Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den forunderlige finansielle verden vi lever i...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 24. Jan 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Kan det virkelig være rigtigt, at det er komplet umuligt at få lov til at skabe en driftig forretning i Danmark?

Tilbage i august startede jeg min lille virksomhed. Havde allerede kundeaftaler, som betød jeg inden opstart ikke var nervøs for fremtiden. Kastede mig egentlig blot ud i tingene. Bevares, de første par måneder var lidt sløve, men en stor del af grunden var jo også mig selv. Ville gerne tage det med ro, og lade tingene finde sin plads, og så tage flere og flere ordre ind, jo mere styr på tingene jeg fik. Min største kunde skulle så også lige bruge lidt tid, inden de var klar til at aflevere ordrer til mig.

Slut september begyndte min største kunde så at sende ordre i min retning. Det startede stille og roligt, men siden er der godt nok kommet fart over feltet. Indtil midt november var vi 3 leverandører hos denne kunde, men siden da har jeg overtaget alt arbejdet, så jeg har egentlig nok at lave. Fremtiden ser også lys ud, hvad angår arbejdsmængden, og den medfølgende omsætning. Den forventede ordretilgang fra blot én af mine kunder, forventes fordoblet i 2017. Ja faktisk fik jeg i fredags fortalt, at de allerede nu ligger 30% højere end de forventede - så tror da fanden jeg har haft nok at se til.

Omsætningen kan jeg ikke klage over. Den er voksende måned for måned - og jeg har jo levet 100% af virksomheden fra dag 1.

Men hvad er problemet så? Jo, det er jo fint at have masser af arbejde, hvis man altså har kapacitet til at få tingene lavet. Som det er lige nu, kan jeg ikke tage mere arbejde ind, alligevel ved jeg, at jeg skal op og lave næsten det dobbelte. Det er ikke timerne, eller medarbejdere jeg mangler, men lokaler. Lokalet jeg benytter i dag, var tænkt som midlertidig, indtil forretningen kom i omdrejninger. Omdrejningerne kom så bare før, jeg havde optjent kapital til at kunne flytte i egnede lokaler. Min virksomhed har klaret sig for godt.

P.t. er situationen, at jeg lever fra dag til dag. Udlejer af de nuværende lokaler, skal selv bruge pladsen, så jeg forventer hele tiden, at jeg bliver smidt på porten. Ja faktisk forventer jeg at måtte lukke virksomheden snart grundet dette problem.

Jeg har fundet de perfekte lokaler, som gør at jeg uden at ansætte folk, eller foretage nævneværdige investeringer, kan varetage både den kendte og ukendte ordretilgang langt ud i fremtiden. Ejendommen er til salg for sølle 1,6 million (Midtsjælland), og desværre er sælger ikke interesseret i at udleje den.

Har talt med 17 forskellige banker de sidste 14 dage, og alle siger det samme. De er imponeret over hvor godt det går, og hvad fremtiden byder. Der er ingen gæld, ingen ubetalte leverandør regninger, og ingen kredit i min virksomhed. Jeg startede op uden den store formue, alligevel har jeg siden august præsteret at kunne trække egen løn, betale faste udgifter, samt betale mere end 100k i udgifter forbundet med etableringen. Hvor mange nyetablerede virksomheder kan sige det samme?? På trods af dette er det fuldstændig umuligt at finde en bank, eller investor som er villige til at være behjælpelig. Da jeg endnu ikke kan fremvise regnskaber, er der ikke noget at komme efter. De vil dog gerne hjælpe om et år.

Havde jeg blot 4-5 måneder endnu, havde jeg stået med kapital nok til at kunne smide den nødvendige udbetaling, men den tid har jeg desværre ikke. Hvis jeg er heldig, har jeg en måned. Var der andre lokaler jeg kunne flytte i, var det jo super, men det er der ikke. Har ledt i 6 måneder uden held... Så hvad gør man??

Kan det virkelig passe, at det finansielle marked i Danmark er så idiotisk og indspist, at det er komplet umuligt at skabe en driftig virksomhed? Kan det virkelig være rigtigt at man skal lukke en virksomhed som giver overskud, fordi den ikke kan finde kapital til at foretage den nødvendige udvidelse?

Får jeg fingrene i ejendommen vil min omsætning alene med den nuværende ordremængde vokse med 40k om måneden, vel og mærke uden yderligere omkostninger end selve ejendommen, som jo ikke ligefrem burde koste 40k om måneden. Køber jeg ejendommen, sidder jeg ligefrem billigere om måneden, end jeg gør p.t. Det er derfor direkte dumt IKKE at foretage den investering. Men kan man få en bank med på den? Nej, åbenbart ikke...ikke engang når man nævner vækstkaution fra vækstfonden.

