Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af pensionsordning

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Mar 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Så blev det min tur til at søge om hjælp. 

Min partner og jeg, skal til at finde pensionsordning, og som I andre nok har oplevet er det jo lidt af en jungle af gebyrer og løfter. 

Har I nogle gode erfaringer med pensionskasser til mindre selvstændige?

På forhånd tak for hjælpen :)

Hilsen

Mikkel Spangsberg

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes både Danica og PFA har fornuftige løsninger og har også se Nordea Pension med gode løsninger. Omvendt: Hvis I selv vil administrere, så er det jo helt gebyrfrit at betale ind til enten aldersopsparing eller ratepension i jeres bank, og have eget depot for pensionen cash og værdipapirer der.

Alderspension nok bedst hvis I ikke betaler topskat - giver lavere skat af rente/stigning (15,3% i pensionsdepot) end i private papirer og er samtidigt kreditor beskyttet - med begrænset indbetaling (ca 54 t per år) -

Ratepension giver mulighed for fradrag i topskat - og samme med rente/stigning med begrænset indbetaling (ca 54 t per år)
Livrente er lidt som rate idag - dog med lidt andre krav, og også der mulighed for fradrag i topskat for ubegrænsede beløb

De to sidste som nævnt med fradragsmulighed i topskat men hvis ikke man betaler topskat så er fradrag kun ca 37% værd, og skatten ved udbetaling fast 40% så det er ikke så fikst.

Det er i alle fald alternativ til gebyrer osv, men samtidigt administrer man selv. Vælger man index papirer (= i princip helt vælger at følge markedet) så er det dog svært at gøre det meget dårligere end alle andre på lang sigt. 

Pensionskasser kan dog også have en stor fordel, ved at tilbyde livsforsikring som del af beløbet. 

Overvej også, hvis I er i en a-kasse, om den har pensionstilbud, her kan gruppeliv som er billig livsforsikring let være en mulighed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)