Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ved EU hvad de vil med ITER fusionsprojektet?

Side 4 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 16. Apr 17
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror helt du har misforstået hvad New Horizon måler, men lad nu det ligge, jeg kan jo se at du gang på gang hiver informationer ud af youtube videoer som ingen andre gør. Det er rigtigt at universet udvider sig hurtigere og hurtigere, men som jeg skrev før så udvider det sig jo ikke inde i solsystemet. Det er ude i rummet mellem galakserne det foregår.

Du kan gå ind på ITERs hjemmeside og se deres tidsplan, det var det jeg gjorde. ITER.org, alt er fuldt tilgængeligt.

Årsagen til at man forsker i den type fusion er at man har vurderet at det er den mest realistiske måde at dække et stigende energibehov på en miljøvenlig og stabil måde. Ja vi kan alle sammen have vores egen lille vindmølle på taget og hvad du ellers nævner, men vi er jo nødt til at have en stabil og pålidelig energikilde for at holde vores infrastruktur kørende. Her har man så vurderet at ITER er værd at bruge pengene.

De sol celle malinger der indtil videre er udviklet er ikke specielt effektive, men ideen har da potentiale. Jeg ville dog nok vente nogle år til de har fået lavet noget ordentligt.

Lad mig omformulere: alle der vil noget seriøst har forladt nitinol motoren. Du er enormt god til at finde alle mulige små firmaer der laver alle mulige små energi tingester, men jeg er ked af at måtte sige at de altså ikke alle sammen er så fantastiske. Enten er de ikke særligt effektive, men jo totalt off-grid, eller også er det altså scams. Energikilder af enhver art er noget af det der forskes allermest i i hele verden, hvis der er noget der rent faktisk virker så er der altså nogle af de store spillere der allerede er i gang med det. Du kommer aldrig til at kunne købe en Cold fusion reactor som en eller anden har lavet i sin garage, også selv om de selv siger at de er lige ved at være klar med den og selv om de har lavet en youtube video.

Jeg mener ikke, og fagvidenskaben er enig med mig, at en fusionsreaktor bryder termodynamikkens første lov, af den simple årsag at den ikke gør det. Jeg forsøgte at forklare dig hvordan det virker og hvorfor den ikke bryder loven tidligere. Gammamanageren som du linker til er derimod i konflikt med denne lov, derfor kan den umuligt virke som de siger den gør. Man kan ikke omdanne strøm til bevægelse og så omdanne den samme bevægelse til mere strøm end man havde da man startede. Der vil altid være et energitab i hvert eneste lille led i processen, så man ender med mindre strøm end man startede med.

Nej, man kan ikke overliste de fysiske love. Man kan sætte nogle krafter op imod hinanden og så vil den stærkeste altid vinde, det er jo meget simpelt.

Angående gyroskoper, så bliver ting altså ikke vægtløse af at man gyrostabiliserer dem, de bliver bare stabiliseret. Det bliver faktisk udmærket forklaret i video nummer to du selv postede. Når han i den første video siger at han føler at vægten bliver mindre, så er det mere en psykologisk effekt end en fysisk. Han skal stadig løfte 19 kg får at få den op over hovedet. Det er ikke en helt fair måde det bliver præsenteret på da han skal prøve at få den op over hovedet uden rotation, hvis han løftede ved dens tyngdepunkt, som nok er inde på selve vægtskiven ville det jo være noget nemmere, han siger endda selv at det ikke er vægten men balancen der gør den svær at løfte. Anyways så ender videoen med en cliffhanger, så mon ikke der er en fortsættelse der forklarer det? Jeg gætter i hvert fald på at vægten ikke ændrer sig udover at den nok vil svinge lidt fordi han bevæger sig. Jeg forstår ikke hvad du mener med de 20W kontra 20 kilo jern.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var som jeg vidst nævnte ikke for at påvise noget om ITER jeg viste de videoer.

Youtube viser videoer fra både firmaer og private, men jeg tror nu de fleste jeg viser er lavet af firmaer, det kan ikke være en privatperson der f.eks. laver disse videoer fra Waterenergy1 det må være et selskab (hvilket jeg gætter på pga den måde han omtaler det på) og jeg har mere fra ham der burde have din interesse.

