Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er en mundtlig aftale i hushandel ikke bindende?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kæreste og jeg var ude for noget værre møg i søndags.

Vi havde været ude og kigge to gange på et hus, bød om lørdagen ca. 70.000 kroner under udbudsprisen. Et andet par havde også været ude og kigge for 3. gang om lørdagen. De fik til søndag eftermiddag for at give et bud. Det gjorde de ikke, og ejendomsmægleren ringede så til sælger.

Sælger siger at hvis vi giver 10.000 mere, så vil de godt acceptere vores bud. Det siger vi til ejendomsmægler at vi accepterer. Ejendomsmægler ringer til sælger og siger at vi har accepteret.

Nu er vi glade og nærmest opsiger vores lejlighed, sætter ting i gang og tror huset er vores.

Mandag morgen viser det sig så, at det andet par har givet et bud lige lidt under udbudsprisen (vi må åbenbart ikke få at vide hvor meget)... Det tager sælger pludselig imod... Der bliver så ringet til os mandag eftermiddag og siger, at vi ikke kan få huset alligevel... Men vi kunne da få lov at give et bud...

Hvad er den af ??? Så vidt som jeg har lært i erhvervsret, så er en mundtlig aftale da ligeså bindende som en skriftlig... Vi har jo også masser af vidner på det....

Nogen advokater der gerne lige vil af eller bekræfte dette, for vi er noget rystede over hele situationen og den dårlige etik/moral der har foregået her...

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 09:20

Handel med fast ejendom kræver en skriftlig aftale. Og som man jo altid får at vide af mægleren (har købt bolig 4 gange, so I should know) kan man aldrig være sikker på noget som helst før sælger har underskrevet købsaftalen. Sådan er gamet bare.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 10:04

du er 100% sikker... ? For hvorfor skulle hushandel være anderledes end generel dansk lovgivning...?

(4 huse, puhh, hvis vi skulle have købt 4 huse, så ville det tage os ca. 4 år at finde dem med den fart vi finder huse i... der er intet vi vil have)...

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 10:13

Det har nu kun været 1 hus og 3 lejligheder, fordelt på 7½ år. Jeg gider ikke alt det fis med have.

Men du kan se eksempelvis her: http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107310949_9205_3b666318cdafc.html&spec=4564978c71b2b86e347e716000142cfb&themeid=200107310949_9206_3b666318e1383&art_id=200306021435539341&type=q

Det er godt nok den omvendte situation, men det gælder jo stadig. Jeg tror nøglen er "køb af fast ejendom er en væsentlig disposition, som kræver en sikker aftale". Hvordan lovgivningen konkret er, ved jeg faktisk ikke, men eftersom det altid står i en købsaftale (som jo er juridisk korrekt) at aftalen først er gældende når der er skrevet under af begge parter, må man formode at den er god nok.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 10:20

okay, tak for linket.. det siger jo alt...

Men man skulle da også tro, at når det nu er sådan en væsentlig disposition, så ved man også hvad man går ind til når man accepterer... at man er seriøs når man afgiver et bud eller tager imod et bud...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:36

Ærgerligt for dig, Brian. Men her for et år siden, da vi fik solgt vores første hus, var det, som Uffe beskriver. Aftalen er først på plads, idet sælger accepterer. Jeg ved ikke, hvorfor der er så stor en fortrydelsesret for sælger, men det er der...

Nu flytter vi ind i vores nybyggede hus her næste weekend! Vi kan heller ikke finde et hus, der passer til os, nemlig. Der er altid noget, der gerne skal være anderledes. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43

Hej Uffe

Jeg mener og ha´ hørt at mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, men du skal jo være i stand til at bevise det og det er jo unægteligt sværere end at have en skriftelig aftale. Ved så ikke hvordan det hænger sammen mundtlig/skriftlige, da man så vidt jeg er orienteret, har 5-6 dages fortrydelsesret ved en hushandel...Smile

fik lige lyst til at blande mig hmmmm

hyg og hejsa

Sanne

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:59

Hej Brian,

Ja du har da oplevet ejendomsmarkedets mærkelige opfattelse af indgåede aftaler.

Man kan på den ene side ikke bebrejde sælger at de gerne vil ha’ så høj en pris for ejendommen som muligt – men det virker jo unægtelig som at de har tilsidesat deres egne udbuds regler.

Det vil unægtelig hjælpe dig hvis du har modtaget en mail med at Jeres tilbud er accepteret – men da det er min helt klare fornemmelse at det ikke er tilfældet, så vil det nok ikke kunne betale sig og begynde et ”slagsmål” på det foreliggende grundlag.

Det hjælper nok ikke lige nu – men på sigt så har du faktisk lært noget af denne proces … nemlig, at næste gang du indlader dig på det samme, så FORLANG en skriftlig accept, eller udarbejd den selv og bed sælger/mægler accepterer det fremsendte, og det kan faktisk godt klares via mail…

PÅ den igen – der er med garanti en anden der er mindst lige så god… Wink

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 14:03

Bjarne Andersen:

PÅ den igen – der er med garanti en anden der er mindst lige så god… Wink

Prøv du at fortælle det til min kæreste efter 8 - 9 måneders søgen... [:'(]

Men ja, på hesten igen og derudaf... vi kiggede over 400 boligannoncer igennem igår... 6 nogenlunde potentielle emner, men alligevel et stykke fra og ikke rigtig i de byer vi gerne vil bo...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:33

Ja det er ikke nemt Brian – for der er følelser involveret og så også en bristet drøm…

Når I nu har nogle ret afgrænsede geografiske rammer – så har jeg selv prøvet følgende, og det var måske en mulighed til efterfølgelse.

Jeg skulle bruge en ejendom i et helt specielt område og kunne ikke finde det jeg søgte af de sædvanlige kanaler.  Så kørte jeg rundt i det omhandlede område og fandt 5 ejendomme som levede op til de krav jeg havde.

Dem pudsede jeg en mægler på – det viste sig faktisk at de 3 var ville til at sælge.  Så her blev der 2 skuffede sælgere og én glad…

Prøv det…

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)