Hej Alle, Ja, hvad må jeg opkræve i form af rykkergebyrer og renter ved forsinket betaling? Har p.t. et system hvor jeg udsender påmindelse ved første overskridelse og derefter 1. 2. og 3. rykker.. Derefter inkasso. På fakturaen står der at der vil blive opkrævet morarente jvf. lovgivningen ved for sen betaling. Men har lidt problemer med folk som først gider betale ved 1. eller 2. rykker, hvilket jeg er lidt træt af. Kunne godt tænke mig at vide om jeg i følge loven kan tillade mig at skrive at der vil blive opkrævet rykkergebyr på 100,- ved 1. rykker (ikke ved påmindelsen) samt morarenten. Og så 100,- for hver yderligere rykker.? Det er jo generelt aftalefrihed på btb handel, men er det gyldigt når det står på fakturaen selvom der ikke er indgået en speciel aftale omkring det? |
Jeg er ikke ekspert på det felt, men her er hvad jeg gør (og som er bekræftet lovligt!):
Jeg sender først en påmindelse. Man er vel lidt rar :) Herefter 1. rykker (kr. 100,-) med varsel om inkasso. Herefter inkasso.
Der er nemlig ikke nogen regel om 3 rykkere før inkasso.
Min erfaring: Folk betaler allerede ved 1. rykker.
Vh
Peter