Men først en video om det engelske bud på en fusionsreactor tokamak, de siger de allerede nu er ved at have styr på det og forventer at have en brugbar model der laver 100mio graders varme fra 2018 - ITER synes at være kilometer bagud.

Waterenergy1 som jeg henviste til uploadede (videoen er ikke noget godt bevis) for 4 dage siden en video der fortæller/viser at han/de (jeg tror det er et hollandsk selskab) faktisk har kontrol over fusion/plasma energy nu, og kan producere fra 5kwh og op til megawatts ved hjælp af det der ligner en transducer der er beviklet med cobber.

This link is to our previous video Uploaded 8 march 2012.
Preparing our Power Unit. Tapping in to zero energy Field, 
Under a control stage,
Power output control.
50 to 60 Hz output control at 110/ 220 and 380v
from 5kw unit in to mega watts Power Units,...
Your own electricty generator, at home and industrials
Much like a tokama system,but now under a control stage,and much
Smaller scale.
Unlimited electricity output,required only small power input to start the process.the technology is here!!
Tapping to a Zero Energy Field,under a control stage.
Field directional control,Power intensity control,Plasma Field control.MHD, programed frequency controle.ect ect.
Soon in this Field.

Om det så er nok til at få det til salg på markedet, ved jeg ikke...

PS. det betyder jo ikke rigtig noget nu, men de 20watt er den energi boremaskinen bruger på de 10-15sekunder den drejer disken rundt og den energi du skal fortære for at bære stangen op til 5.sal for at slippe den - det var blot en illustration - prøv du at bære bare en kasse øl i en arm over hovedet og sving den rundt som han gør med stangen. Og hvis du kan så prøv at flytte vægten ud i den ene ende og se hvor meget du kan bære.

Tilmeldt 16. Apr 17
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke helt se hvilken forskel det skulle gøre om videoerne er lavet af en person eller en virksomhed, hvis det de præsenterer er rent bavl så er det jo ligegyldigt hvem der har lavet det. Indtil videre er jeg slet ikke imponeret af de virksomheder du har præsenteret os for; kold fusion, omdannelse af vand til mørkt stof og så et eller andet med en evighedsgenerator der hiver strøm ud af andre dimensioner.

Jeg så godt at Tokamak Energy havde fået godt gang i deres ST40 sidst i april. Jeg ved ikke helt om man kan sige at de er kilometer foran ITER, man kan jo ikke helt sammenligne de to projekter. Men der er jo rigtigt mange der forsøger sig med fusionsreaktorer rundt om i verden, alle sammen stort set på samme måde, Tokamak Energys adskiller sig mest ved at de vil lave dem meget små, hvor alle andre gerne vil have dem så store som de mener er praktisk muligt. De lande der er med i ITER samarbejdet arbejder jo stort set alle sammen sideløbende med at lave deres egne reaktorer eller blot dele af dem, de bidrager så med de teknologier de er længst fremme med til ITER. Men som sagt tror jeg ikke Tokamak Energy er kommet så meget længere end ITER, deres reaktorer er bare små og derfor nemmere at bygge, arbejde med og ikke mindst finansiere.

Jeg kan ikke se hvad Waterenergy1 har med fusion at gøre, men det er godt nok svært at finde noget som helst konkret om hvad de laver. De fleste af deres videoer handler om at spalte vand så vidt jeg kan se. Jeg kan slet ikke se hvad det er der skal foregå i den video i dit indlæg, og beskrivelsen siger jo meget tæt på ingenting.

