Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkergebyr ved erhvervshandel

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Ja, hvad må jeg opkræve i form af rykkergebyrer og renter ved forsinket betaling?

Har p.t. et system hvor jeg udsender påmindelse ved første overskridelse og derefter 1. 2. og 3. rykker.. Derefter inkasso. På fakturaen står der at der vil blive opkrævet morarente jvf. lovgivningen ved for sen betaling.

Men har lidt problemer med folk som først gider betale ved 1. eller 2. rykker, hvilket jeg er lidt træt af.

Kunne godt tænke mig at vide om jeg i følge loven kan tillade mig at skrive at der vil blive opkrævet rykkergebyr på 100,- ved 1. rykker (ikke ved påmindelsen) samt morarenten. Og så 100,- for hver yderligere rykker.? Det er jo generelt aftalefrihed på btb handel, men er det gyldigt når det står på fakturaen selvom der ikke er indgået en speciel aftale omkring det?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 17:39

Jeg er ikke ekspert på det felt, men her er hvad jeg gør (og som er bekræftet lovligt!):

Jeg sender først en påmindelse. Man er vel lidt rar :) Herefter 1. rykker (kr. 100,-) med varsel om inkasso. Herefter inkasso.

Der er nemlig ikke nogen regel om 3 rykkere før inkasso.

Min erfaring: Folk betaler allerede ved 1. rykker.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 18:19

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 18:21

pbtryk.dk:
Jeg sender først en påmindelse. Man er vel lidt rar :) Herefter 1. rykker (kr. 100,-) med varsel om inkasso. Herefter inkasso.

Man kan jo altid overdrage inddrivelse (eller hele gælden) til et andet firma, om dette firma så kalder sig fakturaservice eller inkassoservice, er vel ligegyldigt.
Mener dog der er regler for, hvor mange betalingspåmindelser/rykkere der skal til, før en skyldner kan registreres i RKI eller hives i fogedretten.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 19:16

Nicolai-> i så fald vejleder min advokat mig forkert. Han overtager sagsgangen som inkasso efter blot 1 rykker. Problemet, mange ofte møder, er at de ikke har fulgt en stringent rykkerprocedure, og muligvis glemmer den obligatoriske linje i skrivelsen: "Er fordringen ikke betalt inden 10 dage fra dato, overdrages sagen uden yderligere varsel til inkasso med yderligere omkostninger for dem."

Vh

Peter 

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 22:50

Tak for svarene - og linket er ganske behjælpeligt..

Men har ikke den store erfaring mht. inkasso.. Hvordan foregår det egentlig?

Når i siger man kan pålægge kunden at betale ens omkostninger referes der så til advokat salærer osv?

Hvad mener i er minimumsgrænsen for hvornår man rykker til inkasso.. I mit tilfælde skyldes der lige over 6.000, men det kommer forhåbentlig aldrig så langt som dertil.. Mere nysgerrighed hvis det skulle ske i fremtiden..

Gør i andre ting for at sikre mod dårlige betalere? Hoveddelen (95%) af mine kunder er private, så de betaler kontant via dankort. Men erhvervskunder får selvfølgelig kredit. Men en overraskende stor procentdel af dem har ret svært ved at overholde tidsfrister - og har planer om at udvide på btb området og har ikke lyst til at bruge halvdelen af min tid på at ringe rundt og være sur.. Har prøvet at kræve kontant betaling ved første ordre, men det bliver ikke modtaget godt - og giver vel heller ikke sikkerhed for at de betaler til tiden fremover på kreditten..

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 22:53

Hvad synes i forresten er bedst -- at vedlægge faktura ved varen i en zip pose uden på emballagen, eller sende seperat i rudekuvert? Tænker at rudekuverten msåke er sikrest, men på den anden måde har de til gengæld fakturaen når de modtager varen.? Er der et juridisk aspekt i hvordan fakturaen leveres?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:04

Lidt forskelligt svar til dine to seneste indlæg :)

1. Jeg kører inkasso UANSET BELØBET. Selvom jeg bliver frarådet at gøre det ved under 1500-2000, så gør jeg det alligevel for at sende det signal, at jeg faktisk mener, at mit arbejde er penge værd. På den måde sikrer jeg mig, at kunder ikke render rundt og spreder rygtet, "Bare køb for under 1500,- hos PB Tryk, så slipper I for at betale :)". Naturligvis giver jeg trofaste kunder mere respit.

