|
Kære alle. Jeg er ny iværksætter, så jeg undskylder hvis mit spørgsmål er simpelt og kan findes andetsteds. I slutningen af 2015 oprettede jeg et IVS, og her i 2017 skal jeg så til at lave årsregnskab for det første (forlængede) år. I 2015-2016 havde jeg næsten kun indtægter, dog købte jeg en mobiltelefon (ikke abonnement) og software (Office). Jeg har dog først taget disse ting i brug i 2017, da jeg havde adgang til telefon, etc. gennem et andet firma. Hvordan skal jeg bogføre mine indkøb? 1) Skal jeg afskrive begge ting med det samme - eller har det nogen betydning at det er købt "til lager"? 2) For hvilken periode skal der bruges split-moms? 3) Kender I nogle gode referencer til bogføring? Jeg skal ikke være revisor, men vil gerne forstå nogle af principperne lidt bedre. Når alt kommer til alt, så har jeg en meget simpel konsulentvirksomhed. De bedste hilsner Thomas |
1 går ud fra den koster under 13.200 så straksafskrivning og så gemme liste over aktiverne så de kan købes ud igen ved omdannelse eller lukning
2 Splitmoms i forhold til privat/firma brug ved køb og siden ved hver abonnement evt . uden anden "sandsynliggørelse 50/50 - for hver bogføring
------
Skat af fri telefon ind med 2.700 - eller 225 kr per måned fra start til slut så længe telefonen ikke påvises udgået
To bøger som billigt skaffer dig viden om bogføring/regnskab og konkrete fradrag http://jh-e-books.blogspot.dk/2016/01/fradrag-og-introduktion-til-regnskab.html
vh John Hannover
Bliv gratis medlem