Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding ejet Interessentskab eller IVS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Vi er 3 kokke som går med en drøm om at starte restaurant.

I mens vi går og venter på at de sidste 2 af os er udlærte, tænkte vi på at starte en lille virksomhed der tilbød mad kurser, som et event til virksomheder og privat arrangementer.  Egentlig for at få lidt erfaring inden for det at have en virksomhed, og for at få vores navn og evner ud i verden.

Tanken var at vi skulle stifte et holding selskab hver, der så ejer lige del andel i vores virksomhed.  Grunden til dette er at driftsvirksomhedens overskud skal bruges til at finansiere vores restaurant når vi er klar til det.  Så vi ikke skulle betale ekstra skat når driftvirksomheden skal afvikles og vi skal starte restaurant. 

Jeg har kigget rundt i nogle måneder på nettet, og er godt nok forvirret.  Så jeg har et par spørgsmål. 

De tanker jeg havde gjort mig er: 

- Vi skulle stifte et holdingselskab til hver af os, som så ejer ligedel af vores driftsvirksomhed. 

- Jeg er lidt splittet i om driftvirksomheden skal stiftet som I/S eller IVS.  I/S er jo et transparent i forhold til skat så vidt jeg forstår, med mindre man skaffer sig et CVR? og så er det så de personer eller i dette tilfælde de holding virksomheder der ejer I/S der skal indberette årsregnskab?  Hvor ved IVS, der skal virksomheden have eget regnskab, og der er krav om revisor

Jeg er sikker på der er en masse andre regler forbundet med begge to, som jeg ikke lige har fundet frem til endnu. 

Så mine spørgsmål:

- Er det en god idé/nødvendigt at stifte holding selskaber til dette formål? 

- Skal et Holding stiftets som enten IVS, APS eller A/S

- Er det en fordel med et I/S hvis vi alligevel gerne vil have et CVR?

MvH. Christoffer Rimestad 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Christoffer Rimestad:
I/S er jo et transparent i forhold til skat så vidt jeg forstår, med mindre man skaffer sig et CVR?

Et I/S er altid skattemæssigt transparent.

Christoffer Rimestad:
og så er det så de personer eller i dette tilfælde de holding virksomheder der ejer I/S der skal indberette årsregnskab?

Et I/S hvor alle deltagerne er kapitalselskaber - eksempelvis IVS - har pligt til at aflægge årsregnskab efter årsregnskabsloven. 

Christoffer Rimestad:
Hvor ved IVS, der skal virksomheden have eget regnskab, og der er krav om revisor.

Ja til regnskab men kravet om revision afhænger af omsætning mv. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal først og fremmest tænke i risiko dækning. I/S er klart billigst i drift - hvor selskaber let koster 4-8.000 per år (lovpligtig arbedsskade forsikring let 1500 for hvert holding + bank let 2000 + kan I lave regnskab i drift og føre det sammen med holding - let 4.000 i omkosting)

Det er risiko som er afgørende. Har man risiko ved jeres projekt (ja ved restaurant givet men måske ikke i det andet forløb)

Tre holdning IVS + driften koster i alle fald noget. Se evt de store forskelle mellem I/S og IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html og god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså ved event virksomheden er risikoen ligmed 0. Så det skal være et I/S 

Men du siger det kommer til at koste 4-8 tusinde for hvert holding selskab ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)