Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Let løn, holding, aps mm.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jul 14
Indlæg ialt: 24
Fra  Events4All Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er igang med at starte virksomhed op, og tager det meget skridt for skridt.

Det drejer sig om et Holding med et Datter APS.

Har netop bestilt to erhvervskonti hos nordea. En til hver af selvskaberne.

Da jeg er eneste ansat, tænker jeg at jeg ville benytte let løn, men har endnu ikke oprettet mig, da jeg ville vente til jeg har mine to konti.

1. Der er noget med at man ER ansat som direktør i sit holding, også selvom man ikke udbetaler løn.

Skal mit holding så også oprettes i Let Løn? og hvis, Skal denne angives som 0-løn hver måned?

2. Selskaberne blev oprettet sidste månened. Jeg har stadig ingen konti, og derfor ikke oprettet mig hos let løn. Kan jeg få en bøde for ikke at angive nogen løn endnu?

Mange hilsner Ian Nielsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja - men normalt betaler man ikke løn i et holding - Du er dog som du skriver ansat - f.eks skal du have arbejdsskadeforsikring i holding uanset løn eller 0 omsætning når du er ejer (og jo skal lave regnskab)

2 Du kan ikke få bøde for ikke at udbetale løn - du må helt undlade løn for evigt om du vil. Bare du har erhvervskonti til begge osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jul 14
Indlæg ialt: 24
Fra  Events4All Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for svarene.

Så for at opsummere, og sikre jeg forstod det hele.

1. Jeg behøver kun oprette mit ApS, ikke holding i Letløn. (har erhvervskonti og forsikring på mit holding)

2. Skal før eller siden have løn fra mit ApS. (har et job næste måned, så tænker der)
Så først der behøver jeg at oprette mig i let løn, og skal så der fra huske at indberette månedsvis.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ian Nielsen:

Hej John.

Tak for svarene.

Så for at opsummere, og sikre jeg forstod det hele.

1. Jeg behøver kun oprette mit ApS, ikke holding i Letløn. (har erhvervskonti og forsikring på mit holding)

2. Skal før eller siden have løn fra mit ApS. (har et job næste måned, så tænker der)
Så først der behøver jeg at oprette mig i let løn, og skal så der fra huske at indberette månedsvis.

korrekt ja - Når du er arbejdsgiverregistret skal du 0 indberette uden løn. Tidl. var det ikke nødvendigt hvis man tilmeldte "sporadisk løn" men iflg Jacob Tøjner så har skat af flere af hans klienter krævet 0 indberetning uanset tilmelding, så det ville jeg vælge at gøre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Jan 17
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ian,

Det er helt korrekt. Husk at du skal ændre virksomhedsreg. via Virk.dk på Datter ApS, så selskabet er arbejdsgiver. Her kan du vælge i mellem sporadisk eller fast ansatte.

Sporadisk skal du vælge såfremt du ikke udbetaler løn hver måned, så slipper du for at skulle nulangivelse til skat de måneder du ikke kører løn.

I stedet for Letløn kan jeg anbefale vores lønsystem Gratisal, som er gratis at køre løn i, men det kan noget mere end Letløn.

Hvis du får brug for flere funktioner over tid, så som automatisk betaling, personalegoder til medarbejderne eller mere avanceret lønadm, så udvider du bare med Gratisals ekstra moduler

Mvh

Frants

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Gratisal:
Sporadisk skal du vælge såfremt du ikke udbetaler løn hver måned, så slipper du for at skulle nulangivelse til skat de måneder du ikke kører løn
det burde være sådan, men det er det som Advokat Jacob Tøjner fra Dit selskab har skrevet indlæg om ikke længere er tilfældet. Skat kræver 0 angivelse uanset hvad idag - hvilket han i alle fald havde fra en række klienter der fik problemer
Jeg har dog ikke selv eksempler - og punktet kan jo stadigt vælges men måske grænsen sporadisk og fast er lidt flydende 

Skat beskriver det i nyeste redegørelse som noget man SØGER skat om (hvor det tidl bare stod, at man afkrydsede ved registrering og så var det automatisk sporadisk

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oid=2062336&vid=214126 

Tekst 

En indeholdelsespligtig, der for en eller flere bestemte måneder ikke udbetaler løn eller stiller personalegoder til rådighed mv. efter SKL § 7§ 7 A, stk. 1 eller 3§ 7 B, stk. 1, eller § 7 C, hvoraf der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag, kan ansøge SKAT om tilladelse til ikke at indberette A-skat og AM-bidrag til eIndkomst for disse måneder ("sporadisk indberetning"). Se § 5 i Bekendtgørelse om et indkomstregister.

SKAT kan tillade sporadisk indberetning, når SKAT har vurderet, om den indeholdelsespligtiges forhold tilsiger, at der ikke er grundlag for at kræve fast månedlig indberetning. Det skal indgå i SKATs vurdering, om det efter den indeholdelsespligtiges karakter er sandsynligt, at den indeholdelsespligtige i større dele af året ikke vil skulle indberette A-skat og AM-bidrag. Hvis den indeholdelsespligtige er i restance eller er omfattet af krav om sikkerhedsstillelse og lignende, vil dette kunne tale imod, at virksomheden gives tilladelse til sporadisk indberetning.

Hvis den indeholdelsespligtige efterfølgende indberetter sporadisk i den overvejende del af en årsperiode, kan SKAT tage det op til en ny vurdering, om tilladelsen til sporadisk indberetning skal inddrages, og den indeholdelsespligtige skal indberette A-skat og AM-bidrag for alle årets måneder.

---------

en i alle fald sikker løsning er at 0 angive i 0 måneder - hvilket er let

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Jan 17
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med John vedr. nulindberetninger er nemme, men de ses glemt og hermed kommer der et gebyr fra SKAT.

Jeg tror, at Johns henvisning til problemer gå mod virksomheder der generelt har en lønudbetaling men hvor de står til sporadisk indberetning, da en del har tilmeldt sig sporadisk løn, så de ikke skulle risikere at glemme en indberetning, men den juridiske redegørelse fra SKAT som der henvises til kræver ikke nulindberetninger ved sporadisk løn.

Hvis du kører løn (næsten) hver måned, så bør du vælge fastansatte i din virksomhedsregistrering, ellers kan du godt nøjes med sporadisk.

Beklager at det blev lidt teknisk svar

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jul 14
Indlæg ialt: 24
Fra  Events4All Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Super godt. Tak for svaret. Jeg ejer eventfirmaet, events4all.dk

Så det er kun ved events at jeg udbetaler en fast procentdel af overskudet som løn til mig selv. Derfor er der ingen fast løn. Slet ikke i vintermånederne, hvor jeg ikke har noget at lave. 

Jeg opretter mig, og skriver til skat om muligheden for sporadisk løn. 

Tak.

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jul 14
Indlæg ialt: 24
Fra  Events4All Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Netop fået gratisal, og kigget lidt på det. 

Kan det passe at det helt automatisk indberetter til Skat, så jeg ikke skal lave andet end at betale løn til mig selv?

Og.... 

Kan også se at det kan lave en fast måndes løn, hver måned.

Kan jeg ikke sætte den til at jeg tager ??? Telefon rådigheds beløb, eller tilsvarende???, til mig selv. På evt 50 kr. pr. måned. Således at der hver måned bliver betalt en minimum løn til mig selv, så jeg undgår 0-indberetninger?

Så kan den udbetale et fast lille beløb, og indberette, så jeg slipper for at tænke over det.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)