Ang. videoen med vægtskiven så bliver den stadig ikke lettere af at den roterer. Prøv nu at lytte til de videoer du selv har postet og forklarer ganske fint hvad der sker. Gyroskoper har overhovedet ingen praktisk anvendelighed i den sammenhæng du putter dem ind i. Hvorfor skulle man bruge energi på at få en vægtskive til at rotere når man bare kan bære den op af trappen? Den skal jo kunne dreje frit for at være stabil, det bliver jo et helvede at få den op af trappen eller ind i elevatoren for den sags skyld. Og prøv så om ikke du kan finde fortsættelsen på videoen med vægtstangen. Jeg vil gerne vædde en kasse øl på at den ikke bliver lettere. Og hvis jeg taber bærer jeg den gerne i strækt arm op af trappen til femte sal, roterende eller ej det må være op til dig.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo netop det "Antigravity wheel explained" handler om, så man kan se at det føles meget lettere uden egenligt at være det i virkeligheden. Dvs. det vil føles meget lettere at bære rundt på det, så du med færre kræfter kan bære det op til 5. sal, når du så dropper det har det samme vægt som hidtil og vil derfor smadre din krop hvis du prøver at gribe den nede på jorden. Men du har måske kun tilført 20watt energi, og så prøver jeg at forklare dig, at du sikkert hellere vil modtage et stød på 20watt fra et strømkabel end du vil gribe en 20kilo metalklods der kommer flyvende mod dig.

Dermed er det ikke ligegyldigt hvordan du tilfører og omdanner fra en energiform til en anden, men det er nok ikke videre anvendeligt. Jeg tror vi kom fra at du sagde der aldrig kunne komme mere energi ud end du putter ind.

Dealen er ikke om du kan bære 19kilo op på femte sal - du skal selvfølgelig stå nede på gaden og gribe den!!! Så tager jeg et stød på 20watt fra et strømkabel. Det er mig der siger der er stor forskel på input/output energi, du siger det vil være det samme eller mindre og så har du jo ikke noget at frygte for de 19 kilo kan du jo sagtens bære. Så er der jo ingen grund til at være bange for at de 19kilo tilføres en lille mængde arbejdsenergi på ca. 20watt?

Se den evt. igen...

Tror du ikke nærmere ITER har løst deres mål om 10mio grader i et sekund i 2025 og venter at være markedsklar i 2040-2050? Det matcher bedre den info jeg fortæller dig og i øvrigt synes at kunne læse på ITER.org. Jeg tror ikke ITER er operationelle endnu, og de siger NETOP på deres hjemmeside at de skal teste maskinen i 20år i den operationelle fase, 20 år hvor de langsomt skruer op for dens ydelse. Det ville så passe med at den er markedsklar i 2045 - 15år senere end den engelske der er langt mindre og sikkert billigere. Hvem er det der vil købe dyr energi fra ITER mange år efter man har fået mulighed for selv at lave sin energi?

Jeg var flink at vise dig hvor tæt man er på at kunne lave rigeligt med energi til privat brug via denne dims som Thewaterenergy1 siger de nu kan styre, men det er da rigtigt det er plasma. Hvis alle har deres eget decentrale energianlæg inden der er gået 10år fra nu. Hvor finder du så dine kunder til ITERs energi? Og du siger ganske vidst at solcelle maling ikke er effektivt, det har en effektivitet på mellem 5-15% i dag, en almindelig solcelle lå for et par år siden på ca. 15-20%, får du bare 100watt per m2 så laver et 100m2 hus 10kwh i timen - langt mere end man har brug for, selv om ydelsen kun er det halve af de paneler du kan købe i dag.

Det er jo ikke sådan at resten af verden står stille.

Tilmeldt 16. Apr 17
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Den nye video du viser siger jo netop lige præcis at der ikke er noget der bliver lettere. Jeg vil skide på om det føles lettere og det vil måleudstyret tydeligvis også. Vægtskiven vejer det samme som den hele tiden har gjort, og det kræver den samme energi at flytte den. Som de siger så vil et gyroskop bevæge sig opad hvis man tilfører det energi i dets bevægelsesretning, men det er jo den samme mængde energi der bare får en ny retning. Hvis du skal gå op af en trappe med den bliver din krop stadig belastet med 19 kg for hvert skridt. Der er intet at spare. Jeg forstår virkeligt ikke hvordan du kan få det de siger til at blive til det du skriver.

