Hej, Jeg synes ikke at jeg har kunnet finde et entydigt svar - måske fordi det ikke findes. Jeg arbejder freelance med diverse IT serviceydelser. Min virksomhedsform er PMV I den forbindelse sker det, at jeg leverer en ydelse, som også kræver indkøb af fysiske varer. Det kan fx. være hvis jeg sælger opsætning af netværk, så kan der være behov for indkøb af netværksudstyr. Hvis vi forestiller os, at jeg sælger denne ydelse til et momsregistreret selskab. Jeg ved, at de ikke ville kunne trække moms fra på mine timer, men ville jeg kunne sælge dem varer, som de så kan fratrække momsen? Mit bedste bud er, at jeg ville skulle anføre værdi af varen inkl. moms på min faktura, og så ellers vedlægge den oprindelige faktura/kvittering på varen, så det reelt fungerer som et udlæg. Modtageren vil så kunne indføre billaget i deres regnskab, og på den måde trække momsen fra. Umiddelbart, som jeg lige ser det, vil jeg så ikke være i stand til at have fortjeneste på varen, medmindre der tilføres tid for indkøb/leveringen Er det mon muligt, eller skal jeg lade kunden indkøbe varerne med henvisning fra mig? |
Torben Stallknecht:Jeg ved, at de ikke ville kunne trække moms fra på mine timer, men ville jeg kunne sælge dem varer, som de så kan fratrække momsen?
Mit bedste bud er, at jeg ville skulle anføre værdi af varen inkl. moms på min faktura, og så ellers vedlægge den oprindelige faktura/kvittering på varen, så det reelt fungerer som et udlæg. Modtageren vil så kunne indføre billaget i deres regnskab, og på den måde trække momsen fra.
Dine kunder kan ikke trække moms fra på en faktura med mindre du opkræver momsen, hvilket naturligvis er lidt svært som PMV.
Du kan i princippet godt køre det som et udlæg, du skal dog sørge for at varerne indkøbes med din kundes navn på fakturaen. Og som du selv er inde på, så fungerer det efter princippet krone for krone, da du køber varen på vegne af din kunde.
Torben Stallknecht:Er det mon muligt, eller skal jeg lade kunden indkøbe varerne med henvisning fra mig?
Ja, det er helt klart muligt.
Og hvis du alligevel ikke har intention om at tjene på de fysiske varer, så kan du jo lige så godt lade dine kunder få momsfradraget!
Det er dog vigtigt at den fysiske vare bliver i virksomheden som køber den og det ikke er noget du tager med hjem når opgaven er udført, det ville i så fald ikke give dit kunde ret til fradrag på købsmomsen.