Hej alle Jeg har taget en beslutning om at give min egen virksomhed et skud. Jeg beholder en deltidsstilling på mit arbejde, og vil supplere op med Airbnb-udlejning, for at holde min indtægt på et fornuftigt niveau. Jeg har i 2016 kunne nøjes med at betale personlig skat af Airbnb-indtægterne, men kombineret med en mere aktiv virksomhed kommer indtægten hurtigt over de 50.000kr, hvor jeg kan forstå at man så skal til at betale moms, selvom det går som en "personlig indtægt". Min plan er at lade det hele ske i momsnummeret med det samme - for lethedens skyld. Jeg har allerede tilføjet "Hotel" som bi-branche til hvad der ellers er en IT-virksomhed. Er der noget man bør vide om denne konstruktion? 1) Lad os sige man udlejer værelse til 300kr/dag. Heraf betales 60kr i moms, og yderligere trækprocenten i skat. Resten vil stå på firmakontoen, og kan så overføres til mig selv som "løn". Er dette korrekt forstået? 2) Nu har der været meget snak om at man fx ikke må udleje mere end 60 dage privat i København. Hvad er kravene for "officielt" at drive hotel-virksomhed? Eller hvad er den korrekte fremgå for lovligt at udleje over 60 dage om året? Jeg er naturligvis fuldt indstillet på at betale moms, skat, mv. 3) Er der i det hele taget noget man bør vide ift til at lovgivning, skat, moms, mv. ifht. til at drive Airbnb-virksomhed gennem sit CVR-nummer? Noget ift til bogføring, mv.? På forhånd mange tak! |
https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1615284
Du er slet ikke ud i noget med moms når det er din private bolig du udlejer. Det skal ikke køres gennem din virksomhed.