Og din sammenligning med 20W og 19 kg metal i frit fald er jo helt ved siden af. De 20W får jo ikke vægten op på 5.sal, de får bare skiven til at rotere. Den energi vægtskiven har fået tilført når den rammer jorden kommer jo fra tyngdeaccelerationen, ikke fra bore maskinen. Jeg forstår slet slet ikke din sammenligning.

ITER er en forsøgsreaktor, det er ikke meningen at den nogensinde skal producere strøm. Man begynder sideløbende, jeg mener de starter i 2024, at bygge reaktoren DEMO, den skal producere strøm og tilsluttes elnettet. DEMO skal så drage nytte af de erfaringer man får ud af ITER. Det er meningen at ITER skal køre ved 150.000.000 grader og i mindst 1000 sekunder af gangen. En af de ting man håber på er at kunne få den til at køre videre af sig selv efter man holder inde med at tilføre energi, men det er noget der ligger mange år ude i fremtiden, indtil da skal den afgive 500MW med et input på 50MW.

Det er altså også planen med Tokamak Energys reaktorer at de skal tilsluttes det eksisterende elnet, det er ikke meningen at folk skal købe dem og have dem stående derhjemme. Hvis du går ind på deres hjemmeside kan du faktisk se at mange af dem der arbejder på projektet også arbejder på ITER. Om de kan have deres reaktorer klar i 2030 må tiden jo vise, indtil videre er de jo ikke kommet så meget længere end alle mulige andre.

Men hvad er det for en dims Waterenergy1 har lavet? Hvad kan den? Hvordan virker den? Det har intet med fusion at gøre i hvert fald. Ja der er plasma i, men det ligner jo noget der opstår ved en elektrisk udladning. Der er også plasma inde i mit fjernsyn, men det bliver det jo ikke til en fusionsreaktor af. Det er den mest intetsigende video jeg længe har set.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Du flytter som jeg forstår det vægten af skiven/metallet over i bevægelses energi når skiven roterer samtidigt med at du svinger den rundt i opad gående bevægelse. Dermed bruger du ikke din energi på at løfte de 19kilo men på at svinge det rundt. I forhold til gyro opfindelsen, gætter jeg uden at vide det på, at man løfter noget ved lavt energi forbrug, som skaber mere energi når det slippes fri nedad. Du kan sammenligne det med når man giver et barn en flyvetur i armene, ved at du svinger rundt bliver du i stand til at holde barnet i strakte arme ud fra kroppen så barnet ligger vandret i luften.

De 20watt energi var selvfølgelig et tilnærmet tal men ikke helt galt. En 2000watt boremaskine der kører i 15sekunder bruger 8,33watt, dertil gætter jeg på at min krop fortærer et antal joule der omregnet svarer til 11-12watt energi, på at gå op til 5. sal. Du ved jo godt at jeg tilfører noget energi ved at gå op på 5. sal med metallet, men du skal da ikke være bange for at gribe det når du aldrig vil blive ramt hårdere end den energi der er tilført, og det er altså 8watt og en bid rugbrød!

Den dims som Thewaterenergy har lavet kan det som jeg kopierede af engelsk tekst nemlig lave output fra 5kwh og op til megawatts ved et meget beskedent input. Det de viser dig er, at de som blandt de første er stand til at kontrollere produktionen af plasma energi. De viser dig hvad de er i stand til - ikke hvordan du kan lave det selv.

Glemte du at se videoen med Tokamak? De siger jo netop at de allerede nu kontrollerer den og at de i 2018 vil køre på 100mio grader. De er lysår længere fremme end ITER. Hvis de går på markedet i 2030 tror du så ikke at de store elværker har investeret i en Tokamak fra England inden ITER måske er i stand til at starte en produktion i måske 2045 (forudsat alt går efter planen)?

Tilmeldt 16. Apr 17
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du svinger et barn i armene bliver barnet trukket udad af centrifugalkraft, det har ikke så meget med gyroskoper at gøre.
Du sparer stadig ikke noget ved at et gyroskop bevæger sig opad, belastningen i støttepunktet er stadig den samme, det kan du jo også se i videoen hvor han står på en vægt.
Nu har du igen fuldstændig tabt mig med det her 5.sals eksempel. Mener du seriøst at vægtskivens anslagsenergi svarer til den energi du har brugt på at bære den op af trappen?

