Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Airbnb - moms, B-skat og 60+ dage

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har taget en beslutning om at give min egen virksomhed et skud. Jeg beholder en deltidsstilling på mit arbejde, og vil supplere op med Airbnb-udlejning, for at holde min indtægt på et fornuftigt niveau. Jeg har i 2016 kunne nøjes med at betale personlig skat af Airbnb-indtægterne, men kombineret med en mere aktiv virksomhed kommer indtægten hurtigt over de 50.000kr, hvor jeg kan forstå at man så skal til at betale moms, selvom det går som en "personlig indtægt".

Min plan er at lade det hele ske i momsnummeret med det samme - for lethedens skyld. Jeg har allerede tilføjet "Hotel" som bi-branche til hvad der ellers er en IT-virksomhed.

Er der noget man bør vide om denne konstruktion?

1) Lad os sige man udlejer værelse til 300kr/dag. Heraf betales 60kr i moms, og yderligere trækprocenten i skat. Resten vil stå på firmakontoen, og kan så overføres til mig selv som "løn". Er dette korrekt forstået?

2) Nu har der været meget snak om at man fx ikke må udleje mere end 60 dage privat i København. Hvad er kravene for "officielt" at drive hotel-virksomhed? Eller hvad er den korrekte fremgå for lovligt at udleje over 60 dage om året? Jeg er naturligvis fuldt indstillet på at betale moms, skat, mv.

3) Er der i det hele taget noget man bør vide ift til at lovgivning, skat, moms, mv. ifht. til at drive Airbnb-virksomhed gennem sit CVR-nummer? Noget ift til bogføring, mv.? På forhånd mange tak!

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 20:07

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 19:43

Hej Thomas

Tusind tak for svar! Men gældre det også hvis indtægten overstiger 50.000kr/året? Synes at have hørt på et tidspunkt, at når man tjener 50.000+, så er man tvunget til at momsregistrere (og betale moms)

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 21:08

Ja, udlejning til beboelse er momsfritaget

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:39

Thomas, hvad så når der er tale om korttidsudlejning af værelser?😐

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16

Jeg vil mene man er momspligtig af korttidsudlejning og dermed af AirBnB som er korttids i den grad - efter samme momsregler som alle andre - de 50.000 kr omsætningsgrænse.

For gebyrets vedkommende opkræves moms af AirBnB selv mens jeg ville gå ud fra, at man som momsregistreret bliver noteret som det som udlejer i airBnB hvorefter de også viser moms på regning til kunden. 

Jeg ved min søn bruger airBnB ind imellem, og der vil evt moms fremgå

Mon ikke airBnB kan svare -  Korttidsudlejning og moms: https://www.tax.dk/jv/da/D_A_5_8_9.htm 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)