Hvad fanden skal man gøre?????

Gode råd søges - Eller skulle der sidde én derude, som er interesseret i at tjene en skilling, ved at købe en ejendom, leje den ud til mig i en periode, og så sælge den til mig begefter, så skriv da endelig til mig. :-D 

Michael

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dit problem er jo, at du ikke kan fremvise et regnskab. Desuden, kan du vel lave regnskab for de måneder du har været i gang?

At snakke med 17 banker på 14 dage virker ligeledes... useriøst. Hvad har du haft med til rådgiverne? At ingen kan hjælpe ud fra dine indtægter virker lidt mystisk, da jeg går ud fra du har en stor likviditet. (Lyder det på din tale, men så alligevel, du har jo først udbetaling til et hus om 4-5 måneder, hvilket modsiger lidt hvor godt det går, uden at være provokerrende)

Prøv crowdfunding. Her er folk ofte mere risikovillige. Jeg ville tage kontakt til Lendino.dk eller Flexfunding.dk, som hurtigt kan få dig kørende. 

Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 04:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøve
Udenombanken.dk

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 04:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor lejer du ikke bare noget, indtil du har råd til at købe?

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Jan 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas:

Dit problem er jo, at du ikke kan fremvise et regnskab. Desuden, kan du vel lave regnskab for de måneder du har været i gang?

At snakke med 17 banker på 14 dage virker ligeledes... useriøst. Hvad har du haft med til rådgiverne? At ingen kan hjælpe ud fra dine indtægter virker lidt mystisk, da jeg går ud fra du har en stor likviditet. (Lyder det på din tale, men så alligevel, du har jo først udbetaling til et hus om 4-5 måneder, hvilket modsiger lidt hvor godt det går, uden at være provokerrende)

Prøv crowdfunding. Her er folk ofte mere risikovillige. Jeg ville tage kontakt til Lendino.dk eller Flexfunding.dk, som hurtigt kan få dig kørende. 

Hej Andreas,

Ja netop, mit problem er at der ikke kan fremvises et regnskab for et helt år. Selvfølgelig kan jeg blot vise hvordan det har set ud indtil nu, men det er jo ikke det samme som at skulle fremvise årsregnskaber.

Du synes det virker useriøst, at jeg har talt med 17 banker på 14 dage. Hmmm....okay. Men nu siger jeg jo ikke, at jeg har sat i møde med 17 banker. Af de 17 er der kun 2, som har spurgt ind til mine tal. Resten har afvist mig allerede fra start, da jeg ikke har et årsregnskab at fremvise. Så måske man ligefrem kunne spørge, om det er seriøst arbejde fra bankernes side? De er overhovedet ikke interesseret i at høre nærmere, og det er jo også netop dét jeg spørger om - Kan det virkelig være rigtigt, at den finansielle verden i Danmark er så umulig at nå ind til??

Stor likviditet - Nej, for hvis nu du læser min tekst, vil du måske opdage, at alt den likviditet jeg kunne havde opsparet, er gået til at høvle etableringsomkostningerne væk. Startede jo nærmest med nul, og siden da har jeg kunne bygge en forretning op, som stadig har kunne betale de faste udgifter, min løn OG etableringsomkostninger på mere end 100K. Nu står jeg så uden gæld, og regninger der skal betales, så først nu begynder jeg at kunne opbygge likvditeten. Men er det egentlig ikke også ganske fint?? Det er da ikke tit, at en ny virksomhed starter op med overskud i sit første leveår - som jeg jo ender ud med. Om det modsiger min fortælling om hvor godt det går - Hmmm, synes faktisk nærmere det understøtter historien, men sådan er vi vel så forskellige. ;-) 

Tilmeldt 24. Jan 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:

Hvorfor lejer du ikke bare noget, indtil du har råd til at købe?

Hej Thomas,

Fordi det ikke er så nemt at finde noget til leje, som er egnet til mit brug. Har ledt i 6 måneder, men der er ikke noget i "mit" område, og desværre kan jeg ikke rykke til andre områder grundet kundernes placering.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lad nu være med at give bankerne skylden, det er private virksomheder som vælger selv hvem de vil lave forretning med, ligesom du også selv vælger at lave forretning med. Måske skal du overveje om du har lavet en drift budget, likviditets budget osv. Jeg ville da heller ikke låne 1,5 mill ud til en person som bare lige har fået lidt tur i hjulene.

