Jeg ringer altid ved manglende betaling, da folk som regel reagere lidt hurtigere med betalingen, hvis man har personlig kontakt..
Det er lidt mere pinligt ikke at betale, når man har talt med den person, man skylder penge - og så får vi også afklaret, om de fx har mistet fakturaen eller hvad det skyldes.
Jeg er altid høflig og siger noget i stil med, "jeg kan se, at der ikke er overført nogle penge, så jeg skulle bare lige sikre mig, at du har fået fakturaen og at alt er som det skal være". Hvis jeg ikke kan få fat i nogen i telefonen, sender jeg et kontoudtog og highlighter det skyldige beløb eller ringer igen.
Er der ingen reaktion på det, sender jeg rykker nr. 1 og 2.
Nogle gange også nr. 3, hvis det er en kunde som ellers plejer at betale eller som jeg af en eller anden grund har tillid til nok skal betale. Vi lægger som regel ikke gebyr på 1. rykker, men det afhænger lidt af, hvordan vi vurderer sandsynligheden for, at de betaler.
Betaler de stadig ikke, tjekker vi, om de står i ribers.. er beløbet lavt og de er i ribers, gør vi ikke mere ved det, da sandsynligheden for at få pengene er for lille og det er os der ender med advokat regningen. Men ellers sender vi altid til vores advokat, som vi har en god aftale med, så det ikke koster ret meget, hvis de ikke betaler.
Så vi vurderer faktisk altid efter, hvor godt vi kender kunden, er det et stort eller lille firma, privatejet eller fx aps, plejer kunden at betale til tiden, er der en der tager telefonen eller altid telefonsvarer osv.
Vi ringer, når der er gået ca. en uge over tiden - Nogen synes jeg er lidt emsig, når jeg ringer så hurtigt, men hvis der er dårlige betalere imellem, er det om at få kontakt med dem så hurtigt som muligt. Jeg har også nogen gange kunder, som bliver sure over jeg ringer, men det er der så ikke noget at gøre ved!
De fleste reagerer ved at blive helt flove og undskylde og betale næsten før jeg har lagt røret på - Og ind imellem reagere folk ved at sige, at der kede af det, men har ingen penge før den 1. - det er også helt fint, hvis bare vi ved besked.
Mit bedste råd er, altid at skrive op hvornår du har rykket for penge, hvem du talte med og hvad de sagde..
Så kan du afslører dem i dårlige undskyldninger, fx hvis de siger at de ikke har modtaget faktura, kan du sige; jo, for den faxede jeg den og den dato, da vi talte sammen i tlf. - Så ved de, du ikke er til at løbe om hjørner med.