Hej! Hvs jeg bruger en svensk konsulent på opgave i danmark og han så sender mig en faktura med omvendt betalingspligt så skal jeg så betale beløb modsvarende moms til SKAT? Når jeg så fakturer min kunde for konsulentens arbejde så skal jeg jo også betale moms på faktura beløb Et eksempel der jeg ikke har nogen mariginal for at gøre det nemmere Kostnad for konsulent 100.000 kr Faktura til kunden 100.000 kr Moms af ydelsekøb i EU (omvendt moms) = 25.000 kr Moms af salg = 25.0000 (som kunden betaler) I dette fald så betaler jeg altså selv 25.000 kr i moms til SKAT for fornøjelsen at har brugt en konsulent fra Sverige og uden at selv ha nogen mariginal? Kan det være rigtigt? Om det nu er så.. Konsulenten sender en faktura inklusive rejseomkostninger. Skal jeg også betale moms for disse eller kan rejseomkostninger (hotel, parkering) etc. bogføres på en anden måde så jeg ikke skal betale moms for disse kostnader også? Jeg bruger e-conomic og har brugt konto 1350 med moms kode IY25 for hele faktura beløb, inklusive rejseomkostninger med venlig hilsen Aarto |
når der er Reverse charge = du køber som momspligtig i DK af en momspligtig i andet EU land - så skal du beregne Erhvervelsesmoms/importmoms ydelser og angive denne. Den er 25% under erhvervelsesmoms EU og - hvis du bruger ydelsen til momspligtig aktivitet i Danmark - så skal du lægge helt samme beløb under købsmoms - dermed koster det ikke moms. Læs om importmoms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.htmlAarto Reponen:Hej!
Hvs jeg bruger en svensk konsulent på opgave i danmark og han så sender mig en faktura med omvendt betalingspligt så skal jeg så betale beløb modsvarende moms til SKAT?
Alt køber fakturerer dig vil skulle være tydeligt mærket med reverse charge uanset ydelse eller transport eller andet, med mindre det er rent udlæg men som nævnt hvis det er til en momspligtig aktivet, så koster det dig intet
Du skal så lægge 25% dansk moms på når du videre sælger i DK og det er så den eneste moms omk der er, og den betales af din danske slut kunde
Dit valg af konto ser korrekt ud umiddelbart uden at jeg dog har checket e-conomic - og den vil lægge de 25% i begge sider
vh John Hannover