Hej, I min tidligere stilling hos en dansk myndighed udviklede jeg et stykke software til præsentation af data over internettet. Jeg har i det sidste halve års tid haft et fritidsprojekt hvor jeg har lavet et andet stykke software som på mange måder komplementerer den tidligere software jeg har lavet. For kort tid siden frigav jeg denne software som såkaldt "open source" på internettet. Kort tid efter blev jeg kontaktet af et større privatejet amerikansk firma som var interesserede i softwaren. Eftersom det de ledte efter mindede mere om det software jeg udviklede hos min tidligere arbejdsgiver henviste jeg dem til den hjemmeside hvor det anvendes - men med den hage at de også behøver dele af den software jeg lige har udviklet. Kort efter henvendte de sig til mig igen for at høre om jeg kunne sige noget om prisen for at få en sammenskrevet version af softwaren (altså både min og min tidligere arbejdsgivers). Jeg kontaktede derfor min gamle arbejdsplads for at høre om de var interesserede i et samarbejde. Det var de. Det tilbud jeg har tænkt mig at give det amerikanske firma er, at de kan får en eksklusiv* licens til kommercielt brug i 2 år med mulighed fra deres side for at forlænge kontrakten i yderligere et år. Som modydelse skal vi have en procentdel af den omsætning der er relateret til produktet. Firmaet lever dog af såkaldte "custom solutions". Det vil derfor være nødvendigt at give dem adgang til kildekoden til softwaren. Ophavsretten til eventuelle rettelser som de foretager skal senest ved kontraktens udløb tilbagegå til os. Mine spørgsmål er derfor: 1. Hvordan sikrer jeg mig juridisk, at vi får de 20% - skal vi kræve adgang til regnskaber mm. eller er det et spørgsmål om tillid? Findes der en standardkontrakt jeg kan anvende som skabelon (det vil være min gamle arbejdsplads' opgave at modificere denne eftersom de har juridisk ekspertise - dog ikke indenfor softwarelicensiering). 2. Findes der standardlicenser til licensiering af softwaren som jeg kan bruge som skabelon? 3. Andre gode forslag til en forhåbentlig ny iværksætter? Mvh. Jesper *) Med nogle undtagelser for min tidligere arbejdsgivers brug af softwaren. |
Du bør kontakte en dygtig erhvervs advokat.