Det eneste du ser i waterenergy videoen er et lille aggregat hvori der sker en elektrisk udladning, der er jo ingen forklaring til hvad det er det skal forestille ud over en masse tal. Det siger absolut ingenting.

Ja jeg har set Tolamak Energys video, jeg så den faktisk også en gang i sidste uge. Hvad er det du mener de kan med plasma som ingen andre kan? Bare med dine egne ord. De er altså ikke en meter længere fremme end nogen andre. Hvis du ikke har forstået det endnu så er det altså de samme mennesker der arbejder på kryds og tværs af de her reaktorer verden rundt, det er jo ikke en konkurrence.
Hvis en 2000W boremaskine kører i 10-15 sekunder bruger den 20.000-30.000W.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altså svært at kommunikere med dig på den måde, enhver ved sgu da at når der står på en boremaskine den bruger 2000w/h betyder det den bruger 2000watt per time den kører med fuld kraft så nej den bruger ikke 20-30000watt. Man får en fornemmelse af at du er på stoffer mens du svarer, men vi kan vel alle få en hjerneblødning...En boremaskine bruger ca. 2000watt per time og derfor bruger den ca. 8watt på 15 sekunder.

Jeg ved godt at begrebet ITER og Tokamak er gengangere i de forskellige projekter, ITER.org er blot en anden version af Tokamak. Netop derfor taler jeg IKKE blot om Tokamak men "Den engelske Tokamak".

Du er forvirret - eller fuld - jeg taler ikke om at Tokamak laver plasma, det er Thewaterenergy der laver plasma energi. Og han/de viser at de kan styre denne plasma vha. lydfrekvens. Jeg har ikke sagt noget og fusion i den forbindelse andet end givet dig et spørgsmål om hvem du mener der vil købe centralt produceret energi for 20000kr. årligt hvis de blot kan købe dette device og få næsten gratis el livsvarigt.

Jeg skrev vidst også i mit forrige indlæg hvad det er den engelske Tokamak kan, men gør det da så igen. De er allerede nu i stand til at lave kontinuerligt fusions energi og vil i løbet af 2017-2018 få den kørt op på 100mio grader - en præstation ITER.org forventer at opnå med deres maskine om mange mange år.

Jeg vil bare med 5. sal eksemplet have dig til at sige at man ved at tilføre et objekt en energitilførsel på den rette måde så kan du ved at omforme energien, få en helt anden energi ydelse ud af situationen, for jeg er godt klar over du ikke vil gribe den selv om du godt kan bære den. For de 20 watt er pludselig meget powerfulde.

I eksemplet hvor han står på vægten viser han jo NETOP at han bærer vægten men pga rotationen føles det som en fjer, dvs han kan ikke mærke den er tung. Og ja som jeg forstår det er det en kombination af rotationen og centrifugalkraften der gør at den bliver let som en fjer, hvis han bare holdt den stille over sit hoved ville han tabe den, derfor gør han ikke det.

Tilmeldt 16. Apr 17
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Watt er det samme som Joule per sekund. Jeg ved ikke hvorfor man skulle sige om en boremaskine at den bruger 2000 J/s i timen. Om ikke andet så er det en meget lille boremaskine da. Prøv evt at google hvad watt betyder og hvordan det forbrug der står på et apparat skal tolkes. Jeg tror kun det er dig der mener at det er per time.

Det kan godt være at du er forvirret omkring brugen af ordene tokamak og ITER, det er jeg ikke. Hvis du mener jeg bytter rundt på noget må du meget gerne henvis til hvor, så skal jeg meget gerne forklare.