Så i stedet for begrænsninger, så kig i stedet for hvad du kan gøre, f.eks. kan du ikke blive i nuværende lokaler og tjene en røvfuld penge de næste 6 måneder og så kigge på lokaler. NU ved jeg ikke hvor du bor og hvad du laver, men det virker underligt at der ikke findes andre lejemål end lige det ene som passer til din virksomhed.

Du skriver heller ikke hvad du laver, det kan også have en påvirkning af bankernes vurdering. Har du snakket din nuværende bank (der hvor du har dine private ting)?

Og hvis der ikke skal mere til at lukke din forretning end at du ikke kan finde egnet lokaler, og du endda er parat til at lukke den, så er den da helt galt. Så find dog en midlertidig løsning i stedet for at give op - om det så betyder at du har måske 1 time i transport, ja så må du gøre det.

Nu er jeg overhovedet ikke på bankernes side, og jeg synes de er underlige, så tro ikke at jeg ikke kan forstå dig, men det nytter bare ikke at sidde og hænge med hovedet - kom dog op af stolen, find muligheder og ingen har sagt at det skal være nemt at drive virksomhed. Og hvis det lykkedes dig en dag at finde de rigtige lokaler, så kommer der nye problemer - det kan du ligeså godt vende dig til.

Held og lykke med projektet

Tilmeldt 24. Jan 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Marwe:

Lad nu være med at give bankerne skylden, det er private virksomheder som vælger selv hvem de vil lave forretning med, ligesom du også selv vælger at lave forretning med. Måske skal du overveje om du har lavet en drift budget, likviditets budget osv. Jeg ville da heller ikke låne 1,5 mill ud til en person som bare lige har fået lidt tur i hjulene.

Så i stedet for begrænsninger, så kig i stedet for hvad du kan gøre, f.eks. kan du ikke blive i nuværende lokaler og tjene en røvfuld penge de næste 6 måneder og så kigge på lokaler. NU ved jeg ikke hvor du bor og hvad du laver, men det virker underligt at der ikke findes andre lejemål end lige det ene som passer til din virksomhed.

Du skriver heller ikke hvad du laver, det kan også have en påvirkning af bankernes vurdering. Har du snakket din nuværende bank (der hvor du har dine private ting)?

Og hvis der ikke skal mere til at lukke din forretning end at du ikke kan finde egnet lokaler, og du endda er parat til at lukke den, så er den da helt galt. Så find dog en midlertidig løsning i stedet for at give op - om det så betyder at du har måske 1 time i transport, ja så må du gøre det.

Nu er jeg overhovedet ikke på bankernes side, og jeg synes de er underlige, så tro ikke at jeg ikke kan forstå dig, men det nytter bare ikke at sidde og hænge med hovedet - kom dog op af stolen, find muligheder og ingen har sagt at det skal være nemt at drive virksomhed. Og hvis det lykkedes dig en dag at finde de rigtige lokaler, så kommer der nye problemer - det kan du ligeså godt vende dig til.

Held og lykke med projektet

Enig, giver skam heller ikke bankerne skylden som sådan, skriver heller ikke dette indlæg, for at få ynk, eller løsninger. Skriver blot for at rejse spørgsmålet...og komme med mine tanker på de problemer en iværksætter tit møder i dag. ;-)

Men så alligevel - Ja, bankerne har skyld i meget, når det kommer til manglende vækst i Danmark. Ja, det er private virksomheder, de vælger selv hvem de vil lave forretning med, lige som alle os andre. Men forstår slet ikke man kan drive forretning, når man ikke engang gider undersøge, om der er en mulig forretning foran sig??? I det mindste bør man da undersøge tallene, men det vil de jo ikke engang.

Men så for lige at svare på dine tanker....
Selvfølgelig ved bankerne hvad jeg laver, selvfølgelig ser de budgetter - hvis de altså overhovedet gider at se dem (som 15 af de 17 så ikke engang har ønsket).

Skal der ikke mere til for at lukke min forretning? Øhhh, nu er det jo ikke os alle, som kan drive forretning ihjemmefra, eller blot fra en computer. Nogle af os har faktisk et behov for lidt mere. I mit tilfælde er lokalet et kæmpe behov. Hvis man ikke har et sted at lave sine ting, at udføre sit job, har du jo ingen grundlag for at drive sin forretning. Så ja, har jeg ikke lokaler, kan jeg jo lige så godt lade være med at have forretning. Og nej, det er ikke muligt at blive i nuværende lokaler, da jeg faktisk allerede skulle havde været ude i december. Udlejer står selv og skal bruge pladsen, så jeg er der kun endnu, fordi udlejer er flink. Men der er jo grænser for hvor meget man kan trække på andres velvilje.

