Hej Mit første post herinde! Jeg håber på kyndig vejledning. Jeg vil til at opstarte en cateringfirma ved siden af mit normale job, hvor jeg vil lave mad i weekender. Derfor vil jeg oprette en I/S og har et række spørgsmål. Jeg vil gerne have min bror til at være en partner i min I/S, fordi jeg forstår at man mindst skal være 2 ejere. Dog skal han ikke være involveret i firmaet på nogen måder, ud over at være silent partner. Han har også et arbejde, og han frygter at hans fradrag kan blive påvirket ved at stå oprettet i CVR registeret som partner i firmaet. Jeg fortæller ham at så længe han ikke får løn eller trækker penge ud til sig selv, så vil hans privatindkomst ikke blive påvirket. Hvem af os har ret? Derudover tænker jeg at bruge min privatadresse til firmaet, men har lejet mig ind i et køkken et sted i byen. Må man godt det? Fødevaremyndighederne skal have den korrekte adresse at besøge. Jeg ser frem til Jeres svar. Med venlig hilsen Aron |
Hvorfor vil du have din bror som partner?
Hvis din eneste begrundelse er at man skal være to i et I/S giver det ingen mening.
Et I/S er "bare" en enkeltmandsvirksomhed med to ejere. Så uden din bror har du en enkeltmandsvirksomhed hvilket vil sige at du som privatperson får et cvr.nr.
For mig at se virker det MEGET dumt at lave et selskab sammen med sin bror! ISær når det nærmer sig proforma. Han vil jo være lige så ansvarlig som dig hvis du laver lort i det. Fx glemmer at sætte penge til side til moms eller skat. Han vil også hæfte for gæld opstået ved fx at dine kunder ikke betaler....
Så nej, du har ikke ret. Din brors økonomi kan i høj grad blive påvirket.
De bedste hilsner
Anders