2. Årsagen til "bundgrænsen" for inkassokørsel, er at du ikkekan lægge alle omkostninger over på kunden. Som udgangspunkt kan du lægge dit rykkergebyr, renter og hvad der måtte anses for "rimeligt" i inkassoomkostninger. Inkassoen starter langt før en fogedsag, og er dermed egentlig blot advokatens arbejde med indrivelse af gælden.

3. Lidt afhængig af, hvad jeg sender, så ryger fakturaen med i pakken. Men normalt sender jeg den særskilt eller som email for at sikre, at den får den opmærksomhed, den fortjener. Så længe fakturaen er leveret til kunden gennem alment anerkendt forsendelsesmetode (om du gør det personligt, pr. post, sender en ven, eller bruger en gyldig emailadresse), så har du ikke problemer, juridisk. Det er klart, at det ikke er nok at lægge fakturaen på et tilfældigt bord i virksomheden. Men det siger vel sig selv :)

Jeg håber, at det gav dig de var, du var ude efter. Jeg understreger igen, at min procedure er baseret på råd fra en advokat - og at jeg altså ikke selv er fagteknisk uddannet til at besvare dine spørgsmål, omend jeg bruger meget tid på at sætte mig ind i juraen.

Vh

Peter 

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 23:42

Super - mange tak for dine forklaringer og råd..

Sidder og er ved at rette lidt i teksterne så det hele er som det skal være fremover, og faldt lige over noget.. Sælger gennem en hjemmeside, og lige nu står der hjemmesidens identitet på fakturaen.. Dvs logoet på fakturaen er hjemmesidens logo, og firmanavnet er hjemmesidens navn. (uden www selvfølgelig). Men det firma som ligger bag hjemmesiden og det cvr. nr. der står på fakturaen hedder jo noget andet? Det er vel de cvr registrerede firmaoplysninger der skal stå?

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 17:30

pbtryk.dk:
2. Årsagen til "bundgrænsen" for inkassokørsel, er at du ikkekan lægge alle omkostninger over på kunden. Som udgangspunkt kan du lægge dit rykkergebyr, renter og hvad der måtte anses for "rimeligt" i inkassoomkostninger. Inkassoen starter langt før en fogedsag, og er dermed egentlig blot advokatens arbejde med indrivelse af gælden.

Jeg har læst og hørt flere steder fra, at hvis man ender i en retsag, skal man ikke regne med at få dækket mere end 25% af sine egne omkostninger til advokat.

Hvis det er en ren inkassosag, altså hvor kunden ikke gør indsigelse (klager over at du ikke har leveret, ikke har leveret korrekt etc) så kører mange inkassobureauer med en flat rate pris for at sende de nødvendige papirer til skyldner samt håndtere indgåelse af aftaler og opfølgning på dem.
Hvis skyldner modsat gør indsigelser, så kan et inkassobureau ikke tage sig af det, der skal du en tur i (foged)retten og her kan en advokat være en meget god, omend dyr, idé. Dog er der netop kommet nye regler på dette område, og ved mindre sager (mener det er under 50K) der kan du gå i retten uden advokat. Her er det så retspersonalet der skal "vejlede" dig og din modstander og det går vist kun hvis sagen er relativ simpel, ellers kan dommeren henvise til at sagen overføres til den "rigtige" retsgang.

pbtryk.dk:
3. Lidt afhængig af, hvad jeg sender, så ryger fakturaen med i pakken.

Sidst du leverede til mig, så jeg da godt at mine kort var pakket ind i papir med tekst på, men det lignede for mig bare en følgeseddel (selv om der sikkert stod faktura med store bogstaver) så jeg tog det for at være noget jeg ikke behøvede for at tage direkte videre på messe og smed sedlen i nærmeste skraldespand :-)
Det var faktisk først da du skrev til mig, at det gik op for mig... og jeg undrede mig egentlig lidt over at du havde afleveret din faktura på den måde

Personligt foretrækker jeg, at kunne vælge om jeg skal modtage faktura (fra faste leverandører) via email eller som alm. post. Selv tilbyder vi begge muligheder i Six point zero, men overvejer da om faktura via post skal koste ekstra, da der er ekstra arbejde forbundet med det.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)