Jeg tror endnu engang du er forvirret. Du skriver nu at du ikke taler om at Tokamak laver plasma. Det gør den ellers. Det er ligesom hele meningen med den. Der er ganske rigtigt noget plasma i den dims waterenergy1 viser i deres video, men det er plasma der opstår ved en elektrisk udladning, når det sker går energi til spilde, det er ikke en proces der på nogen måde kan bruges til at få energi ud af noget. Da du første gang præsenterede os for waterenergy1 skrev du følgende:

"Waterenergy1 som jeg henviste til uploadede (videoen er ikke noget godt bevis) for 4 dage siden en video der fortæller/viser at han/de (jeg tror det er et hollandsk selskab) faktisk har kontrol over fusion/plasma energy nu, og kan producere fra 5kwh og op til megawatts ved hjælp af det der ligner en transducer der er beviklet med cobber."

Der skriver du da at de beskæftiger sig med fusionsenergi.

Du tager fejl hvis du tror at Tokamak Energy på nuværende tidspunkt er i stand til at producere fusionsenergi. De har bygget en reaktor der hedder ST40 og de har produceret plasma i den, så vidt jeg husker ved 15.000.000 grader. Det er det. Det imponerende ved deres bedrift er at deres reaktor er meget lille. De håber på at få den op på 100.000.000 grader i 2018, før de kommer derop kan der ikke foregå fusion. ITER forventer at have deres første plasma i 2020, den eneste grund til at de er "bagud" er at det er et gigadonisk projekt og de forventer først at reaktoren er færdigbygget i 2019. ITER bygger som jeg vist har nævnt et par gange efterhånden på samtlige erfaringer med fusion fra deltagerlandende, inklusive JET reaktoren fra UK som Tokamak Energy også arbejder udfra. JET er den reaktor der indtil videre har givet det største output i forhold til input, jeg mener de fik 16MV output på 24MW input, og ITER forventer så at få højere output end input fra starten.

Vægtskiven bliver ikke let som en fjer. Det er en psykologisk effekt at han føler at den er lettere. Det kan godt være at du får noget helt andet ud af videoerne, det fornemmer jeg bestemt, men videoen viser altså at den ikke bliver lettere. Det har ikke noget som helst med centrifugalkraft at gøre. Stangen og skiven bliver stabiliseret i forhold til gyroskopets rotationsakse, det betyder at der skal mere energi end normalt til at tilte stangen, derfor forbliver den vandret, forudsat at den får lov til at bevæge sig sidelæns. Hvis man så bevæger den hurtigere tilter den opad, hvis man bevæger den langsommere tilter den nedad. Men den vejer hele tiden det samme, og belastningen ved dens støttepunkt er konstant. De forklarer det ganske fint i videoerne.

Fra Odense
Tilmeldt 6. Dec 15
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender jeg ikke lige det projekt der, men jeg er da rimelig sikker på hvad de vil med projektet de vil lave næsten gratis forureningsfri energi,

vis man skal have en fusions process igang skal man bruge ufatteligt meget energi og for at forstå hvor meget energi der skal til og hvad man får ud af det kan man kigge på en H-bombe H er for hydrogen=brint for at få denne Fusions proces igang er bomben delt op i 2 dele den første del er det vi kender som en A-bombe som er det modsatte af fusion nemlig fission hvor man spalter tunge atomkerner feks uran og plutonium det udvikler en voldsom varme/energi som starter del 2 af bomben som er fusions delen hvor brint fusionere til helium sprængkraften er ca 1000 gange større end vis det bare havde været en A-bombe så tror Japan er glad for brintbomben først kom til efter 2 verdenskrig ellers var der nok ikke meget tilbage.

Så vis man kan starte en fusions proces med en laser der kan lave samme energi som en A-bombe må man jo antage at det laseren bruger i energi til at få Fusions processen til at kører får du tilbage med en faktor 1/1000 og det er jo ik svært at regne ud det er en god ide vis man kan få det til at virke på en eller anden måde og brint er der masser af man kan jo lave det af vand, 

Og alle fossile brændstoffer på jorden er jo faktisk produceret af fusion da det er gamle plantedele der blir til kul,olie og gas der er vokset op pga planter kan lave solens stråler om til energi med fotosyntese og vi kan så få den energi ud ved at vi brænder det af.

Side 4 ud af 5 (48 indlæg)