Hej Jeg har lige startet en iværksættervirksomhed, sammen med en kammerart. Jeg står som direktøren, og han fungerer som medarbejder i firmaet, han arbejder fuldtid og er certificeret inderfor vores fag, jeg læser lige pt på en videregående uddannelse, og får derfor SU. Vi er momsregistreret og fået CVR nr med tilhørende bankkonto og det hele. Det som jeg tænker er lidt at her imens jeg studerer vil jeg ikke få en krone udbetalt fra firmaet, og udelukkende leve af min SU, så tænker jeg at de vil ikke kan tage min SU, på trods at selve firmaet og min kammerat som er ansat tjener langt over det frikortsbeløb man hver især har? opsummeret: Hvis jeg få SU, og ikke får udbetalt løn fra firmaet, vil man så kunne få taget sin SU. Min kammerat siger han har talt med to revisorer og de sagde at der intet problem ville være, men vil lige tjekke her også. Godnat :) |
Iværksætterselskab = IVS? (Bare så vi enige)
Hvis ja, så er din kammerat - og revisorerne - helt rigtige på den. Du kan lade pengene stå i virksomheden, uden at de kommer efter din SU. Du kan ligeledes trække 11.000 uden at de tager af din SU, eller deromkring.
Havde det været en enkeltmandsvirksomhed eller I/S, ville de have kigget på overskuddet.