Hej Vi er to mand i et lille I/S, men da jeg har mistet mit arbejde, som er min hovedindtægtskilde, bliver jeg nødt til at træde ud af firmaet, for ellers vil a-kasse ikke godkende min dagpenge ret. Derfor bliver vi nok nødt til at lukke firmaet. I den tid firmaet har eksisteret, lidt over 2 år, har vi investeret i fotoudstyr o.l. for omkring 40.000 incl. moms, som vi har straksafskrevet. Når jeg læser om ophør af firma bliver jeg i den forbindelse noget forvirret - på flere sider står der, at hvis man vælger at beholde udstyret selv, skal man købe det ud af firmaet og lave et avanceregnskab. Men hvis jeg læser på skat.dk, står der blot dette: "Du beholder selv ting fra virksomhedenBeholder du ting fra virksomheden, skal du tilbagebetale for meget fratrukket moms. Denne moms afskrives over fem år med 20 procent om året." Hvis jeg sælger det fra firmaet til markedspris til mig selv, skal jeg nok af med ca. 25.000 for det. Er der én af ovenstånde modeller, som jeg skal rette mig efter. Og kan nogen sige mig, hvad den økonomiske konsekvens bliver af det? Mvh Peter En fattig arbejdsløs |
Begge
I skal sælge tingene - enten til andre eller til jer selv
Så er prisen for aktivet = markedspris (er det fra samme år ville jeg udgå fra noget nær købspris da det ellers kunne være skatteunddragelse - men ellers - markedspris
Momsen derimod er ALTID så 100% fuld moms anskaffelsesåret og så 20% ned hvert år til den efter år 6 er 0 %
I skal opgive tallene i selvangivelsen ved lukningen, og fotoudstyr som jo sagtens kunne være til privat glæde, skal I være omhyggelige med at dokumentere markedsværdi på (som alt andet) og nok ikke skrive noget ned på hvis I princippet helt nyt
Ellers kunne alle jo stifte personlig virksomhed - købe fotoudstyr for dele under straksafskringving - lad os sige ialt de 40.000 kr - og lukke 2 mdr efter - betale fuld moms godt nok, men sætte værdien til halv - for "udstyr falder jo når det forlader forretningen) og dermed trække halvdelen fra i personlig skat - så omhyggelg med dokumentation (eller sælg til ren tredie part som så ikke er nær ven/far)
vh John H