Hej Min makker og mig som er Danskere, har et Norsk AS selvskab i Oslo. Moms skal indberettes hver anden måned i Norge, samme princip med 25 % for det meste men 15% for mad og drikke og samt nogle småting er 10% på. Men da vi ikke bor i Norge men pendel og bor på hotel så betaler vores virksomhed for alt hvad vi spiser/ drikker, transport, hotel mm.Problemet er at jeg skal printe vores kontoudtog og finde hver og en kvittering for alt hvad der er købt, (som alle andre.) Ligge dem i rækkefølge, skrive dato, pris og hvad det er og scanne med mobilen til et regnskabs program vores "regnskabsføre" så derefter bruger en del tid og penge på hver 2. måned også. Jeg syntes simpelthen det er så bøvlet og jeg er så træt af det hver gang. Er det muligt og have et andet hævekort til sådan og ligge pengene ud hver måned også afregne med et total beløb eller sådan?? Der må også være andre der sidder med det samme trælse job. Ved godt jeg bare kunne give alle kvitteringer til bogholderen/ regnskabsføreren i en bærepose, men med de priser de kører med i Norge er det ikke aktuelt.. Det drejer sig vel om 60-90 bilag hver måned lige pt. Feks. hvis vi køber noget for 100 Nok, så vil det koste os ca 50 Nok for det bilag ekstra og blive bogført, har vi regnet ud. Samt mit "bøvl" oveni. På forhånd tak. Det giver en en del kvitteringer |
For momsen skal I have et bilag for at alt hvert køb. OM I feks har fuldt momsfradrag for ex mad osv ved jeg ikke. I DK har man det ikke
I kan gå slå bilag sammen, men der skal være enkeltstående bilag der viser moms osv for hver transaktion¨vh john