Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til anpartshaveroverenskomst

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. Mar 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står og skal etablere et selskab sammen med en kammerat. Da jeg har en verserende sag med SKAT, vil jeg gerne at min"ejerandel på 50 %" i anpartsselskabet ikke er officiel før jeg har fået en afklaring med SKAT.

Min partner indskyder anpartskapitalen på DKK 50.000,- og står officielt som ejer af hele virksomheden. Vi arbejder begge i virksomheden fuldtid og får begge den samme løn og har de samme vilkår. Jeg vil have at jeg til hver en tid kan købe 50 % af virksomheden til DKK 25.000,- enten personligt eller igennem et holdingselskab og IKKE betale for den værdi, som er tilført selskabet i perioden. 

Nogle forslag til hvordan en sådan ordning kunne formuleres korrekt juridisk?

På forhånd tak! 

Fra Ballerup / Ålsgårde
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 24
Fra  Bluepartner ApS Skrevet kl. 21:15

Det gør I vha. en option, hvor du har en ret til at købe anparterne til den kurs.

Mvh.

Thomas Grauslund Nielsen

Tilmeldt 3. Mar 17
Skrevet kl. 21:19

Hej Thomas

Tak for dit svar. Altså en helt personlig aftale mellem min partner og jeg? Således at der i anpartshaveroverenskomsten intet står om mit "ejerskab"?

Fra Ballerup / Ålsgårde
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 24
Fra  Bluepartner ApS Skrevet kl. 21:40

Ja. En anpartshaveroverenskomst er en aftale mellem folk der ejer anparter. I har brug for at du får en ret til at købe dem. Det hedder en option og er noget lidt andet.

Mvh.

Thomas

tgn@bluepartner.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 620
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:12

Det skal oprettes en uigenkaldelig køberet til den del af anparterne som du senere skal overtage.

I den skal særlige vilkår aftales.

Evt. kan jeg hjælpe dig med den endelige juridisk korrekte udformning.

Skriv en PB hvis du ønsker yderligere, gerne med lidt oplysninger om hvad selskabet skal arbejde med og hvor længe du regner med der går inden din skattesag er på plads.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:40

lifestyleentrepreneur:

Hej Aminoer

Jeg står og skal etablere et selskab sammen med en kammerat. Da jeg har en verserende sag med SKAT, vil jeg gerne at min"ejerandel på 50 %" i anpartsselskabet ikke er officiel før jeg har fået en afklaring med SKAT.

Min partner indskyder anpartskapitalen på DKK 50.000,- og står officielt som ejer af hele virksomheden. Vi arbejder begge i virksomheden fuldtid og får begge den samme løn og har de samme vilkår. Jeg vil have at jeg til hver en tid kan købe 50 % af virksomheden til DKK 25.000,- enten personligt eller igennem et holdingselskab og IKKE betale for den værdi, som er tilført selskabet i perioden. 

Nogle forslag til hvordan en sådan ordning kunne formuleres korrekt juridisk?

På forhånd tak! 

Det handler nu for mig ikke KUN er anpartsaftale/ejeraftale. DEN er topvigtig uanset hvad - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Det som jeg synes bliver forbigået i svar er, at du ikke bare kan få samme løn og have en option på 50%  af selskabet til 25.000 uanset stigninger i værdi. Det ville jo være enten skjult løn eller andet - og det skal jo beskattes som løn, så en option til at få en værdi  - her 50% til 25.000 kr vil udløse skatte spørgsmål som skal løses ved tildelingen. Tag derfor en revisor ind over - det kan ikke bare gøres i en ejeraftale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:21

John, argument om løn vil kun være relevant hvis det er selskabet der udsteder optionen.

Det er der ikke tale her, hvor der er tale om to personer, som indgår en aftale om en ret til købe en del af en dens andens anparter til en forudbestemt kurs. Min opfattelse er, at der vil være tale om aktieavancebeskatningslovens almindelige regler, hvor køber først ved salget beskattes af en evt. avance.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:52

Hej

Der er ikke noget der hedder officiel ejer i erhvervsstyrelsens

fortegnelse af ejerandele og står du ikke anført som ejer i

fortegnelsen er du IKKE ejer.

I et hvilket som helst selskab med mere end én ejer, er det dybt

fornuftigt at oprette en ejeraftale, hvor alle de vigtige aftaler om

selskabets indre liv er håndterede.

I ejeraftalen bør du og din partner regulere hvornår og hvordan du

opnår adgang til erhverve en ejerandel og til hvilken pris samt

betalingsmåden m.v.

Ejeraftalen skal ikke offentliggøres.

Tilmeldt 3. Mar 17
Skrevet kl. 10:10

Tak for jeres gode svar alle sammen.

