Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dobbeltbeskatning mellem og EU harmonisering af skatteregler.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg driver virksomhed i England hvor jeg nu bor på 7. år, og har betalt engelsk skat alle årene.

Skat DK har imidlertid regnet ud at jeg IKKE har skattepligt overhovedet i UK, og har derfor nu sendt mig regninger på skat for en masse tidligere år.

Skat DK har imidlertid taget fejl. De har anvendt den mest almindelige regel omkring vurdering af Engelsk skattepligt, og efter den regel er jeg nu på 7. år frosat ikke skattepligtig i UK. Nu er England ikke ligefrem Gåserød Bank, så naturligvis har jeg skattepligt i landet, blot efter en anden regel end den de danske myndigher havde kendskab til på ligningstidspunktet.

Uenigheden opstår nu ved at Skat DK opkræver en ukorrekt megastore restskat for bland andet 2003 (hundredetusindvis af kroner). Nar jeg så advisere dem om at de da ikke kan mene at jeg skal betale da grundlaget er forkert er svaret blot at det er for sent for mig at anke, og jeg derfor skal betale det ukorrekte beløb. Jeg har spurgt om hvad de ville anbefale mig at gøre, og fået svaret at jeg kunne forsøge at geninddrive midlerne ved det Engelske skattevæsen.

Se nu mener jeg at landene indenfor EU indbyrdes har aftalt at ingen borger kan slutbeskattes af mere end op til hvad den dyreste skat ville have været (i mit tilfælde den danske skat). er det princip sat ud af kraft når den danske slutligning har nået forældelsesfristen på 3.5 år ?

Een af de regler der underbygger min engelske skattepligt er reglem om skattepligt desom man over en 4-årig periode opholder sig i England i mere end 91 dage pr år. Testen kan i sagens natur først foretages 4 år inde i opholdet, og da de engelske skattemyndigheders slutligning ligger skævt i forhodl til Danmark, kan man sagtens risikere at de engleske myndigheder kommer 5-6 aar efter et indkomstår og pådømmer een skattepligt for de 5 - 6  år baglæns. det er sgu lidt uhyggeligt dersom de danske myndigheder har overbevist een om at man efter deres (noget manglende) evner i forbindelse med vurdering af engelsk skattepligt, har taget fuld dansk skat, og at klage fristen er udløbet når de engelske myndigheder vil se deres penge.

Hvad gør man dersom ens danske skat er afhængig af en udenlandsk myndighed, og den udenlanske myndighed ændrer ens status længe efter at de danske myndigheder har lukket bøgerne ? Er genoptagelse af sager ikke en mulighed ? Heller ikke hvis der er stor sandsynlighed for at Skat DK uretsmæssigt har tilegnet sig skattemidler de efter den udenlandske myndigheders ikke var berettiget til ??

Jeg vil vøre endog særdeles taknemlig for et konstruktivt svar på overstående. Skulle der være en skatterevisor der syntes dette er en lækkerbidsken skal han eller hun være velkommen til at sætte sig i kontakt. med mig.

Med venlig hilsen

Den udplyndrede... 

.  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Glem snakken om harmonisering af skattereglerne. Det er reguleret i dobbeltbeskatningsaftalerne og har Danmark beskatningsretten som Skat hævder betyder det blot at du skal have lempelse i England for den betalte skat der. Det bliver du formentlig ikke lykkelig over.

Det afgørende her er om du fortsat kan siges at have bolig i Danmark eller er skattepligtig via ophold. Det kan du godt have selvom du også har bolig og er Redisent beskattet i England. Så er du såkaldt dobbeltdomicileret og så skal det ene land vige. Du vil her blive skattepligtig i det land som du er tættest knyttet til som følge af familieforhold, økonomiske interesser (centrum for livsinteresser).  

Det vil være muligt at søge genoptagelse af skatteansættelserne for 2004 og fremefter. 2003 kan genoptages når der foreligger særlige omstændigheder. Hvis der er tale om ændring af udefrakommende forhold, eksempelvis ændringer i de engelske skatteforhold har man dog umiddelbart en god sag, hvis der ellers er noget at genoptage på dansk side. 

Det var noget jeg godt kunne kigge på 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)