jeg har læst mig frem til at der (udover kørselsgodtgørelse) er momsfradrag på drift af privat bil i firma. Mit spørgsmål går så på om det kun gælder for Personligt eget virksomheder eller om det også gælder IVS? Jeg har prøvet at google mig frem til det, men har ikke kunnet finde/evnet at finde et entydigt svar nogle steder.
Der er ikke noget fradrag ud over kørselsfradrag ved omhyggelig ført kørebog - for en alm privat hvidpladebil. Der er ikke engang momsfradrag for en sådan hvis den er ejet i et selskab
Det som du kan have læst er vedr. papegøjepladebiler købt privat med moms, for her kan man ud over kørselsgodtgørelse (i selskab kun ved regulær løn - i personlig virksomhed som fradrag) tage fradrag for drifts moms
Jeg har en gulplade varebil (gul fordi den er fra før 2 havldel af 1998) som er privat købt/ejet, det er vel det samme som en papegøjeplade...
i så fald.. ( forudsat jeg trækker løn ud) kan jeg fradrage momsen fra driften. Skal det så angives på min selvangivelsen eller hvordan "registereres" dette fradrag?
Jeg kan ikke nok om biler og gule plader før 1998 - jeg kan kun beskrive reglerne for afgift mm (privatbenyttelsersafgift) efter 2007 - så du må vente på andre hvad det angår.
HVIS den falder under reglerne som beskrevet i mit link så tager du udgiften som købsmoms på linje med anden købsmoms
papegøjeplader er sådan set bare guldplader der er registreret efter 2 halvdel 1998. Det er det skifte på "udseende" af pladerne man lavede ved den periode.
Ligeledes er afgiftregler sådan at for gamle biller før 2 halvdel 1998 = 0 kr, da det jo er så gamle biler at skat ikke anser nogen "misundelsesafgift" ift hvidplader, dernæst for mellem 1998 - 2007 hvor det er mindre end for efter 2007 jf bilens afskrivningsværdi.
Hvad det så betyder ift "fradrag af moms for drift" i firmaregi og din artikel , ved jeg så ik?