Jeg tænker måske, der ville være en helt anden løsning på udfordringen, så jeg prøver lige at præciserer det faktuelle: 

Jeg har igennem længere tid arbejdet med udviklingen af et produkt sammen med en produktudvikler. Midt i denne proces ser en for mig ny person i min vennekreds tilfældig prototypen, og siger "den kan også bruges indenfor x-verdenen" Aftalen med udvikleren er en royalty-aftale på 5 % af produktionsprisen. 

Jeg er enig med "den nye partner" om at der er et større potentiale i hans fortolkning af grundidéen og jeg foreslår at jeg sadler om og vi sammen på 50/50-fordeling arbejder videre med den "nye" idé. Udvikleren beholder sin oprindelig royalty-aftale.

Jeg har været selvstændig i 20 år, og har rimelig godt forstand på de fleste grene af det at være iværksætter. Min nye partner har aldrig været selvstændig men haft en ledende stilling på internationalt niveau. 

Han har DKK 50.000,- at indskyde i et ApS og et økonomisk stort råderum  og vi bliver enige om at sætte turbo på projektet. Jeg har arbejdet fuldtid i 2 måneder på videreudviklingen og sammen med udvikleren har vi nu færdige prototyper. Min oprindelige idé er lagt på hylden.

Jeg har pt. grundet en verserende skattesag ikke mulighed for at være virksomhedens ejer. Hverken helt eller delvis.Den mundtlige aftale har indtil videre været at jeg betalte min nye partner DKK 25.000,- for 50 % af virksomheden, når min sag med skat er afsluttet. 

Problemet ligger at min nye partner har en følelse af at virksomheden er hans. Under en samtale sagde, at når jeg havde styr på min skattesag kunne jeg jo købe mig ind til den værdi virksomheden nu havde på det tidspunkt. Om udsagnet var ment som spøg ved jeg ikke helt, men det har sat nogle tanker igang, om at der skal være klare linjer.

Produktet er 100 % afhængig af markedsføring, hvilket jeg har ansvaret for. Såfremt alting lykkes vil virksomhedens værdi i tiden efter lanceringen af produktet vokser kraftigt.

I det hele taget kommer min nye Partner til at have en relativ stor magt i selskabet, da det jo er hans ApS. Det er bare mig som har hele arbejdsbyrden og mig som tillægger virksomheden værdi. 

Hvordan kan det løses optimalt? Således at jeg senere kan indtræde i virksomheden paa lige vilkaar. Jeg vil og kan jo ikke om 2 måneder betale for min egen værdiskabelse i virksomheden. 

Tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28

Whiskey:

John, argument om løn vil kun være relevant hvis det er selskabet der udsteder optionen.

Det er der ikke tale her, hvor der er tale om to personer, som indgår en aftale om en ret til købe en del af en dens andens anparter til en forudbestemt kurs. Min opfattelse er, at der vil være tale om aktieavancebeskatningslovens almindelige regler, hvor køber først ved salget beskattes af en evt. avance.

Det er givet ret så - men lyder som et "hul" hvis to kan starte et selskab - den ene arbejde som pokker i det - og den anden bare eje, og så får den der arbejder løn eller - ikke løn - vel irrelevant - men overtager 50% af selskabet fra den der stiftede efter 2 år - 5 mio værdi - skattefrit, indtil modtager evt sælger sine anparter, og så er det aktieindkomst frem for løn.

Lyder som en meget smart måde for alle der starter, at lønne en part der laver alt arbejdet - om end det skal med, at det jo er uden garanti for, at der skabes en værdi. Jeg går ud fra du er ret sikker på, det kan gøres skattefrit fra start

I alle fald skal modtager / trådstarter jo så regne med, at selv om han ikke vil betale for den værdistigning som sker, så kommer han til det, som aktieavance beskatning af hele beløbet - med mindre han har lommer i ligklæderne - før eller siden Stick out tongue Det er vel en ikke uvæsentlig ting at have i baghovedet, ud over ejeraftalen.

Det må også være to aftaler så - EN ejeraftale - hvem bestemmer og hvem skal hvad i selskabet - og EN personlig aftale om ret til at købe den andens anparter til fastsat værdi (ret eller pligt måske tilmed) 

Er trådstarter helt sikker på at have check på den skattesag - Kan han slet ikke eje anparter?  - vil skat overhovedet tage dem som pant? - hvis han taber, kan han så overtage dem eller skal optionen bruges om 20 år først? - Jeg synes der er mange overvejelser som trådstarter måske skulle gå til et godt revisions eller advokatselskab til. Jeg frygter lidt, at man her efter gode råd, bare sætter sig og skriver en aftale der ikke vil være gyldig uanset hvad

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)