Så find dog en midlertidig løsning, 1 time i transport, ja så må du gøre det, skriver du. Hmmm, jo tak. I dag har jeg så allerede en midlertidig løsning, hvor jeg bruger 4½ time om dagen på transport, så hilser da en anden løsning velkommen, hvor jeg "kun" skal bruge 1 time. ;-) Hehe... Forstå mig ret. Placeringen af min virksomhed, er IKKE lagt ud fra egne ønsker eller krav. Det er kundernes krav, som gør jeg er hvor jeg er. Flytter jeg til et andet sted, jamen så er der ingen kunder - eller med andre ord, så er alt forfra.

Nu må du så heller ikke tro, jeg sidder og hænger med hovedet, og bare lader tingene ske. Hold da op - du kan tro jeg er oppe af stolen, og arbejder kraftigt på flere løsninger. Tingene skal sku da nok lykkedes, men som overskriften på indlæget siger, finder jeg bare den finansielle verden vi lever i meget forunderlig. ;-) 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu skal vi tale lidt om din lejeaftale og købemulighed.

Udlejer kan ikke bare smide dig ud fordi han ønsker at sælge sin ejendom.  Hvad har du af opsigelsesvarsel i kontrakten, det var rart at vide.

Jeg ved ikke hvor mange m2 ejendommen omfatter, men deraf afhænger prisen. Jeg kender heller ikke den leje du betaler for et antal m2. 

Der var jo evt. den mulighed, at en investor fik øje på ejendommen og købte den med investering for øje, med dig som lejer.

Jeg kan heller ikke se om der er andre lejere i ejendommen end dig.

Måske skulle du prøve at tale lidt med udlejer og præparere ham til at der i salgsaftalen med en ny køber, stod at du havde for eks. 6 måneders opsigelse.

Det er bestemt ikke bare lige nemt at sælge en erhvervsejendom (andet end lige til dig), så det kan godt forventes at der måske går mange måneder inden salget finder sted.

Nu er det jo ikke sådan, at alle kr. 1.600.000 skal betales kontant.

Normalt kan man låne ca. 60% af den værdi som bliver fastsat af en ejendomsmægler udpeget af Kreditforeningen. Så skal du selv skaffe udbetalingen og have financieret differencen mellem udbetalingen og lån i kreditforening. Ca. 1.400.000 koster mellem 90.000 og kr. 110.000 om året i ydelse, hvor der er fradrag i skatten for renter.

Det skal du sammenholde med det du betaler nu i husleje, kan det svare sig for dig at købe.

Nu hvor du ved at udlejer har ejendommen til salg vil jeg foreslå dig en helt anden løsning som du kan prøve at tænke over.

Du retter henvendelse til udlejer og siger til ham, at du meget gerne vil købe ejendommen, men at du de første 5 - 8 måneder mangler likviditet til udbetalingen, og at du måske heller ikke lige nu kan blive godkendt til optagelse af lån på grund af manglende regnskab, men at du gerne vil indgå på en købepligt som skal gælde i for eks. 2 - 3 år.

For det første får sælger det beløb du har betalt i depositum og forudbetalt leje ind som á conto udbetaling og endvidere indbetaler du i løbet af de 2 - 3 år et beløb som i alt udgør kr. 150000 - 200000 inkl. depositum og forudbetalt leje.

Når den samlede udbetaling er erlagt, søges og etableres størst muligt kreditforeningslån og udstedes et 15 årigt pantebrev til sælger til sædvanlig rente på for eks. 7% p,a,

Samtidig kan du evt. foreslå at huslejen, indtil endeligt køb, fastsættes til et beløb som svarer til den ydelse som fremkommer jfr. ovenfor.

Det er normalt sådan at man skal krybe inden man kan gå. Med det mener jeg, at du uden regnskab, uden likvider til udbetaling er meget tidligt ude for at købe og nok burde vente til især de 2 forhold er på plads og før du har konstateret at succesen fortsætter.

Måske er du stået af i forståelse af mit forslag, men du er velkommen til at sende mig et PB hvis du skal have yderligere forklaring og hjælp til den sidste fremgangsmåde, som jeg flere gange har fået igennem i årenes løb.

Hilsen

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)