Kan du på nogen måde, kort fortalt, uddybe en smule. Eks. om det kun har betydning såfremt man i forvejen betaler topskat, eller hvornår det er afgørende at vælge den ene fremfor den anden.
Det vil alt andet lige være en fordel, at bruge virk. ordning, idet fradragene får højere værdi, og der
kun skal betales 25% skat foreløbigt.
Hej igen,
Tak for uddybning. Hvorfor er det at fradragene får højere værdi på denne måde? Er det fordi det således kan fratrækkes i topskatten, og ikke udelukkende i bund- og mellemskatten?
Det er fordi rentefradraget har en højere værdi skattemæssigt, når det bliver fradraget den personlige indkomst.
Det er så lige det jeg ikke helt forstår hvordan det i den ene model får en højere værdi end i den anden, men det fører jo nok for vidt at skulle uddybe dette. Jeg har jo bemærket at VO ikke ligefrem er den mest tilgængelige model.
Det vil alt andet lige være en fordel, at bruge virk. ordning, idet fradragene får højere værdi, og der
kun skal betales 25% skat foreløbigt.
Der er jeg ikke helt enig. Taler vi om en fast ejendom, herunder særligt fast ejendom, som ikke er belånt fuldt ud vil det faktisk være en fordel at anvende kapitalafkastordningen. Dette skyldes at det beregnede kapitalafkast i kapitalafkastordningen beregnes på grundlag af aktiverne i virksomheden uden hensyntagen til gæld. Dvs. ham der ikke har nogle særlige renteudgifter i virksomhedpare en men har renteudgifter privat kan på denne måde få konverteret en del af sine private renteudgifter til fradrag i den personlige indkomst. Men det er rigtigt at man mister muligheden for at opspare overskud til foreløbigt 25% skat. Når vi ser bort fra store udlejningsejendomme er det dog de færreste udlejningsejendomme hvor der er overskud efter renter, herunder efter fradrag af det beregnede kapitalafkast.
Faktisk MEGET ofte. Der er rigtig mange personer som udover deres private beboelsesejendom har en udlejningsejendom. Lad mig bare nævne forældrelejlighederne. Ofte har de dog en personlig virksomhed ved siden af og så er de næsten tvunget til at bruge virksomhedsordningen (da det er enten eller). Lønmodtageren med forældrelejligheden vil dog med fordel kunne bruge kapitalafkastordningen hvorved man også er tættere på en løsning hvor man ikke behøver en revisor. Måske ser du dem derfor ikke så tit (og mange som med fordel kunne bruge kapitalafkastordningen bruger den derved ikke på grund af mangl.kendskab).