passe ordinært job, familie osv.

Nu vil min kammerat gerne ud af virksomheden. Det har jeg styr på, men hvad nu hvis jeg vil lukke virksomheden efterfølgende.

Der er penge på kontoen, og ingen gæld til skat eller andre.

Er klar over at det kan lukkes ved en revisorerklæring/betalingserklæring, men hvad med de aktiver der er i virksomheden som ikke er realiserbare eller jeg ikke har interesse i at købe ud. Det drejer sig fx. om en campingvogn som skulle have været brugt til en projekt. Tror ikke den er mange penge værd. Kan man brænde den af :-) Eller kører den på lossepladsen, og så skrive sig ud af det? 

Eller kan man lave en "dårlig" handel med vilje. Altså sælge alle aktiver til en meget fordelagtig pris?

Er klar over at der sikkert er regler for dette, for at undgå at man sælger værdier til lillemor eller venner til spotpris. I mit tilfælde handler det dog om at der er en række ting som jeg ikke har interesse i, og som jeg forudser vil tage ret lang tid at sælge?

Så må man give ting væk til fx. nødhjælp eller andet for at slippe for "bøvlet" med at sælge?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Anders Bruun Rasmussen:
Er klar over at det kan lukkes ved en revisorerklæring/betalingserklæring,
ikke revisor erklæring som sådan men ja - betalingserklæring/skattekvittance

Anders Bruun Rasmussen:
Det drejer sig fx. om en campingvogn som skulle have været brugt til en projekt. Tror ikke den er mange penge værd. Kan man brænde den af :-)

1

Eller kører den på lossepladsen, og så skrive sig ud af det? 

2

Eller kan man lave en "dårlig" handel med vilje. Altså sælge alle aktiver til en meget fordelagtig pris?

1 Du kan godt destruere den - mod at kunne vise den faktisk er destureret - genbrugsplads kvittering eller anden dokumentation

2 Dårlig handel? Ikke til nogen du kender som gave men til ren 3. person må du jo sælge som bedst du kan. Meget dårlig pris kunne få skat til lige at bede om forklaring -

Ellers er der kun selv at købe til en pris der sandsynliggøres via f.eks DBA annoncer eller andet for lignende campingvogn (forudsat den ikke er lige købt for så vil skat nok forvente den holder pris) og med fuld moms på oprindelig pris i anskaffelsesåret og så 20% ned med moms til den er 0% år 6 ved salg til dig selv, uanset pris - og så lukke firmaet og selv stå for at sælge vognen

Makkers aktier køber du bare og makker har skat eller fradrag for fortjeneste tab som aktieindkomst at angive (og samme for dig efter lukningen )

Så afsluttes regnskabet efter alle aktiver, afskrevne såvel som ikke afskrevne (og varer) er solgt og indgået i regnskabet - og på basis af det anmodes om skatteerklæring - mere om at lukke på de forskellige måder her: http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)